شناسه خبر:47335
1400/7/29 09:27:59

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از بازدید ارزیاب یونسکو از کاروانسرای تاریخی بیستون خبر داد.

جبار گوهری با اشاره به بازدید ارزیاب یونسکو از کاروانسرای بیستون کرمانشاه، اظهار کرد: قرار است این کاروانسرا در قالب پرونده «کاروانسراهای ایرانی» به ثبت جهانی برسد.

وی تصریح کرد: وزارت میراث فرهنگی از حدود چندسال پیش تلاش‌هایی را در این راستا انجام داده که زنجیره کاروانسراهای ایرانی را به ثبت جهانی برساند که از استان کرمانشاه نیز کاروانسرای بیستون در این فهرست قرار دارد.

سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه افزود: با توجه به اینکه در این پرونده حدود 56 کاروانسرا از 24 استان کشور قرار گرفته‌اند، ارزیاب یونسکو از حدود 10 روز پیش به ایران سفر کرده تا بازدید و ارزیابی از این کاروانسراها داشته باشد.

وی گفت: در این راستا شب گذشته (27 مهرماه) ارزیاب یونسکو در ادامه برنامه بازدید خود از کاروانسراهای ایران، وارد کرمانشاه شد تا بازدیدی هم از کاروانسرای بیستون داشته باشد.

گوهری ادامه داد: ارزیاب یونسکو پس از بازدید شب گذشته خود در هتل کاروانسرای بیستون اقامت پیدا کرد و صبح روز چهارشنبه نیز برنامه بازدید خود را ادامه داد.

وی نظر ارزیاب یونسکو را در بازدید از کاروانسرای بیستون مثبت خواند و گفت: خوشبختانه با درنظر گرفتن شرایط کلی بنا و جایگاه آن، ارزیاب یونسکو نظر مثبتی داشت و تنها نسبت به برخی تأسیسات داخل بنا مانند روشنایی‌های آن ایراداتی گرفت که آن‌ها را رفع خواهیم کرد.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه یادآور شد: با توجه به اهمیت و جایگاه محوطه تاریخی تاق‌بستان از ارزیاب یونسکو خواستیم تا بازدیدی هم از تاق‌بستان داشته باشد که یک آمادگی ذهنی نسبت به این مجموعه پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه میراث فرهنگی استان به دنبال ثبت جهانی کردن محوطه تاریخی تاق‌بستان است، گفت: در این برنامه می‌خواهیم یک معرفی از تاق‌بستان داشته باشیم تا در آینده مسیر هموارتری را برای ثبت جهانی کردن آن درپیش داشته باشیم.

شناسه خبر 47335