شناسه خبر:47245
1400/7/27 10:33:36

سپهرغرب، گروه اندیشه: پوشش از مولفه‌های مهم در حوزه عفاف است و عفاف در معنای دقیق علمی و دینی شامل خویشتن‌داری و قدرت خودکنترلی است.

حجت الاسلام مهدی بیاتی اظهار کرد: به کار بردن کلمه عفاف در کلمه حجاب در بیشتر موارد باعث شده که ما عفاف را به معنای پوشش و حجاب تلقی کنیم درصورتی که معنای عفاف فقط پوشش و حجاب نیست.

وی با ذکر این نکته که پوشش نیز یک مؤلفه مهم در حوزه عفاف محسوب می‌شود افزود: عفاف در معنای دقیق علمی و دینی به معنای خویشتن داری و قدرت خودکنترلی است.

نویسنده کتاب زیست عفیفانه اظهار کرد: فردی که مهارت خودکنترلی جنسی دارد و می‌تواند هوس و تمایل و شهوت خود را کنترل و مدیریت کند یعنی فرد عفیف است.

حجت الاسلام بیاتی در مورد زیست عفیفانه گفت: بر اساس نکاتی که در متون دینی ما ذکر شده عفاف فقط مخصوص خانم‌ها که زیباتر و جذاب‌تر هستند نیست و بلکه مسئول عفت در خانواده و جامعه مردان هستند و باید پاسخگو باشند.

وی افزود: خداوند در وجود مرد استعدادی قرار داده که می‌تواند محافظ خانواده و ناموس خود باشد و البته این ویژگی در مرحله اول نسبت به خانواده و در لایه دوم هم نسبت به خانواده بزرگ‌تر خود و بعد هم نسبت به محله و شهر و کشورش است.

این پژوهشگر یادآور شد: اگر ما مسئله غیرت را در سبک زندگی عفیفانه جا بیندازیم و مرد را مسئول بدانیم همین کار، پاکی و عصمت خانواده را تقویت می‌کند و ضمن خویشتن داری مرد، متقاضی فساد و فحشاء نیز عملاً از جامعه حذف خواهد شد.

حجت الاسلام بیاتی در مورد اصل تربیت جنسی کودکان به نتایج پژوهشی اشاره کرد و گفت: ما 11 هزار روایت در منابع شیعی و سنی در مورد این موضوع پیدا کردیم و این نشان از اهمیت تربیت جنسی است.

وی با اشاره به اینکه پدر و مادر و سیستم آموزش رسمی کشور در ارتقای سواد رسانه‌ای، خویشتن داری و خودکنترلی فرزندان موظف و مؤثر است، گفت: با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان درک درست و عمیقی از مسائل جنسی ندارند باید چند قاعده را رعایت کنیم.

مؤلف کتاب سبک زندگی عفیفانه ادامه داد: اول اینکه زمانی را برای استفاده فرزند از فضای مجازی مشخص کنیم و بعد هم سیستم سخت افزاری و نرم افزاری را برای افراد در این سن و سال فیلتر کنیم و در مورد این مسائل هم آموزش‌های مناسبی را ارائه دهیم.

در ادامه، مهدیه شادمانی عضو هیئت علمی دانشگاه، نویسنده و فعال حوزه زنان گفت: سبک زندگی عفیفانه یعنی حد و حدودهایی که یک زن در موقعیت‌های فردی و اجتماعی برای خودش در نظر می‌گیرد تا سلامت و امنیت روانی خود را تضمین کند.

وی افزود: اگر این موضوع را بدانیم که ارزش زندگی عفیفانه خیلی بالاست و خداوند برای آن پاداش بزرگی قرار داده همه افراد به سمت این سبک زندگی سوق داده می‌شوند.

شناسه خبر 47245