شناسه خبر:46475
1400/7/7 10:24:54

سپهرغرب، گروه متن زندگی: نتایج یک نظرسنجی از شهروندان ایرانی نشان می‌دهد که همه‌گیری کرونا تغییرات محسوس و متفاوتی را در میان افراد و شرایط زندگی آنها ایجاد کرده است.

بر اساس نظرسنجی دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات که در بازه زمانی 5 تا 25 اردیبهشت امسال و در سطح کشوری(شهری و روستایی) جویای «دیدگاه مردم درخصوص کرونا» شده است، 72.6 درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند: در یک سال اخیر بیشتر با خانواده خودشان وقت گذرانده‌اند.

همچنین 40 درصد از پاسخگویان اظهار کرده‌اند: در دوران کرونایی وقت بیشتری صرف خود کرده و بیشتر فیلم و سریال دیده یا کتاب خوانده‌اند. در این میان 54.2 درصد پاسخگویان گفته اند در این دوران بیشتر احساس نزدیکی به خدا کرده و اعتقادات مذهبی شان تقویت شده است.

در زمینه میزان مشارکت مردمی برای رفع مشکلات اقتصادی اقشار ضعیف بیش از نیمی (56.3 درصد) از پاسخگویان گفته‌اند به اقشار ضعیف یاری رسانده‌اند. دیگر یافته‌های این نظرسنجی حاکی از آن است که 48.3 درصد پاسخگویان به میزان زیادی احساس می‌نند نسبت به سال گذشته از نظر روحی و روانی ضعیف‌تر و عصبی‌تر شده‌اند و 56 درصد از پاسخگویان در این یکسال خطر مرگ را بیشتر از قبل احساس کرده‌اند. این در حالی است که 27 درصد پاسخگویان اظهار کرده‌اند به دلیل شیوع کرونا، بیشتر از قبل از آینده ناامید شده‌اند.

لازم به ذکر است که این نظر سنجی با جامعه آماری شهروندان 18 سال و بالاتر ساکن شهر و روستا و با حجم نمونه 2071 نفر و از طریق مصاحبه تلفنی انجام شده است.

شناسه خبر 46475