شناسه خبر:6055
1397/11/30 08:54:53
سپهرغرب امیر خجسته را مخاطب قرار داد:

طرح استیضاحتان از دور دل می‌برد از نزدیک زَهره!

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام جمهوری اسلامی، عدم پاسخگویی مسؤولان است که متأسفانه این رویه در نهادهای مختلف وجود دارد پس با توجه به اهمیت این مقوله، رهبر انقلاب (دامت برکاته) در سال 83 نام‌گذاری سال را بر مبنای پاسخگویی به‌عنوان محور راهبردی نظام برگزیدند اما بعد از گذشت 14 سال هنوز در این زمینه دچار چالش هستیم. 

افراد باید در برابر مسؤولیت‌هایی که داشته و به آن متعهد شده‌اند، پاسخگو باشند و در این زمینه قانون اساسی «سؤال و استیضاح» را به‌طور مشخص قرار داده‌است، پس باید دید نمایندگان مجلس در اینجا به‌عنوان وکلای مردم می‌توانند نقش جدی خود را بازی کنند یا خیر؟

این‌طور جاافتاده که مجلس سؤال می‌کند اما سؤالاتش را پس می‌گیرد یا استیضاح می‌کند اما با لابی کنار گذاشته می‌شود؛ درنتیجه ازنظر مردم استیضاح و سؤال بیشتر شبیه باج‌گیری برای نمایندگان شده! غرض از پرداختن به این مقوله واکاوی موارد مذکور نیست بلکه توجه به این موضوع است که آیا طرح استیضاح توسط نمایندگان محترم مجلس سودی برای مردم دارد یا صرفاً به‌عنوان ابزاری برای تهدید تبدیل شده‎است؟

در ادامه سه مورد از اتمام حجت‌های نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی را خواهید خواند که دو بار به خاطر مسائل استان وزرا را مخاطب قرار داده و یک‌بار نیز در ماجرای اور‌هال فرودگاه کرمانشاه صف‌آرایی این استان در مقابل همدانی را منجر شده‎‌است!

     طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی!

«امیر خجسته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه فرودگاه و پرواز، یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه استان و شهرستان همدان به‌حساب می‌آید، اظهار کرد: برای رونق صنعت گردشگری در استان همدان و البته صنعت نیاز به رونق فرودگاه و پروازهای آن داریم و مسؤولان استان باید تمام‌قد برای رونق فرودگاه همدان تلاش کنند اما اخباری که به ما می‌رسد نشان می‌دهد در آستانه عید نوروز پروازهای مشهد و کیش در حال تعطیلی است که این مسئله قابل‌قبول نیست و اگر فرودگاه همدان تعطیل شود با مسؤولان تخصصی برخورد کرده و وزیر راه و شهرسازی را در صحن مجلس استیضاح می‌کنیم!»

     طرح استیضاح وزیر اقتصاد!

پیش‌ازاین نیز خجسته در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در همدان با اشاره به افزایش بی‌سابقه نرخ کالاهای اساسی و طلا و ارز با انتقاد از عملکرد نامناسب وزیر اقتصاد و دارایی برای کنترل وضعیت موجود، گفته بود: مهم‌ترین موضوع‌های طرح‌شده در این استیضاح، ناتوانی وزارت اقتصاد در کنترل بازار طلا و ارز، افزایش قیمت‌ها و به‌سختی افتادن معیشت مردم است.

     تقابل کرمانشاهی‌ها با همدانی‌ها!

و درنهایت مسئله اعلام آمادگی خجسته برای میزبانی از مسافران فرودگاه کرمانشاه تا اور هال شدن فرودگاه این استان منجر به تقابل کرمانشاهی‌ها شد که آن‌ها را عصبانی کرد، البته خجسته این موضوع را به‌واسطه برداشت‌های شخصی از یک بخش صحبت‌های خود در یک فایل ویدئویی در مورد فرودگاه همدان و کرمانشاه دانست و گفت: منظوری نداشته‎است!

در خاتمه با توجه به موارد مذکور، نگارنده چند نکته را یادآوری کرده و قضاوت را بر عهده مخاطبان می‌گذارد؛ نخست اینکه نیاز است تا تمام مسؤولان به اصل اساسی «تفکیک قوا» احترام گذاشته و نظارت مجلس شورای اسلامی بر امور را با شائبه دخالت اشتباه نگیرند! البته در اصل نظارت، مطالبه‌گری، طرح سؤال و استیضاح که یک منطق صحیح قانونی است تردیدی وجود ندارد.

اما بعد؛ امیر خجسته با عنایت به‌ حق قانونی نمایندگی خود به وکالت از مردم همانند همه نمایندگان دیگر، خود را ملزم به مطالبه از وزرا می‌داند و بارها در طرح استیضاح و سؤال از وزیران به هر دلیلی آمادگی خود را اعلام کرده‎است؛ اما باید دید مواردی که در ابتدای این متن آورده شد تا چه حد ضرورت دارد که در مجلس طرح شود؟ مجلسی که برپایی آن برای تصمیم‌گیری‌ها در هر دقیقه 300 میلیون تومان هزینه دارد! 

در خصوص استیضاح و سؤال، قانون زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که تعامل و همراهی مسؤولان به نتیجه نرسیده باشد، پس شایسته نیست نخستین گام یعنی گفت‌وگو را رها کرده و یک‌باره به سراغ آخرین گام که استیضاح است برویم، در این صورت مجلس ناکارآمدی خواهیم داشت که نتیجه‌اش طرح پیاپی اختلافات بدون تعامل و هم‌افزایی خواهد بود که هیچ‌گونه عایدی برای مردم نخواهد داشت. 

سؤال جدی این است که فارغ از درست یا غلط بودن این کار، انگیزه آقایان از طرح سؤال و استیضاح وزرا چیست؟ آیا با تعویض یک مسؤول، مشکلات برطرف خواهند شد و همین امر راهگشای برون‌رفت از مشکلات و اوضاع نابسامان خواهد بود؟ آیا این حق ابزاری است برای تهدید، یا حقی است که به مجلس داده‌شده تا وزیری که وظایف خود را درست انجام نداده و قصور و تقصیر دارد مورد ارزیابی قرار گیرد؟

به نظر می‌رسد نمی‌توان صرف وجود یک مشکل در سطح اداره کل خود را تا این حد قدرتمند و تأثیرگذار بپنداریم چراکه این خودبزرگ‌بینی‌ها راه به‌جایی نخواهد برد و بیش‌تر نوعی شوآف تلقی می‌شود تا درمان درد! کاش به‌جای طرح این مسائل، نمایندگان ما در یک فضای منطقی و به‌دوراز هیاهو با تعامل سازنده مشکلات را پیش می‌بردند کما اینکه تجربه درخشانی نیز از استیضاح وزرا به چشم نمی‌خورد.

شناسه خبر 6055


1 # : رضویان

( 02:43:21 ) 1397/12/1


تقابل کرمانشاهی‌ها با همدانی‌ها!!!!؟؟؟؟