شناسه خبر:47235
1400/7/27 10:11:59

سپهرغرب، گروه گردشگری: رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان از راه‌اندازی سه اقامتگاه بوم‌گردی در این شهرستان خبر داد و گفت: طی دو سال گذشته 20 اثر فرهنگی و تاریخی تویسرکان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

اسحاق ترکاشوند با اشاره به فعال بودن دو اقامتگاه‌ بوم‌گردی در این شهرستان اظهار کرد: اولین اقامتگاه بوم‌گردی تویسرکان به نام «ده‌بنه» در باغات گزندر منطقه سرابی در مساحت یک هکتار و زیربنای 150 متر مربع، با سرمایه‌گذاری 700 میلیون تومان و ظرفیت 20 نفر راه‌اندازی شد.

وی از اهداف اقامتگاه‌های بوم‌گردی را پاسداشت فرهنگ بومی و سنتی و توانمند‌‌سازی دانست و افزود: دومین اقامتگاه بوم‌گردی تویسرکان به نام «خانه سادات» در زمینی به مساحت 200 مترمربع با یک‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اشتغال‌زایی برای سه نفر در روستای آرتیمان خدمات‌دهی دارد.

رئیس میراث فرهنگی،گردشگری، صنایع‌دستی شهرستان تویسرکان با اشاره به اینکه راه‌اندازی سه اقامتگاه بوم‌گردی دیگر در تویسرکان در دست اقدام است گفت: اقامتگاه بوم‌گردی آرتیمان هفته گردشگری در زمینی به مساحت 400 متر مربع با سرمایه‌گذاری 8 میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال‌زایی برای 20 نفر کلنگ‌زنی شد.

ترکاشوند در ادامه به فعالیت سه سفره‌خانه سنتی فعال دارای مجوز فعالیت از سوی اداره میراث فرهنگی در تویسرکان اشاره کرد و افزود: سفره‌خانه سنتی «صاحبدلان» در روستای حاجی‌آباد در زمینی به مساحت 276 متر مربع با سرمایه‌گذاری 2 میلیارد تومان و اشتغال‌زایی مستقیم برای چهار نفر مردادماه امسال افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه کاربری سفره‌خانه سنتی«صاحبدلان» در گذشته خانه مسکونی بوده است یادآور شد: امروز این سفره‌خانه ضمن ارائه خدمات به مسافران و مهمانان، موزه‌ای از لوازم خانگی قدیمی مورد استفاده مردم روستا را هم به نمایش گذاشته است.

وی از ثبت 20 اثر فرهنگی و تاریخی شهرستان تویسرکان طی دو سال اخیر در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و با اشاره به اینکه مجموع این آثار در بخش‌های میراث ناملموس، طبیعی، صنعتی و غیر منقول ثبت شدند گفت: دو اثر قنبرخوانی و مربای گل‌زرد مهرماه امسال در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تویسرکان در ادامه از حضور ارزیابان یونسکو پنج‌شنبه 29 مهر‌ماه در کاروانسرای شاه عباسی فرسفج خبر داد و گفت: ارزیابان یونسکو از اوایل مهر ماه امسال به‌منظور بررسی وضعیت 56 کاروانسرا برای ثبت جهانی وارد کشور شدند.

ترکاشوند کاروانسرای شاه عباسی را متعلق به دوره صفویه در مساحت چهار هزار مترمربع دانست که دارای برج و باروهایی در چهارگوشه است افزود:کاروانسرا با تلاش میراث فرهنگی مرمت و امروز میزبان مهمانان و مسافرانی از اقصی نقاط کشور و حتی گردشگران خارجی است.

شناسه خبر 47235