شناسه خبر:48947
1400/9/6 10:06:33
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی مطرح کرد؛

لزوم آموزش و یادگیری تکنیک‌ها و مهارت‌های زندگی

سپهرغرب، گروه اجتماعی: رئیس انجمن مددکاران اجتماعی گفت: آموزش و یادگیری تکنیک‌ها و مهارت زندگی جهت کنترل احساسات و بهبود کیفیت زندگی مسئله ای است که در شرایط بحرانی امروز و شیوع ویروس کرونا الزام بسیار زیادی دارد.

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی درخصوص لزوم آموزش و یادگیری تکنیک‌ها و مهارت‌های زندگی در جهت کنترل احساسات و بهبود کیفیت زندگی گفت: ما برای اینکه کیفیت زندگی را بالا ببریم و بهترین زیستن در زندگی اجتماعی مان تحقق پیدا کند نیازمند یادگیری یک سری مهارت‌ها هستیم این مهارت‌ها هم در شرایط عادی و هم در شرایط بحرانی می‌توانند کمک کننده باشند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی افزود: این مهارت‌ها وابسته به نقش‌هایی است که ایفا می‌کنیم و به فراخور آنها متفاوت هستند، اما آنچه که مهم است این است که هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که همه چیز را بلد است یعنی شما اگر فرد خوبی هم از لحاظ آموزش و به کار گیری مهارت‌ها باشید بازهم نمی‌توانید ادعا کنید که در روابط اجتماعی مناسب رفتار می‌کنید.

وی با اشاره به اینکه مهارت‌های ارتباطی؛ مهارت‌های مهمی برای داشتن یک زندگی باکیفیت است بیان کرد: آموزش و به کار گیری مهارت‌ها برای بهره مندی از یک زندگی با کیفیت بسیار اهمیت دارد مثلاً فردی که دارای فرزند است طبعاً فرزندپروری برای او دارای اهمیت فراوانی است و یا فردی که متأهل است ارتباط با همسر بسیار برایش مهم است.

چلک در خصوص اینکه مهارت‌هایی هستند که تمام افراد باید آنها را بدانند اظهار کرد: به طور کلی مهارت‌هایی هستند که تمام افراد باید آنها را بدانند؛ مهارت‌هایی که بخشی از آنها را از درون خانواده آموزش می‌بینیم اما خانواده خود نیازمند آموزش برای ایفای مهارت است و نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی همه نیازها و مطالباتی باشد که ما برای زیست بهتر اجتماعی نیازمندیم به همین دلیل در کنار خانواده سایر ظرفیت‌ها باید به کار گرفته شود؛ آموزش و پرورش، دانشگاه، رسانه و حتی نهادهای تبلیغی و مذهبی، سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه کودکان و خانواده می‌توانند در این مسیرفعال باشند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی عنوان کرد: اما توجه به چند نکته بسیار دارای اهمیت است؛ ابتدا اینکه هرگونه برنامه ریزی در این حوزه باید با رویکرد علمی و متناسب با مخاطب باشد؛ حتی به صورت محله‌ای و منطقه‌ای مثلاً در حوزه اعتیاد آیا ویژگی استان‌ها به یک شکل است؟ خیر پس باید شرایط محیط زندگی و فرهنگی افراد در نظر گرفته شود.

وی اظهار کرد: دومین نکته که باید به آن توجه کرد این است که باید آموزش‌هایی با هدف بالا بردن سواد اجتماعی انجام شود به این شکل که این آموزش‌ها در غالب بسته‌های آموزشی با روش‌های جذاب که بسیار اهمیت دارد انجام شود برای مثال در حوزه کودک و نوجوان مهارت‌ها به تناسب سن آنها باید آموزش داده شود، برای مثال بازی، نمایش، سرود و برگزاری کمپ‌ها با اهداف خاص می‌تواند به مشارکت و ارتباط گیری کودکان با یکدیگر کمک شایانی کند.

چلک تصریح کرد: برای مثال ما در سال 83 پروژه‌ای را در دانشگاه‌ها با هدف آموزش و یادگیری مهارت‌ها در دانش‌آموزان کلید زدیم که در این پروژه یک دانش‌آموزش با همکلاسی و اولیای خود و مدرسه ارتباط داشت که پس از پایان این دوره 33 کتابچه عملی برای دانش‌آموزان، والدین و اولیای مدرسه تهیه کردیم که در هر استان به فراخور نیازها مهارت‌ها آموزش داده شود؛ بنابراین آموزش و پرورش نقش بسیار پررنگ و مهمی دارد و این یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای بالابردن سلامت‌ها و آموزش تکنیک‌های آموزشی است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با اشاره به اهمیت آموزش و یادگیری مهارت‌های ده گانه زندگی خاطرنشان کرد: بخشی از این مهارت‌ها مهارت‌های ده گانه خودآگاهی، تفکر خلاق، خودکنترلی، همدلی، مقابله با هیجان، استرس و روابط مؤثر بین فردی است اما در کنار آن خود مراقبتی و مهارت حل و مداخله در بحران و تاب آوری می‌تواند کمک کند که افراد میزان آسیب پذیری کمتری در این شرایط داشته باشند.

وی گفت: افرادی که این مهارت‌ها را بدانند و آموزش دیده باشند طبیعتاً در مواجهه با آسیب‌ها کمتر دچار مشکلات می‌شوند و می‌دانند که چطور از خودشان مراقبت کنند و بلدند که چطور نشاط خود را بالا نگه دارند و تاب آوری بالایی داشته باشند؛ این مهارت‌ها قابلیت یادگیری دارند واگر این شرایط را فراهم کنیم به راحتی در دسترس قرار خواهد گرفت.

چلک مطرح کرد: نقش مردم هم در خصوص آموزش و یادگیری تکنیک‌های زندگی بسیار مهم است برای مثال مهم است که چقدر در سبد کالای خانوار ما موضوع آموزش برای بهتر زندگی کردن قرار دارد؛ نباید نگاه به بیرون باشد هم خانواده و هم نهادهای اجتماعی با هم راستایی و هم گامی بین آموزش‌ها می‌توانند ما را به هدف خود نزدیک تر کند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی در آخر تاکید کرد: تمامی موارد یاد شده از جمله مسائل بسیار تعیین کننده هستند و نباید انتظار داشته باشیم که در کوتاه مدت این مسائل انجام شود، مهارت‌ها می‌توانند کمک کنند که کیفیت زندگی بهتری داشته باشیم و این مهارت‌ها هستند که می‌تواند سدی در مقابل تعارضات باشند بنابراین در زندگی اجتماعی بروز تعارضات اجتناب ناپذیر است مانند وضعیت کرونا اما نحوه پذیرش و تسلط ما بر این قبیل مسائل است که می‌تواند نقطه عطفی برای انسجام روابط بین یکدیگر شود.

شناسه خبر 48947