شناسه خبر:6075
1397/11/30 10:18:07

سپهرغرب، گروه خبر: پروژه‌های نیمه‎تمام و کلیدی زیادی در لرستان وجود دارد که بیشتر آن‌ها بلاتکلیف بوده و بعضاً خبری از تعیین تکلیف نیست!

یکی از این پروژه‌ها کارخانه سیمان خرم‌آباد است که مجوز ساخت آن سال 81 صادر و چهار سال بعد، عملیات اجرایی آغاز شد.

این کارخانه، 46 هزار سهام‌دار دارد که قربانی اختلاف بین بانک عامل (سپه) و مجری طرح شده و این پروژه همچنان بلاتکلیف مانده و با اینکه بارها وعده رفع این مشکل داده شده‌است اما خبر خوشی از آن به گوش نمی‌رسد!

با اینکه برخی تجهیزات، خریداری شده و در محل سایت وجود دارد و سهام‌داران خواستار مشخص شدن هر چه زودتر وضعیت سرمایه‌گذاری خود در این پروژه هستند، اما زیاد به این خواسته توجهی نمی‌شود و پروژه همچنان همانی است که نباید باشد.

وضعیت این پروژه صدای همه مسؤولان را درآورده و در این مدت استانداران مختلف لرستان و نمایندگان مجلس برای تعیین‌ تکلیف آن تلاش کرده اما راه به جایی نبرده‌اند و وضعیت همچنان همانی است که نباید باشد!

     نباید همیشه دستگاه‌های دولتی را مقصر بدانیم

جعفر بدری، رئیس کل دادگستری لرستان با انتقاد از وضعیت پروژه، گفت: 20 سال قبل در خرم‌آباد، سهام کارخانه سیمان به مردم‌ واگذار شد اما با اینکه هدف مسؤولان راه‌اندازی این کارخانه بود، متأسفانه تاکنون شاهد اجرا شدن آن نبوده‌ایم و تنها مراحل اولیه احداث انجام شده که این مشکلات نشان‌دهنده سوءمدیریت سرمایه‌گذاران است و نباید همیشه دستگاه‌های دولتی را مقصر بدانیم.

     فروش طلا برای سرمایه‌گذاری!

یکی از سهام‌داران این کارخانه، عنوان کرد: بدون شک اگر در جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کردیم الآن سرمایه ما چند برار شده بود، اما متأسفانه در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که نمی‌دانیم به کجا ختم می‌شود و راه برگشتی نیز نداریم.

وی ادامه داد: مسؤولان استان مدام از ایجاد اشتغال دم می‌زنند اما پروژه‌ای که می‌تواند در اشتغال‌زایی بسیار مؤثر باشد این گوشه خوابیده و تلاشی برای راه‌اندازی آن نمی‌شود.

این سهام‌دار با بیان اینکه برخی از ما با فروش طلای زن و بچه در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، بیان کرد: اما متأسفانه تابه‌حال خیری ندیده‌ایم.

وی با بیان اینکه وعده‌های سرمایه ‎‎گذاران کارخانه عملی نشده‌‌است، تأکید کرد: نمی‌دانم چرا برخی به همین راحتی با زندگی افراد بازی می‌کنند و امثال بنده باید تاوان این مشکل را بدهیم.

     مشکل همچنان پابرجاست!

اسد عبدالهی، فرماندار خرم‌آباد در خصوص آخرین وضعیت این پروژه، گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر مشکل بین سرمایه‌گذار و بانک عامل وجود داشته و دارد که هنوز رفع نشده‌است.

وی اضافه کرد: این مشکلی نیست که به وسیله ما حل شود، البته برای حل آن مسؤولان استانی بسیار تلاش کرده‌اند اما بی‌حاصل بوده و نیاز است که طرفین بیش‎ازپیش و با نیت رفع آن تلاش کنند.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که مدیرعامل این کارخانه معتقد است دست‌های پشت پرده مانع پروژه بوده و نمی‌خواهند که این صنعت پا بگیرد.

     دست‌های پشت پرده سدِ راه پروژه!

خدری، مدیرعامل کارخانه سیمان خرم‌آباد نیز عنوان کرد: عملیات اجرایی این پروژه سال 85 به منظور تبدیل شرکت به سهامی عام، ایجاد اشتغال، حمایت از تولید ملی و موضوع ارزآوری و صادرات آغاز شد.

وی با اشاره به شرایط کنونی پروژه ادامه داد: با 150 تا 200 میلیارد تومان، این پروژه در مدت 12 تا 18 ماه قابل بهره‌برداری است.

خدری در ادامه مدعی شد: از سال 86 تابه‎حال که با بانک عامل قرارداد داریم به‎وضوح مشاهده کرده‌ایم که دست‌های پشت پرده در کار هستند و نمی‌خواهند این صنعت پا بگیرد!

صحبت‌های خدری در حالی است که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان و مدیرعامل بانک سپه استان تأکید می‌کنند که سرمایه‌گذار باید سهم آورده‌اش را افزایش دهد.

صفی‌خانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این خصوص گفت: روند راه‌اندازی کارخانه سیمان خرم‌آباد طولانی شده و سرمایه‌گذار باید مجاب شود سهم خود را تأمین و برای ادامه فعالیت ورود کند.

وی ادامه داد: در این صورت بانک عامل نیز تسهیلات موردنیاز را تزریق خواهد کرد تا با 200 میلیارد تومان در مدت یک سال و نیم، قابل بهره‌برداری شود.

     سهم آورده بیشتر شود، بانک مشکلی ندارد

همچنین عزیزی، مدیرعامل شعب بانک سپه لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی که این پروژه دارد و یکی از آن‌ها افزایش آورده حداقل به میزان 34 میلیارد ریال است که اگر تأمین شود، بانک با اهدای تسهیلات و ادامه‌ روند کار مشکلی نخواهد داشت.

     پروژه شرایط خوبی ندارد

در این راستا، محمدحسین جناب، مدیرکل دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری لرستان نیز اظهار کرد: پروژه هنوز تعطیل است و شرایط خوبی ندارد.

وی ادامه داد: مدیران و به‎ویژه استاندار به طور جد پیگیر حل مشکل این پروژه هستند، اما رفع همه مشکلات در اختیار ما نیست.

جناب با اشاره به مشکل بانکی و حقوقی، تصریح کرد: آخرین اقدام صورت گرفته این است که بانک یکسری شرایطی گذاشته که باید انجام شود تا طرح وارد فاز اجرایی شود.

مدیرکل دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری لرستان یادآوری کرد: پیگیری بسیاری کرده‌ایم و تمام تلاشمان این است که مشکل پروژه کارخانه سیمان خرم‌آباد را رفع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه‌ با اینکه موانع زیادی دارد اما جزء طرح‌های کلیدی استان انتخاب شده که باید تعیین تکلیف شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، به گفته‌ مسؤولان، با راه‌اندازی این کارخانه، سالیانه یک میلیون تن سیمان تولید و زمینه اشتغال 370 نفر به‎طور مستقیم و صدها نفر به‌صورت غیرمستقیم ایجاد می‌شود، اما برخی سدهای سیمانی مانع ادامه کار کارخانه سیمان خرم‌آباد شده و معلوم نیست مشکل چه زمانی حل و پروژه همانی می‌شود که باید باشد...

شناسه خبر 6075