شناسه خبر:46614
1400/7/11 09:55:56

سپهرغرب، گروه متن زندگی: با شرایطی که در جامعه امروز به وجود آمده به سمتی پیش می‌رویم که هرکس تنهایی خود را با یک تلفن همراه پر می‌کند و از جمع‌های خانوادگی دور می‌شود. رابطه خانواده‌ها با توسعه شبکه‌های مجازی و علل گوناگون دیگر روزبه‌روز کم‌تر می‌شود.

رابطه خانواده‌ها با توسعه شبکه‌های مجازی و علل گوناگون دیگر روزبه‌روز کم‌تر می‌شود و فاصله بین اعضای خانواده بیشتر، این مسئله هر روز پر رنگ‌تر و برای جامعه خطرناک‌تر می‌شود چراکه خانواده یکی از ارکان مهم جامعه است.

خانواده نخستین مکانی است که اشخاص ازآنجا زندگی خود را آغاز می‌کنند و شالوده شخصیتشان شکل می‌گیرد و همه ما می‌دانیم که خانواده تأثیر شگرفی در تقدیر و آینده ما دارد.

اعضای خانواده به علل مختلفی از هم دورتر شده‌اند و وقت اندکی را با هم می‌گذرانند به‌طوری‌که روزبه‌روز زمانی که اعضای خانواده در طول روز با هم سپری می‌کنند کم و کم‌تر می‌شود.

  ویژگی‌های مورد نیاز جمع خانوادگی

نخست اینکه در فضایی که اعضای خانواده با هم نشسته‌اند باید امنیت تک‌تک اشخاص حفظ شود و اعضای خانواده نباید حس کنند امنیت روانی آن‌ها مورد تهدید قرار می‌گیرد. دوم اینکه محور تعاملات بین اشخاص خانواده، باید احترام باشد و اینکه اعضا باید برای شخصیت یکدیگر حریم قائل باشند و وارد حریم شخصی یکدیگر نشوند یا با پرخاشگری و توهین به یکدیگر بی‌احترامی نکنند.

حتی اگر قرار است یکدیگر را نقد کنند این نقد باید همراه با احترام باشد. سوم ارزش قائل شدن برای یکدیگر است. اشخاص خانواده باید یکدیگر را ارزشمند بدانند و برای شنیدن و همراهی با یکدیگر، وقت بگذارند و در زمانی که به حرف‌های هم گوش می‌دهند واکنش نشان بدهند تا فرد حس ارزشمندی را دریافت کند.

چهارم اینکه زمانی تعامل در خانواده سازنده است که اشخاص از تهدید، مسخره و تحقیر یکدیگر خودداری کنند. پنجمین شرط این است که اعضای خانواده بتوانند پیام دوست داشتن را در فضای نشست‌ها منتقل کنند. وقتی یک نشست در خانواده سازنده است که اشخاص حس کنند حتی اگر نقدی هم هست آن نقد از روی دوست داشتن است؛ به‌عنوان‌مثال هنگامی‌که خانواده درگیر نگاه کردن یک فیلم هستند امکان دارد یکی از اشخاص خانواده به دیگری بگوید این چه فیلمی است که نگاه می‌کنی؟ !

یعنی نشان بدهد چیزی را که تو دوست داری من دوست ندارم و این سبب خدشه‌دار شدن روابط بین آن‌ها می‌شود و فضای صمیمی و محبت‌آمیز خانواده را از بین می‌برد. با رعایت کردن این شرایط در نشست‌های درون خانواده یک تعامل سازنده شکل می‌گیرد که به رشد و ارتقای اعضای خانواده و ایجاد حس امنیت، اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس در اشخاص منجر می‌شود.

  دور شدن اعضای خانواده از هم

برای این‌که بتوانیم رابطه اعضای خانواده را بهتر کنیم در آغاز باید بدانیم چه دلایلی سبب این مسئله شده تا بتوانیم با توجه به آن اقدامات لازم و مؤثر را انجام دهیم.

مهم‌ترین علتی که می‌توان گفت سبب دور شدن بیشتر اعضای خانواده از همدیگر شده است، عدم توانایی برای ایجاد و برقراری یک رابطه مؤثر است مثلاً اشخاص نمی‌دانند چه طور به همدیگر فعالانه گوش کنند و چطور همدلی داشته باشند.

علت دیگر، پیشرفت فناوری و افزایش جذابیت‌های شبکه‌های اجتماعی است این موردها سبب شده اشخاص وقت خیلی زیادی را در طول روز صرف استفاده از آن‌ها بکنند و متوجه نیستند که چه‌طور ساعت‌ها وقت خود را اتلاف می‌دهند و بدون هدف به استفاده از اپلیکیشن‌های گوناگون می‌گذرانند.

مشکلات اقتصادی که مردم امروز دارند و ساعت‌های طولانی کار کردن والدین و استرسی که هر روز پدر‌ها و مادر‌ها متحمل می‌شوند برای این‌که بتوانند مایحتاج اصلی خانواده خود را آماده کنند سبب شده است که اعضای خانواده روزبه‌روز از هم دورتر شوند.

  نزدیک شدن اعضای خانواده به هم

6 قانون کمکی برای نزدیک شدن اعضای خانواده به یکدیگر

1- دورهمی خانوادگی و فامیلی را به قانون تبدیل کنید. احتمالاً این قانون‌گذاری مهم‌ترین اصل و پایه این امر مهم باشد. همه باید از قانون تبعیت کنند؛ اگرچه که مناسب با وضعیت اشخاص همواره استثنائی برای بعضی شرایط در بعضی زمان‌ها وجود دارد؛ ولی به‌عنوان‌مثال دیدار ماهانه اقوام دور و نزدیک در یک محفل گرم و ساده با قراری معمولی بین بزرگ‌ترها فراهم می‌شود. می‌توان قانون‌های دیگری را هم برای این اصل در نظر گرفت؛ مانند تهیه غذای ساده، حضور چند ساعت پیش از صرف ناهار یا شام.

2 - اصل سادگی را رعایت کنید. سادگی در پوشش، تهیه وسایل ساده بازی.

3 - اصل را به  اشتراک بگذارید. علایق مشترک، زمان‌های مشترک، امکانات مشترک و … واضح است که همه اشخاص در همه‌چیز اشتراک ندارند ولی باید دانست اصل انعطاف‌پذیری برای شرکت در این فضاها بسیار مهم است.

4 - بهانه سازی کنید. بهانه‌هایی مانند راه‌اندازی یک صندوق قرض‌الحسنه فامیلی با شرایط ساده که همه را در ماه دور هم جمع کند.

5 - هرگونه غیبت، بدگویی، گلایه و شکایت را در این دورهمی ماهانه ممنوع کنید و به زمان‌های دیگری واگذار کنید.

6 - خلاق باشید. مردان خوش‌صدا می‌توانند آوازهای محلی بخوانند، از مشاعره و … غفلت نکنید. جوان‌های خوش‌مشرب و بذله‌گو را به شاد کردن جمع تشویق کنید. یادآوری یک تجربه یا نکته جالبی را که در طول یک ماه قبل با آن روبه‌رو شدید.

این فهرست می‌تواند خیلی بیش از این‌ها ادامه پیدا کند، همه‌چیز به خود شما و خواستتان برای با هم بودن بستگی دارد. این مطلب صرفاً یک بهانه است تا به شما بگوییم تا دیر نشده هرچه بیشتر با هم باشیم.

شناسه خبر 46614