شناسه خبر:46842
1400/7/19 10:17:59

سپهرغرب، گروه شهر: یک دکترای شهرسازی گفت: احداث پارکینگ در نقاط مختلف شهر باید در کنار توسعه شبکه حمل‌و‌نقل عمومی و توسعه حمل‌و‌نقل پاک مورد توجه باشد زیرا صرف ساخت پارکینگ نمی‌توان انتظار داشت ترافیک و مشکلات حاصل از ترافیک شهری رفع شود.

همایون نورایی اظهار کرد: توسعه شبکه حمل‌و‌نقل از مهم‌ترین اهدافی است که امروزه مورد توجه برنامه‌ریزان و شهرسازان قرار دارد زیرا ترافیک ازجمله معضلات شهری است که امروزه شهرهای ما را از کوچک و بزرگ درگیر کرده است.

وی افزود: به‌منظور هدایت سفرهای شهری و کنترل بهتر ترافیک در شهر نیاز است در کنار توسعه حمل و نقل پاک، پارکینگ‌هایی در نقاط مختلف شهر در نظر گرفته شود.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: چنانچه این پارکینگ‌ها در مبادی ورودی شهر در نظر گرفته شود و در کنار این مبادی حمل‌و‌نقل عمومی تا مراکز شهری به‌خوبی توسعه پیدا کند، می‌توان انتظار داشت از ترافیک حاصل از ورود خودروهای از حومه شهر تا حد زیادی کاسته شود.

نورایی تأکید کرد: جانمایی و احداث این پارکینگ‌ها که از آن‌ها به‌عنوان پارک سوار یاد می‌شود باید به‌درستی در طرح‌های شهری مشخص، و اعتبارات لازم نیز به‌منظور اجرای طرح در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: به‌منظور جلوگیری از تردد خودروهایی که از بیرون یا حومه به شهر وارد می‌شوند، علاوه بر زیرساخت‌های کالبدی باید بسترهای قانونی نیز فراهم آورده شود.

این دکترای شهرسازی ادامه داد: به منظور تحقق این مهم ارتباط میان سازمان‌های مختلف شهر اهمیت زیادی دارد تا این نهادها در ارتباط با یکدیگر مدیریت یکپارچه‌ای بر کنترل ترافیک شهر داشته باشند و در راستای طرح‌ها و ضوابط شهری عمل کنند.

نورایی تصریح کرد: گسترش و اشاعه رویکرد استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی نیازمند بسترسازی در حوزه‌های کالبدی، فرهنگی و قانونی است تا شهروندان و مسافران به جای استفاده از خودرو شخصی از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی گفت: احداث پارکینگ در نقاط مختلف شهر باید در کنار توسعه شبکه حمل و نقل عمومی و توسعه حمل و نقل پاک مورد توجه باشد زیرا صرف ساخت پارکینگ نمی‌توان انتظار داشت ترافیک و مشکلات حاصل از ترافیک شهری رفع شود.

وی اضافه کرد: طرح‌های شهری، قوانین شهری، طرح ریزی کالبدی، ساختارهای مدیریتی و فرهنگ شهروندی همگی باید در راستای رفع مشکلات حمل و نقل شهری باشند تا بتوان به داشتن چشم‌اندازی روشن از آینده امیدوار بود.

شناسه خبر 46842