کد خبر : 121
تاریخ : 1397/6/6
گروه خبری : جامعه

استاندار همدان خطاب به مجمع ACD مطرح کرد

امنيت بالايي در حوزه سرمايه گذاري در همدان وجود دارد

سپهرغرب، گروه استانها - طاهره ترابيمهوش: استاندار همدان با بيان اينکه آماده تبادل اقتصادي و گردشگري با کشورهاي عضو ACD هستيم گفت: امنيت بالايي در حوزه سرمايه‌‌گذاري در اين استان وجود دارد.

محمدناصر نيکبخت روز گذشته در اجلاس همدان، پايتخت گردشگري کشورهاي آسيايي در سال 2018 اظهار کرد: فرصت تاريخي و گردشگري همدان باعث شده اين شهر ميزبان دو رويداد بزرگ و جهاني گردشگري در کشور شود.

وي برگزاري اجلاس «همدان، پايتخت گردشگري کشورهاي آسيايي» و اجلاس جهاني گردشگري در همدان در سال 2018 را نشان از ظرفيتهاي بالاي همدان دانست و افزود: استان همدان 1.2 درصد از وسعت و 2.3 درصد از جمعيت کشور را به خود اختصاص داده است و از طرفي در قديميترين سنگنوشته عاشوري از همدان با عنوان آکسايا نام برده شده که نشان از مدنيت اين شهر به هزاره سوم قبل از ميلاد دارد.

نيکبخت از وجود يکهزار و 800 اثر تاريخي ثبت شده در استان، شرايط اقليمي چهارفصل و مناظر و چشماندازهاي طبيعي و مناطق حفاظتشده خبرداد و افزود: بزرگترين غار آبي جهان نيز به اين استان تعلق دارد.

وي با اشاره به مشاهير و مفاخر بزرگ همدان اين شهر را پايگاه مفاخر و بزرگان قلمدادکرد و گفت: لالجين به عنوان شهر جهاني سفال يکي ديگر از ظرفيتهاي اين ديار است و در کنار اين مزيت نميتوان شهر جهاني مبل و منبت ملاير به راحتي عبور کرد.

استاندار همدان با اشاره به وجود زيرساختهاي اساسي چون آزادراه، فرودگاه و راهآهن اظهار کرد: اين ظرفيتهاي بزرگ نشان از آن دارد که اين منطقه محل مناسبي براي سرمايهگذاري داخلي و خارجي است.

وي از امنيت بالاي سرمايه‌‌گذاري در اين استان خبر داد و گفت: تابش آفتاب در تمام فصول سال در اين استان باعث شده که همدان به عنوان پايلوت توليد انرژيهاي پاک انتخاب شود.

     گلايه از تامين اجتماعي براي احداث هتل هما

نيکبخت با اشاره به وجود يکهزار و 200 واحد توليدي در بخش صنعتي، از توانمندي استان درخصوص سرمايهگذاري در اين بخش خبر داد و افزود: وجود 47 پروژه در بخش صنعت و معدن با قابليت سرمايهگذاري 770 ميليون يورو، 12 پروژه با قابليت سرمايهگذاري 85 ميليون يورو، 16 پروژه در بخش صنايع دستي و گردشگري با قابليت سرمايهگذاري 38 ميليون يورو از جمله اين پروژههاست.

وي دو پروژه در بخش عمران شهري با سرمايهگذاري 135 ميليون يورويي را از ديگر قابليتهاي استان در حوزه سرمايهگذاري دانست و گفت: در مجموع رقم سرمايهگذاريها بالغ بر يک ميليارد يورو است که فهرست و مشخصات آنها جهت ارائه موجود است.

استاندار همدان با اشاره به وجود مراکز علمي قوي در استان و ارائه 250 رشته تحصيلي گفت: همدان را ميتوان يکي از قطبهاي علمي ايران دانست.

وي از معاون اول رئيس جمهور خواست دستور احداث هتل هما را در استان صادر کند گفت: متأسفانه عليرغم وعده سازمان تأمين اجتماعي از سال 94 در اين خصوص اتفاقي رخ نداده است.

نيکبخت در پايان سخنانش با بيان اينکه اميدواريم اين اجلاس بستر سرمايهگذاري در بخش گردشگري را مهيا کند، از آمادگي استان براي ايجاد تبادلات در زمينه گردشگري، عمراني و اقتصادي با کشورهاي آسيايي خبر داد.

درادامه نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي نيز همدان را داراي تاريخ ديرينه دانست وگفت: يکي از اهداف اجلاس گردشگري «همدان، 2018» معرفي بيشتر اين خطه به دنياست که در همين راستا بايد با تمام توان اين شهر تاريخي را به دنيا معرفي کنيم.

حميد رضا حاجيبابايي با بيان اينکه استانهاي صاحبنام و پرافتخاري در کشور داريم، بر اين اساس وقتي همدان به عنوان پايتخت تاريخ و تمدن مطرح شد رقابت سنگيني بين کشور بود که با مطالعه و بررسي دقيق، همدان با اين عنوان معرفي شد تصريح کرد: همدان جايگاه ويژهاي در طول تاريخ داشته و سه هزار و 300 سال تاريخ همدان قطعي است؛ هيچ شهري در دنيا با تاريخ همدان سرپا نيست، يکهزار و 800 جاذبه گردشگري، کثرت بزرگان، دانشمندان و علما از ديگر محاسن اين شهر است.

وي با تأکيد بر اينکه همدان به عنوان شهري که يکهزار و 100 سال قبل از ميلاد، ساختار سياسي و اداري داشته است، افزود: همدان امروز نيز اين محوريت را دارد.

حاجيبابايي با بيان اينکه به دلايلي همدان در طول دهههاي گذشته نتوانسته خود را به دنيا، آسيا و حتي به ايران معرفي کند، تصريح کرد: هدف اصلي برگزاري اين برنامه معرفي همدان است؛ در دولتهاي مختلف همدان قدمهاي بلندي برداشته اما از آن به عنوان يک جايگاه ويژه رونمايي نشده است.

وي با بيان اينکه هرکدام از شهرستانهاي همدان، ملاير، تويسرکان، بهار، رزن، کبودراهنگ و... ويژگيهاي شاخصي دارند، ادامه داد: نقشه توسعه استان تکميل شده است.

نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي راهآهن را ظرفيتي بزرگ در همدان دانست و گفت: در زمينه ريلي راهآهن تهران ـ همدان ـ سنندج، راهآهن تهران ـ همدان ـ ملاير - قصر شيرين و مصوبه راه آهن همدان به زنجان را داريم.

وي با تأکيد بر اينکه همدان چهارراهي است که غرب و شمال را به جنوب از طريق همدان ـ ملاير وصل ميکند، يادآور شد: همدان پايتخت را به عراق و ساير کشورهاي همسايه وصل ميکند که شايد اين ظرفيت در کشور منحصر به فرد باشد.

حاجيبابايي با بيان اينکه همدان امروز به دليل وجود ارتباطات ريلي، جادهاي، مخابراتي و زيرساختها صنعتي، علمي، کشاوري، صنايع تبديلي و موارد مختلف ظرفيت بالا و مهمي براي کشور ايجاد کرده است، اظهار کرد: بايد دنيا از اين ظرفيتها مطلع باشد.

نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: با نگاه به تاريخ از مادها تا هخامنشيان و سلسلههاي گوناگون در همدان آثار برجسته دارند.

وي با بيان اينکه در عرصه کنوني و دوران دفاع مقدس، هشت هزار شهيد از سردار، فرمانده، بزرگان و نامآوران کشور از اين خطه براي احياي دين و اعتقادات و حراست از ايران بزرگ به شهادت رسيدند، افزود: همدان در تمام طول تاريخ توانسته نقشآفريني کند.

حاجيبابايي با بيان اينکه امروز همدان در تمام ابعاد و جهات توسعه خود را نشان ميدهد، تصريح کرد: ظرفيت گردشگري همدان ظرفيت بزرگي در کشور است و جزء اولينهاست.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/121