شناسه خبر:48983
1400/9/7 09:18:55

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر عامل مجمع فعالان رسانه‌های استان همدان از عدم حضور معاون عمرانی استاندار در نشست تبیین زوایای روند پروژه اسکای مال علیرغم هماهنگی‌ها خبر داد.

زهره پوروهابی با اشاره به لزوم حمایت از سرمایه‌گذاری در چارچوب قانون و رعایت همه الزامات زیست‌محیطی، فرهنگی و اجتماعی و ترافیکی گفت: برای برخی از مسئولان فقط دوران مدیریت خودشان مهم است و تبعاتی که هر پروژه می‌تواند بر حیات و زندگی مردم یکی شهر بگذارد کاملا بی‌اهمیت به نظر می‌رسد

وی در ادامه با بیان اینکه مدیران در سطوح مختلف باید با آینده‌نگری پروژه اسکای مال را بررسی می‌کردند اظهار کرد: بعداز کش و قوس‌های فراوان پیوست فرهنگی و ترافیکی آن نوشته شده‌است که هنوز برای محک خوردن به هیچ مجموعه دانشگاهی ارائه نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مجتمع‌های تجاری- خدماتی در اندازه این پروژه عموما در حاشیه شهرهای بزرگ ساخته می‌شوند خاطرنشان کرد: اما به مدد برخی حمایت‌ها در همدان پروژه بزرگ اسکای مال در یکی از مهمترین شریان‌های حیاتی شهر مستقر شده‌است

مدیر عامل مجمع فعالان رسانه‌های انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه برای تبیین زوایای مختلف پرونده این پروژه از معاون عمرانی استاندار دعوت کردیم که در جلسه‌ای به پرسش‌های ما پاسخ دهد افزود: علیرغم هماهنگی‌ها، از حضور در جلسه طفره رفته و در نشست ویژه، شرکت نکرد

پوروهابی با اشاره به اینکه این بار دوم است که از معاون عمرانی برای شفاف‌سازی روند این پروژه دعوت می‌شود خاطرنشان کرد: آقای فرزانه که در دولت دوزادهم به عنوان معاون عمرانی استاندار منصوب شده در دوران مدیرکلی راه و شهرسازی نیز در این پرونده موثر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه هرگاه معاون عمرانی بخواهد به شفافیت و افکار عمومی احترام بگذارد آماده‌ایم بستر لازم را فراهم نمائیم گفت: با عدم حضور آقای فرزانه سوالات مهم مطروحه در این موضوع را برای اطلاع عموم در ادامه منتشر می‌کنیم.

1- در نامه مورخه 24/12/99 خطاب به معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی درباره مصوبات تغییر کاربری سال 96 و 97 اینگونه آورده‌اید: "بدیهی است قبل از طرح در کمیسیون چندین جلسه کمیته فنی برگزار و مسائل فنی پروژه به‌صورت ریز و در حد وظایف کمیته فنی و حتی فراتر، مورد بررسی قرار گرفته است" چکونه مصوبه کمیته فنی در تاریخ 6/8/96، نهایت سطح اشغال را 40 درصد اعلام و به صورت یکباره در کمیسیون در تاریخ 10/10/96 این میزان به 80 درصد افزایش پیدا می‌کند؟

2-همانطور که مستحضرهستید باید مجموعه‌ای از عوامل شامل: موقعیت مکانی،کاربری‌های مجاور، ظرفیت ترافیکی شبکه‌های ارتباطی، زیرساخت‌ها، تاسیسات و تجهیزات کشوری و....در هنگام تغییر کاریری‌ها بررسی شوند. در صورت امکان مستندات این بررسی، طرح توجیهی ارائه شده به کمیسیون ماده 5 جهت تعییر کاربری زمین پروژه را در اختیار کارشناسان و مجموعه‌های دانشگاهی قرار دهید.

3-در بند 3 مصوبه تغییر کاربری اینگونه آمده است که: بدیهی است مشاور طرح مکلف به تهیه طرح‌های تکمیلی و گزارشات ترافیکی خواهد بود. چگونه قبل از تصویب این تغییر کاربری این موارد اخذ نشده و تهیه این پیوست‌ها پس از تصویب تغییر کاربری توسط مشاور خود طرح چه معنایی خواهد داشت؟ یعنی امکان این وجود دارد که مشاور طرح به مشکلات ترافیکی و یا عدم همجواری‌ها اشاره کند؟

4-در بند 4 مصوبه تغییر کاربری آمده است که شهرداری نسبت به پیش‌بینی تمهیدات مناسب برای مسائل ترافیکی اقدام نماید. لطفا اعلام بفرمایید از سال 1396 تا کنون شهرداری جه اقداماتی را انجام داده و برای اینده پروژه چه اقداماتی پیش‌بینی شده است؟

5-در مصوبه سال 1396 به علت همجواری با اداره کل اطلاعات، میزان ارتفاع مجاز کاهش‌یافته و در عوض میزان تراکم به میزان 80 درصد افزایش پیدا کرده است. در مصوبه سال 1397، با هماهنکی اداره کل اطلاعات طبقات 4 و 5 به پروژه افزوده شده و نهایت ارتفاع 30 متر مشخص می‌گردد.. جالب است که پس از حذف محدودیت نه تنها میزان سطح اشغال طبقات منفی 1 تا 3 کاهش پیدا نکرده، میزان سطح اشغال طبقات 4 و 5 به میزان 5/83 درصد به تصویب می‌رسد. می‌توانید این تعارض را توضیح دهید.

6-لطفا مدارک مربوط به بررسی حریم شرکت زیر ساخت مخابرات و اداره کل زندان‌ها در سال 1396 و هنگام بررسی تغییر کاربری‌ها منتشر گردد.

7-با توحه به اینکه در استعلام صورت گرفته از اداره کل زندان‌ها در سال 1400، بر حد حریم به میزان یک پلاک ثبتی اشاره شده است، چگونه این بررسی در سال 1396 انجام نشده است؟

8-آیا در سال 1396 هنگام تغییر کاربری، به مسائل مربوط به بهداشت و درمان، مرکز مغز و اعصاب غرب کشور، گودبرداری به عمق 30 متری در کنار 2 محیط درمانی توجه شده است؟

9-در نامه مورخ 24/12/99 خطاب به معاونت وزرات تاکید داشته‌اید که: برای پروژه توسط مالک از طریق به‌کارگیری مشاور ذی‌صلاح، طرح انطباق و همچنین طرح توجیهی ترافیکی تهیه گردیده که در جلسات مربوطه ارائه و مورد بررسی قرار گرفته است "با توجه به نوشته حضرتعالی چرا تا زمان حاضر این مستندات و پیوست‌ها به معاونت معماری و شهرسازی ارائه نشده است؟

10-در تاریخ 14/11/99 نامه‌ای از معاونت شهرسازی وزارت راه و دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی خطاب به استاندار وقت ارسال می‌گردد. در این نامه تاکید شده تا زمان ارسال طرح و پیوست‌ها به این معاونت، از هرگونه اقدام اجرایی جلوگیری به‌عمل آید. در 24/12/99 نامه از مجموعه حضرتعالی خطاب به معاونت وزارت ارسال و در 7 بند به سوالات معاون وزیر پاسخ داده می‌شود. جالب این است که همراه نامه مذکور، پیوست‌ها و طرح‌هایی که حضرتعالی ادعا دارید از خیلی قبل تهیه شده است، ارسال نمی‌شود. در 22/1/1400 نامه ای مجدد خطاب به حضرتعالی ارسال شده و علاوه بر پاسخ گویی به موارد مطرح شده توسط شما، مجدد بر ارسال پیوست‌ها و مدارک تاکید می‌کند در صورتی که اخرین فصل پیوست ترافیکی در تاریح 6 شهریور 1400در دبیرخانه استانداری توسط سرمایه‌گذار تحویل داده می‌شود، به‌جای ارسال پیوست‌ها به معاونت مربوطه در وزارت راه و شهرسازی، جناب اقای عزیز یوسفی در نامه‌ای خطاب به شهرداری درخواست بررسی پیوست‌ها در کارگروه حمل و نقل ترافیک را دارد. در صورتی که اولا موضوع تغییر کاربری چه ربطی به شهرداری دارد؟

دوما: در صورتی‌که مستندات و پیوست‌ها حاضر است چرا به مرجع اصلی رسیدگی ارسال نمی‌گردد؟

لازم به ذکر است که در 20 آبان 1400 در نامه‌ای خطاب به مدیر کل راهو شهرسازی استان همدان از سمت معاونت شهر سازی وزارت راه بر توضیح تاخیر ارسال مدارک و همچنین تاکید بر ارسال مدارک اشاره می‌شود.

شناسه خبر 48983