شناسه خبر:47343
1400/7/29 09:48:26

سپهرغرب، گروه خبر: در حالی‌که تملک اراضی روستاهای پایین دست سد سیمره در دستور کار دولت و وزارت نیرو قرار دارد که از سال 98 تاکنون مطالبات مردم آن هم بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال توسط آنها پرداخت نشده است.

مردم روستاهای اطراف سد سیمره هر ساله با آزاد سازی آب پشت سد تمام محصولات کشاورزی خود را از دست می‌دهند و طی این سال‌ها وعده‌های زیادی هم برای حل این مشکل به مردم این روستاها داده شده اما هم‌چنان در حد وعده باقی مانده و مشکل کماکان پا برجاست.

سد و نیروگاه سیمره چهارمین سد بزرگ کشور از لحاظ حجم مخزن و ارتفاع است؛ این سد ظرفیت‌های بسیاری را در حوزه کشاورزی و پرورش آبزیان ایجاد کرده که این امر به نوبه خود سبب ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای بسیاری از افراد بوده است.‌

اما در کنار ظرفیت‌های ایجاد شده توسط این سد، هرساله و به‌ویژه در زمان بارش‌ها رهاسازی آب این سد در اراضی پایین دست سبب مشکلاتی می‌شود، در اثر این رهاسازی بسیاری از اراضی کشاورزی و باغات به زیر آب رفته و خسارات فراوانی را برای کشاورزان و باغداران به همراه داشته است.

به گفته جمعی از کشاورزان و آبزی پروران فعال منطقه، رها سازی آب سیمره تعداد زیادی از استخرهای پرورش ماهی، ده‌ها پمپاژ آب،‌ هزاران هکتار اراضی کشاورزی، باغات و... تخریب کرده و سبب ضرر و زیان‌ پی در پی برای این فعالان بوده است، ضررهایی که مبالغش به صدها میلیارد تومان در سال می‌رسد.

گفتنی است که عدم ساماندهی آب پایین دست سد سیمره طی سال‌های اخیر بارها خسارات زیادی را برای مردم منطقه به دنبال داشته به‌طوری که در پی بارش‌ سیل آسای دو سال گذشته و پس از رهاسازی آب سد، بسیاری از منازل پایین دست به زیر آب رفتند و ساکنین منطقه مجبور به تخلیه منازل شدند.

یکی از راه‌هایی که طی دو سال گذشته پیشنهاد شد تملک زمین‌های پایین دست سد از سوی وزارت نیرو بود که این راهکار نیز اکنون خود به معضلی جدید تبدیل شده و عدم پرداخت مطالبات مردم طی دو سال گذشته اعتراض آن‌ها را به دنبال داشته است.

  1000 میلیارد تومان از مطالبات مردم توسط وزارت نیرو پرداخت نشده است

قیصر بیگی مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: علی‌رغم پی‌گیری‌های فراوان از سال 98 تاکنون هنوز بالغ بر 1000 میلیارد تومان از مطالبات مردم پایین دست سد و نیروگاه سیمره توسط مسئولان وزارت نیرو و مسئولان سد پرداخت نشده است و تاکنون مسئولان سد و نیروگاه سیمره وزارت نیرو به تعهدات خود نسبت به مردم بالادست و پایین دست سد سیمره عمل نکردند.

مدیر کل مدیریت بحران استان تصریح کرد: در جلسه اخیر ستاد مدیریت بحران استان نیز این موضوع را به صراحت بیان داشتم و از دستگاه‌های نظارتی برای استیفای حقوق مردم بالادست و پایین دست سد سیمره تقاضای کمک کردم که نسبت به این موضوع ورود قانونی کنند‌.

  لزوم احداث سد تنظیمی در پایین دست سد

امیری‌مقدم جانشین دادستان گفت: در خصوص مشکلات مردم مناطق پایین دست سد نیز باید گفت که در هر جایی که نیروگاه آبی ایجاد می‌شود مستلزم ساختن سد تنظیمی در پایین دست است‌.

وی افزود: تاکنون چندین بار جلسات مختلفی را با مدیران سد برگزار کرده‌ایم اما با توجه به ضرورت تأمین اعتبار ملی، احداث سد تنظیمی همچنان عملیاتی نشده است.

جانشین دادستان ایلام گفت: امسال به دلیل خشکسالی و همچنین هماهنگی‌های به عمل آمده برای اقدامات پیشگیرانه خسارات کمتری به کشاورزان منطقه وارد شد اما تنها راه حل اساسی این مشکل احداث سد تنظیمی است.

  کمبود اعتبار جهت احداث سد تنظیمی

میرزایی، مدیر سد و نیروگاه سیمره درپاسخی مبنی بر مشکلات ایجاد‌شده برای کشاورزان گفت: حداکثر آزادسازی آب ما 100 متر مکعب آن هم به طور تدریجی بوده و با توجه به اینکه رودخانه پایین دست بیش از 3000 متر مکعب ظرفیت آب دارد، از نظر آزادسازی آب قطعا مشکلی را برای زمین‌های کشاورزی پایین دست ایجاد نخواهد کرد و درهمین خصوص هم هیچ گونه خسارتی به زمین‌های کشاورزی مردم روستاها وارد نشده است.

وی همچنین در رابطه با مشکلات پمپاژداران بیان کرد: مردم روستاها موتورهای پمپاژ خود را در بستر رودخانه قرار می‌دهند و ممکن است با آزادسازی آب مشکلاتی برای آنها به وجود بیاید اما برای جلوگیری از این مشکلات ما ضمن مکاتبه با فرمانداری و دهیاری‌ها، یک هفته قبل از آزادسازی آب به مردم و پمپاژداران اطلاع می‌دهیم تا از خسارات احتمالی برای پمپاژداران جلوگیری شود.

میرزایی افزود: کلیه بهره‌برداران و کشاورزان پایین دست سد از فرآیند آزادسازی آب سد مطلع هستند و بنابراین هیچ مشکلی رخ نداده و خسارتی هم به کسی وارد نشده است.

مدیر سد و نیروگاه سیمره، در پایان صحبت‌های خود در رابطه با موضوع احداث بند تنظیمی برای سد سیمره تصریح کرد: در پایین دست هر سد مخزنی معمولا یک بند تنظیمی هم احداث شود که سد سیمره هم از این موضوع مستثنی نیست و احداث بند تنظیمی جزیی از طرح سیمره بوده اما تاکنون تأمین اعتباری برای آن صورت نگرفته و همچنان این سد برق آبی فاقد بند تنظیمی است.

وی افزود: در رابطه با مطالبات پرداخت نشده مردم پایین دست هم مشکل اصلی ما عدم تأمین اعتبار است که باعث عدم پرداخت این مطالبات از سال 98 تا کنون شده است.

سد سیمره بدون شک یکی از ظرفیت‌های عظیم استان ایلام است که در راستای خدمت به مردم محروم استان ایلام و پیشرفت و ارتقای جایگاه استان ایلام احداث شده، اما بدیهی است که این موضوع نباید سبب بروز مشکلات دیگری برای مردم روستاهای اطراف شود.

مردمی که صدای خواسته‌هایشان زیر غرش دریچه‌های سد گم شده و زیبایی و عظمت سد سبب می‌شود تا کمتر به آن‌ها نگاه کنیم.

بدون شک مردم این که تنها راه امرار معاش آنها کشاورزیشان است نمی‌توانند مشکلات مربوط به معیشت خود در خانواده را با عبارت «عدم اختصاص بودجه» تحمل کنند و لازم است مسوولان هر چه سریع‌تر نسبت به پرداخت مطالبات مردم این روستاها اقدام کرده و جهت حل دائمی این مشکلات به وسیله احداث بند تنظیمی نیز پیگیری‌های لازم را به عمل آورند.

شناسه خبر 47343