شناسه خبر:46890
1400/7/20 10:18:57

سپهرغرب، گروه گردشگری: معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گفت: توسعه بی‌ملاحظه و صرفاً کمی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، آفتی جدی در حوزه گردشگری به شمار می‌آید.

علی‌اصغر شالبافیان در نشست با اعضای هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور و جوامع بوم‌گردی استانی پس از دریافت گزارش و بررسی مشکلات اعضای حاضر گفت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تأسیسات گردشگری کشور با دارا بودن استعداد ذاتی در راستای معرفی و انعکاس فرهنگ، هنر، تاریخ و اصالت فرهنگی به گردشگران از جایگاه مهمی میان مراکز اقامتی کشور برخوردار است؛ بنابراین توسعه صرفاً کمی و بی‌ملاحظه، آفتی جدی در این حوزه به شمار می‌آید و نیاز است رویکرد کنونی به سوی حفظ و ارتقای جایگاه کیفی تغییر یابد.

وی با بیان اینکه تلاش در راستای رفع و یا کاهش آسیب‌های بحران کووید _19 به اقتصاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور از دغدغه‌های روزانه وی به شمار می‌آید؛ افزود: یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها که همزمان با تقویت ابعاد کیفی این نوع از تأسیسات گردشگری بدان پرداخته خواهد شد؛ موضوع امهال پرداخت تسهیلات کرونا و جلب حمایت‌های مالی و پشتیبانی مورد نیاز در این حوزه است.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه پرداختن به موضوع آموزش و به‌روزرسانی دانش تخصصی اعضا و جامعه محلی، پایداری و ظرفیت قابل تحمل روستاها، جلب مشارکت‌های فرابخشی همانند شهرداری‌ها، ارزیابی و نظارت خدمات، توسعه و تنوع محصولات و رونق همزمان گردشگری روستایی به‌عنوان دیگر اولویت‌های کاری مورد توجه در این حوزه نام برد.

همچنین در این نشست نایب‌رئیس جامعه بوم‌گردی کشور به نمایندگی از اعضای حاضر پس از جمع‌بندی دغدغه‌ها و چالش‌های پیش روی فعالان این حوزه گفت: بوم‌گردی دارای ماهیتی از نوع آسایش و اصالت خانه است و اقامتگاه صرف به‌شمار نمی‌آید.

اکبر رضوانیان، افزود: واحدهای بوم‌گردی هر سه مأموریت و ماهیت عناوین تخصصی وزارت یعنی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را با خود به همراه دارند؛ به گونه‌ای که بوم‌گردی با احیای بناهای تاریخی قدیمی و نیز تکیه بر فرهنگ و اصالت منطقه و نیز تولید یا فروش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مناطق بومی کشور فرصت جذب گردشگران و تجربیات جدید را ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: خواسته ما قرار گرفتن اقامتگاه‌های بوم‌گردی در اولویت و رئوس نگاه تصمیم‌سازان این حوزه است و نیاز داریم این نگاه کیفی باشد و در آن تفاوت‌های ساختاری و ابعاد فرهنگی و اصالت بوم‌گردی‌ها نسبت به سایر تأسیسات گردشگری لحاظ شود.

شناسه خبر 46890