شناسه خبر:47070
1400/7/24 10:32:54

سپهرغرب، گروه کار و دانش: معاونت علمی و فناوری اعلام کرد: تاکنون 120 استاندارد ملی برای گیاهان دارویی و داروهای گیاهی ثبت شده است.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری و شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی در یک همکاری موثر با سازمان ملی استاندارد در تلاش هستند تا با ساده‌سازی و اصلاح قوانین و مقررات، صدور مجوزهای مورد نیاز در این حوزه را تسهیل کنند.

این تلاش‌ها تاکنون منجر به ثبت 120 عنوان استاندارد در سازمان ملی استاندارد شده است.

یکی از ضروریات برای ارتقای کیفیت تولیدات در هر صنعتی، دریافت مجوزهای خاص است. حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی نیز از این امر مجزا نیست و با توجه به سروکار داشتن با بحث سلامت فرد و جامعه، صدور مجوزها باید با سختگیری بیشتری اعمال شود.

مراحل مختلف صدور مجوز از پروانه بهره‌برداری، تولید بذر استاندارد، تولید فرآورده‌ها و محصولات نهایی اعم از حوزه دامپزشکی، سموم و آفت‌کش‌ها و داروها و فرآورده‌های گیاهی و سنتی مربوط به سازمان‌های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال، سازمان دامپزشکی، سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان غذا و دارو است.

در سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی نیز تاکید ویژه‌ای بر ساماندهی فرآیندها و ساختارهای نظارت و ارزیابی بر کلیه فعالان و فعالیت‌های حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی شده است به همین دلیل ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری دستگاه‌های مرتبط اقدامات موثری در ساده سازی و اصلاح قوانین و مقررات مربوطه انجام داده است.

از این رو می‌توان به تصویب و ابلاغ دستورالعمل اجرایی ثبت داروهای طبیعی و طب سنتی مورد مصرف در دامپزشکی در سازمان دامپزشکی، ابلاغ دستورالعمل اجرایی ثبت فرآورده نهایی داروی سنتی زالوی طبی توسط اداره کل فرآورده‌های طبیعی سازمان غذا و دارو، ساده سازی و الکترونیک کردن مقررات ثبت داروها و فرآورده‌های گیاهی و غیره اشاره کرد.

ستاد برای سهولت و ایجاد شفافیت برای متقاضیانی که به دنبال دریافت مجوزهای لازم هستند با همکاری اداره کل فرآورده‌های طبیعی سازمان غذا و دارو و دفتر طرح ملی گیاهان دارویی در حال ایجاد زیرساخت‌های پنجره و سامانه واحد الکترونیکی صدور مجوزها است که به زودی به نتیجه خواهد رسید.

شناسه خبر 47070