شناسه خبر:48849
1400/9/3 10:19:32

سپهرغرب، گروه خبر: معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان گفت: اگر در مسیر رودخانه یا رودی آلودگی وجود دارد که ممکن است باعث تسری به آب‌ها و منابع زیرزمینی شود، باید پاک‌سازی صورت گیرد؛ زیرا حفظ سلامت مردم قابل اغماض نیست.

جلسه ارتقای مداخلات امنیتی و انتظامی صبح روز گذشته با هدف صیانت از منابع آبی و رفع تصرف از حریم و بستر رودخانه‌ها و حاشیه سدها در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان برگزار شد.

‌عباس نجفی در این جلسه اظهار کرد: تمام دستگاه‌های متولی امر باید در راستای تکالیف و وظایف قانونی خویش نسبت به پیشگیری از حفر غیر مجاز چاه و صیانت از حریم و بستر رودخانه‌ها و حاشیه سدها اقدامات لازم را انجام دهند.

این مقام مسئول ضمن تأکید بر موضوع بحران آب و کمبود آن و چالش‌های موجود در برخی از استان‌ها و لزوم اندیشیدن تدابیر امنیتی مناسب در پیشگیری از ناهنجار‌ی‌های اجتماعی، گفت: مردم استان حق دارند از موهبات الهی همچون منابع آبی استفاده بهینه کنند و مدیران باید در این راستا هر اقدامی که ضرورت داشته، انجام دهند.

وی با بیان اینکه یکی از نکات مورد اهمیت، حفظ و صیانت از عدم آلودگی آب‌های زیرزمینی بوده و متولیان امر باید نظارت ویژه‌ای بر جلوگیری از آلوده‌ شدن آب‌ها داشته باشند، افزود: اگر در مسیر رودخانه یا رودی آلودگی وجود دارد که ممکن است باعث تسری به آب‌ها و منابع زیرزمینی شود، باید پاک‌سازی صورت گیرد؛ زیرا حفظ سلامت مردم قابل اغماض و چشم‌پوشی نیست.

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با اشاره به اینکه متولیان امر آن‌طور که باید بر مباحث فرهنگی این حوزه کار نکرده‌اند برای نمونه یکی از مشکلات ما عدم اطلا‌ع‌رسانی صحیح مقررات پس از اعطای مجوز پروانه بهره‌برداری به افراد است، گفت: متأسفانه فرد متصور است که مالک مطلق منابع آبی بوده، درحالی که اولویت با آب شرب برای عموم مردم است و این موضوع را به‌درستی برای آن‌ها تبیین نکرده‌اند.

وی با اشاره به تصویب طرح کشاورزی قراردادی در مجلس، اظهار کرد: گام نخست این طرح تبیین درست آن برای کشاورزان است و کشاورز باید بداند این کار چه ضرورت و اهمیتی دارد.

نجفی ادامه داد: به نظر می‌آید با اجرای این طرح موانعی مانند الگوی نادرست کشت و عدم صرفه‌جویی منابع آبی برطرف و زمینه حفاظت از منابع آبی فراهم شود.

شناسه خبر 48849