شناسه خبر:46338
1400/7/3 10:07:48

سپهرغرب، گروه کشاورزی: درحالی‌که کاظم خاوازی، وزیر سابق جهاد در اواخر فروردین‌ماه امسال، قول خرید 8 میلیون تن گندم را داده بود، بنابر اعلام مسئولان این وزارتخانه میزان خرید گندم تنها به 4.5 میلیون تن رسیده است.

درحالی‌که کاظم خاوازی، وزیر سابق جهاد در اواخر فروردین‌ماه امسال بعد از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از چهار هزار به پنج هزار تومان، قول خرید هشت میلیون تن گندم را داده بود، بنابر اعلام مسئولان این وزارتخانه میزان خرید گندم تنها به 4.5 میلیون تن رسیده است. خاوازی در 31 فروردین 1400 در نشستی خبری با خبرنگاران گفته بود: پیش‌بینی تولید گندم برای سال زراعی جاری 12 میلیون تن است و بنده امروز قول داده‌ام که امسال هشت میلیون تن گندم به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شود.

خاوازی در همان جلسه گفته بود: قیمت گندم طی سال‌های اخیر از دو هزار و 500 تومان به چهار هزار تومان رسید و امروز نیز قیمت پنج هزار تومان برای آن تعیین شد که نرخ معقول و خوبی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش 42 تا 43 درصدی بارندگی‌ها در سال جاری اضافه کرده بود: 800 هزار نفر تولیدکننده گندم دیم در کشور داریم که امسال به دلیل این کاهش بارندگی‌ها به خاک سیاه نشسته‌اند و این افزایش قیمت باعث خوشحالی آن‌ها می‌شود. همچنین این افزایش باعث می‌شود کشاورز با انگیزه بیشتری فصل کشت را آغاز کند.

بااین‌حال، مسئولان بخش خصوصی و تشکل‌های کشاورزی همان زمان معتقد بودند که با توجه به شرایط خشک‌سالی و قیمت تعیین‌شده برای گندم، میزان خرید تضمینی این محصول نهایتاً به 5 میلیون تن خواهد رسید. محمدشفیع ملک‌زاده، رئیس سابق نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور 14 فروردین 1400 در گفتگویی با بیان اینکه این مسئله موجب کاهش تولید گندم آبی و دیم در کشور شده است، گفته بود: اتفاق بدتری که در برخی از استان‌ها افتاده این است که بعضی از کشاورزان مزارع سبز گندم را به دامداران فروخته‌اند و آن‌ها نیز این محصول را می‌چینند و خشک می‌کنند و به‌عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می‌دهند.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرده بود: دلیل این مسئله در وهله اول به عدم تناسب قیمت گندم نسبت به جو و سایر نهاده‌های دامی بازمی‌گردد و دلیل دیگر آن پایین بودن عملکرد مزارع گندم به دلیل کاهش بارندگی و شرایط اقلیمی است که باعث شده کشاورزان مزارع را سبز واگذار کنند تا نخواهند هزینه برداشت برای محصول بپردازند.

ملک‌زاده با اشاره به قیمت پایین خرید تضمینی گندم گفته بود: هم‌اکنون قیمت این محصول در کشورهای همسایه بسیار بالا و در کشوری مانند عراق بالای 10 هزار تومان است که این مسئله هم باعث می‌شود کسانی که راهش را می‌دانند، اقدام به قاچاق این کالا کنند.

وی تصریح کرده بود: مجموع این شرایط باعث می‌شود دولت در پایان سال زراعی جاری احتمالاً نمی‌تواند بیشتر از 5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کند و با احتساب ذخایر استراتژیک ناچار به واردات حدود 8 میلیون گندم خواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

البته همان‌گونه که اشاره شد دولت در اواخر فروردین‌ماه امسال بعد از کشمکش‌های فراوان قیمت خرید تضمینی گندم را از 4,000 تومان به 5,000 تومان افزایش داد که کشاورزان معتقد بودند نرخ 5,000 تومان نیز متناسب با هزینه‌های تولید و نرخ تورم نیست و اعتراضات فراوانی به آن داشتند. (اینجا بخوانید) آن زمان بسیاری از مسئولان دولتی گفتند که نرخ اعلام‌شده مطلوب و مورد رضایت کشاورزان است اما نتیجه‌ای که الآن به دست آمده سخنان این مسئولان را تأیید نمی‌کند، همان‌طور که به تحقق قول وزیر سابق جهاد کشاورزی نیز منجر نشده است. به‌طوری‌که چند روز پیش حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگویی اعلام کرده است: بر اساسی برآوردی که سال قبل وزارت جهاد کشاورزی وقت داشت برنامه‌ریزی کرده بود، حدود 9 میلیون تن گندم خرید تضمینی داشته باشیم اما این امر در سال جاری عملی نشد.

وی افزوده است: اکنون در پایان زمان خرید تضمینی گندم هستیم اما تنها 4 میلیون و 600 هزار تن گندم خریداری شده است و میزان خرید تضمین گندم نصف پیش‌بینی انجام شده است.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دولت قبل قصد آن را داشت که گندم از خارج کشور وارد نکند و در تولید این محصول خودکفا شویم اما شرایط به شکل دیگری رقم خورد و اکنون دولت جدید در ابتدای کار خود باید 6 میلیون تن گندم برای کسری تولید وارد کند.

به گزارش مهر همین مسئله نشان‌دهنده دقیق نبودن برآوردها و پیش‌بینی‌های میزان تولید محصولات استراتژیک است که قبلاً نیز بارها مشکل‌ساز شده، از طرفی وقتی شخصی در مقام وزیر وعده و قولی را می‌دهد باید بسیار در گفته خود دقت کند چراکه حتماً دولت روی آن حساب ویژه باز می‌کند و عدم تحقق این قول با توجه به اهمیت محصول گندم، می‌تواند تبعات جبران ناشدنی برای کشور داشته باشد.

شناسه خبر 46338