شناسه خبر:48880
1400/9/4 09:52:48
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان خبر داد:

جمعیت هلال‌احمر همدان مهیا برای امداد زمستانی

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان همدان با بیان اینکه همچون سنوات گذشته طرح امداد و نجات زمستانی هلال‌احمر در سال 1400 نیز در دستور کار ارگان قرار دارد، گفت: 15 پایگاه امداد و نجات ثابت و موقت در محورهای مواصلاتی آماده خدمات‌رسانی به هم‌وطنان است.

سرمای زمستان و شرایط سخت برف و کولاک نیازمند اقدامات حفاظتی و مراقبتی است، بنابراین در آستانه فصل سرما همه دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به آماده‌سازی امکانات خود برای فصل زمستان اقدامات لازم را انجام دهند، زیرا گاهی بارش‌ زیاد برف و باران می‌تواند حوادث تلخی را رقم بزند؛ به همین خاطر حفظ آمادگی از کلیدهای اصلی مقابله با بحران محسوب می‌شود که دراین‌بین جمعیت هلال‌احمر ازجمله ارگان‌ها و نهادهایی است که همه‌ساله با فراهم کردن تجهیزات و درعین‌حال به‌کارگیری نیروهای مجرب، در حساس‌ترین مواقع بحرانی توانسته است نقشی مهم را در مدیریت بحران و مخاطرات ایفا کند. حال آنکه استان همدان با 16 گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر در مساحتی بیش از 200 کیلومتر ازجمله مناطق سردسیر و کوهستانی کشور محسوب می‌شود، بنابراین توجه به این مقوله الزامی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. پس با توجه به اهمیت موضوع، بر آن شدیم تا درخصوص میزان آمادگی جمعیت هلال‌احمر استان همدان در آستانه فصل سرما گفت‌وگویی را با حمید عرفی‌یگانه، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان همدان ترتیب دهیم که در ادمه می‌خوانید:

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان همدان با بیان اینکه همچون سنوات گذشته طرح امداد و نجات زمستانی هلال‌احمر در سال 1400 نیز در دستور کار ارگان قرار دارد، گفت: طبق تدابیر اندیشیده‌شده توسط هلال‌احمر استان 13 پایگاه امداد و نجات ثابت جاده‌ای در محورهای مواصلاتی و نیز نقاط حساس حادثه‌خیز استان حاضر خواهند بود.

حمید عرفی‌یگانه افزود: علاوه‌بر این امسال درخواست استقرار دو پایگاه موقت جاده‌ای ثابت دیگر نیز به مرکز داده شد که این مهم خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت؛ یکی از این پایگاه‌های موقت در همدان و دیگری در اسدآباد بنا به موقعیت استراتژیکی این شهرستان با توجه به قرار گرفتن آن در نقطه محل اتصال استان‌های غربی و درواقع شاهراه مواصلاتی بودنش، مستقر خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه یک پایگاه ثابت امداد و نجات کوهستان در اجرای طرح امداد زمستانی در کوهستان الوند مستقر خواهد شد، ابراز کرد: همچنین یک تیم واکنش سریع، یک مرکز کنترل و فرماندهی عملیات، یک کشیک آماده در شعب، 9 مرکز امدادی، یک تیم جستجوی نجات با دو قلاده سگ (آنست) و نیز یک پایگاه هوایی با هدایت مرکز کنترل و فرماندهی عملیات هلال‌احمر در اجرای طرح امداد جاده‌ای فصل زمستان با هدف ارائه خدمات به مسافران و مصدومان حوادث احتمالی محورهای ارتباطی البته تنها طی روز در استان همدان حضور فعال خواهند داشت؛ زیرا پرواز در شب برای این پایگاه هوایی امکان‌پذیر نیست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در کل پایگاه‌های امداد و نجات عنوان‌شده به احتساب نفرروز 102 نفر به‌صورت شبانه‌روزی آماده خدمت‌رسانی به هم‌وطنان در محورهای مواصلاتی استان هستند، اظهار کرد: تیم‌های امداد و نجات هلال‌احمر با استفاده از 59 خودروی امدادی شامل 30 دستگاه آمبولانس، 10 دستگاه خودروی نجات کمک‌دار و 19 دستگاه خودروی عملیاتی آماده (پشتیبان) در اجرای طرح امداد زمستانی استان همدان مشارکت دارند.

وی در پاسخ به این سؤال که در این پایگاه‌ها چه خدماتی ارائه می‌شود، اذعان کرد: پایگاه‌های امداد جاده‌ای ثابت و موقت درصورت بروز تصادف پس از ارائه خدمات امدادی اولیه در محورهای مواصلاتی هماهنگی لازم را با مرکز اورژانس و نیز نیروی انتظامی خواهند داشت.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان همدان افزود: علاوه‌بر این درصورت نیاز در مواقع بارش شدید و بسته شدن راه‌ها این پایگاه نسبت به ارائه خدمات اسکان اضطراری نیز اقدام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دپو تجهیزات و ذخیره مواد غذایی مورد نیاز در پایگاه‌های امداد جاده‌ای هلال‌احمر استان ازجمله اقدامات انجام‌شده در راستای اجرای طرح امداد زمستانی است، ابراز کرد: همچنین برای اسکان اضطراری مسافران و افراد درراه‌مانده ناشی از شرایط جوی زمستان (برف و کولاک) علاوه‌بر تجهیز پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر به سامانه‌های گرمایشی، حسینیه‌ها، مساجد و سالن‌های ورزشی نیز برای استفاده در مواقع ضروری پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ظرفیت قابل قبولی برای اسکان اضطراری مسافران در شرایط بحرانی از طریق امکانات و پایگاه‌های هلال‌احمر در سطح محورها و جاده‌های ارتباطی به‌خصوص محورهای سخت‌گذر و کوهستانی استان همدان پیش‌بینی شده است، ابراز کرد: پایگاه امداد و نجات کوهستانی که در دشت میشان مستقر است هم آمادگی اسکان و هم ارائه خدمات تروما درصورت آسیب‌دیدگی کوهنوردان را خواهد داشت.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان همدان افزود: شماره ملی امداد و نجات 112 و اپلیکیشن جدید EOC موبایل برای تسهیل در ارائه خدمات امداد و نجات و همچنین دستیابی به آمار و اطلاعات، تجهیزات، نیروها و توان عملیاتی استان‌ها و کشور در زمان بروز حوادث و سوانح و نیز دقت و سرعت بخشیدن در ثبت عملیات در سامانه مدیریت اطلاعات و حوادث کشور راه‌اندازی شده است.

مع‌الوصف، چه بسیار «راه‌گم‌‌کرده»‌ در کوهستان که برای فرار از یخ‌‌زدگی و مرگ در سرما تقلا می‌کنند، درحالی که می‌دانند رفتن به کوهستان در شرایط بوران و کولاک نه کوهنوردی، بلکه ماجراجویی و دعوت خودخوانده به ضیافت مرگ است. این‌ها و ده‌ها مثال مشابه نمونه‌هایی از بی‌توجهی افراد به عاقبت وقایع و حوادثی است که به شرط احتیاط و پیروی از عقل، قابل پیشگیری هستند. اما صدافسوس که هنوز در نهادینه کردن فرهنگ پیشگیری کار داریم و تعدادی پُرشمار از مردم، تفسیری درست درباره «پیشگیری از حوادث» ندارند.

طرح امداد و نجات زمستانی جمعیت هلال‌‌احمر که این‌روزها آرام و بدون تبلیغ پیش می‌رود، ازجمله کارهایی است که توجه حداکثری مسافران و رانندگان را به «مقوله پیشگیری» نمایان می‌کند؛ حال آنکه پلیس راهور در روزهای برفی بر بستن زنجیر چرخ به لاستیک خودروهایی که در مناطق بین شهری تردد می‌کنند، فراوان تأکید می‌کند، اما همان‌طور که گفته شد، تأکیداتی از این دست نه برای رفع تکلیف هستند و نه برای آزردگی‌ خاطر مخاطب، بلکه هدف این توصیه‌ها پیشگیری از حوادث است. اگرچه آماری از کم‌توجهی رانندگان درخصوص بستن زنجیر چرخ به خودروها در زمان‌ بارش برف در جاده‌ها نیست، اما وقتی با مدیران عملیاتی سازمان امداد و نجات یا امدادگران هم‌کلام شوید، خواهند گفت که بستن زنجیر چرخ خودرو یکی از کارهایی است که امدادگران در زمان بارش برف انجام می‌دهند! این کار در نگاه اول، عملی بشردوستانه به حساب می‌آید، اما اگر بدانیم علت اساسی بستن زنجیر چرخ به دست امدادگران چیست، آن وقت نظر دیگری به مسئله خواهیم داشت. متأسفانه بیشتر رانندگان بستن زنجیر چرخ را فرا نگرفته‌اند، یعنی تنها به این بسنده کرده‌اند که زنجیر چرخ را داخل صندوق عقب خودرو بگذارند و در جاده لغزنده و برفی رانندگی کنند! حال بماند که حرکت خودرو در جاده لغزنده چه مشقاتی دارد و نه‌تنها رانندگی به‌سختی ممکن است، بلکه لیز‌ خوردن خودرو به این سو و آن سوی جاده حادثه‌ساز هم است؛ بنابراین پیشگیری از تصادفات در جاده‌های برفی به سادگی بستن یک زنجیر چرخ امکان‌پذیر می‌شود، اما می‌بینیم که سهل‌انگاری و کوچک‌ شمردن یک کار مهم و حتی ندانستن اینکه پیشگیری یعنی چه، بارها باعث به بار آمدن خسارات جبران‌ناپذیر در حوادث رانندگی شده است.

شناسه خبر 48880