کد خبر : 12951
تاریخ : 1398/7/22
گروه خبری : فرهنگی

حال‌وهوای اربعین در بزرگ‌ترین پایانه مرزی خاورمیانه

سپهرغرب، گروه خبر: مرز خسروی به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه مرزی مسافری خاورمیانه، حال‌وهوای اربعین به خودش گرفته و استقبال زائران موجب غافلگیری مسئولان و تراکم جمعیت در برخی محورهای منتهی به مرز شده است.

موج جمعیت دلدادگان اباعبدالله (ع) به سمت مرزهای غربی سرازیر شده و شور و اشتیاقی وصف‌ناشدنی در کرمانشاه و دروازه کربلا موج می‌زند.

خیل عظیم جمعیت روانه به‌ سوی قدیمی‌ترین گذرگاه مرزی ایران و عراق در مرز خسروی جاده‌های منتهی به این مرز را با ترافیک سنگینی مواجه کرده است؛ محدودیت‌های ترافیکی در مقاطع زمانی که بار ترافیک بیشتر است، اعمال می‌شود.

حتی این معطلی‌های پشت ترافیک‌های چندساعته و اعلام‌های مکرر هم مسیر زوار را تغییر نداده است؛ همه با تعریف‌هایی که از زیرساخت‌های این مرز شنیده‌اند، از راه‌های دور و نزدیک خود را به این مرز می‌رسانند تا در بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی جهان شرکت کنند.

چهره‌های خسته اما پُر از ذوق و شوق در صف‌های طولانی پشت گیت‌های بازرسی و انتظار شیرین نزدیک‌تر شدن به میعادگاه کربلا، واقعاً دیدنی است؛ «خسروی» سال‌ها بود این صحنه‌های زیبا را به خود ندیده بود.

ساعات اولیه روز شلوغی مرز محسوس است؛ هرچه به ساعات ظهر نزدیک می‌شویم، برای یک تا دو ساعت مرز تردد عادی و روانی دارد، اما خیل جمعیت که دوباره سرازیر می‌شوند، عراقی‌ها به‌دلیل کمبود اتوبوس به مشکل برمی‌خورند و تعداد اتوبوس‌ها به‌هیچ‌وجه متناسب با جمعیت زوار نیست.

      اعزام 200 دستگاه اتوبوس به عراق

برای پیگیری موضوع کمبود اتوبوس‌ها به سراغ فریبرز کرمی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه رفتیم که وی اظهار کرد: در روند ارائه خدمات به زوار اربعین مشکلی وجود ندارد و با حجم بسیار زیاد استقبال مردم مواجه هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: ازدحام مردم در مرز خسروی سبب شده دیگر زیرساخت‌های ایران و به‌ویژه عراق پاسخگو نباشند.

کرمی گفت: تمام نیازمندهای زیرساختی ادارات خدمات‌رسان شامل آب‌سردکن، نمازخانه، سرویس بهداشتی، انجام نظافت و غیره را در مرز خسروی تأمین کردیم.

وی با اشاره به استقرار 58 گیت کنترل گذرنامه، افزود: هشت کانال خروج از نقطه صفر مرزی درنظر گرفته‌ شده، اما با توجه به عدم فراهم شدن ظرفیت در عراق، برای عبور از مرز محدودیت اعمال ‌شده است.

      طرف عراقی باید ناوگان حمل‌ونقل خود را تکمیل کند

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: طرف عراقی باید ناوگان حمل‌ونقل خود را تکمیل کند و درصورت تکمیل ظرفیت و بروز کمبود، از ناوگان اتوبوسی ایران استفاده شود؛ تاکنون 200 دستگاه اتوبوس برای خدمات‌رسانی به زوار به عراق اعزام ‌شده است.

کرمی افزود: ساعات عبور از مرز خسروی هفت صبح تا 15 درنظر گرفته ‌شده و این محدودیت زمانی باعث محدودیت خروج نیز شده است.

وی بیان کرد: با توجه به فراهم نشدن زیرساخت در طرف عراقی و ترافیک حاکم، خروج از مرز پس از ساعت 16 امکان‌پذیر نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه کرمانشاه معین استان ایلام نیز هست، عنوان کرد: زوار خروجی و ورودی به مهران در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه سامان‌دهی می‌شوند و در این راستا برقراری ترافیکی روان و رفع مشکلات جاده‌ای، برعهده راهداری است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: تیم‌های راهداری با تمام امکانات برای ارائه خدمات به زوار اربعین در جاده‌ها مستقرشده‌اند.

کرمی خاطرنشان کرد: تاکنون مشکلی در جاده وجود نداشته و ترافیک حاکم، سنگین اما روان است.

      تراکم جمعیت برخی مسیرهای منتهی به خسروی را مسدود کرد

تراکم و ترافیک بالای مسیرهای منتهی به خسروی، موجب شد طی روزهای قبل مسیر اسلام‌آباد غرب به قصر شیرین توسط پلیس مسدود و بار ترافیکی مسیر تخلیه شود و زوار هم به مرز مهران هدایت شدند.

      تمامی محورهای استان کرمانشاه پُرتردد هستند

فرمانده پلیس‌راه استان کرمانشاه اظهار کرد: تمامی محورهای استان کرمانشاه پُرتردد هستند و در محورهای جنوبی استان تراکم بالاتر رفته و تردد به‌کُندی پیش می‌رود.

سرهنگ محمد حیدری افزود: در انتهای محور حمیل به ایلام از سمت سراب نیز که چند تونل وجود دارد، بار متراکم بیشتر بوده و آن را به سمت کرمانشاه پس زده است.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین بار ترافیکی در محور اسلام‌آباد به قصر شیرین و سرپل ذهاب به‌ویژه گردنه پاتاق، متراکم شده است.

      برقراری پروازهای فوق‌العاده به نجف

اما کرمانشاه یک پایگاه هوایی برای مسافرت به عراق در ایام اربعین هم هست و زواری که قصد تشریف به عتبات عالیات از طریق هوایی دارند، می‌توانند از طریق پروازهای فوق‌العاده کرمانشاه- نجف این کار را انجام دهند.

مدیرعامل فرودگاه اشرفی اصفهانی کرمانشاه نیز اظهار کرد: برای برقراری پروازهای فوق‌العاده به نجف مشکلی وجود ندارد و درصورت تقاضا، پروازها انجام خواهند شد.

مجتبی بیاتی بیان کرد: براساس برنامه پروازی ارائه‌شده امکان برقراری 12 پرواز روزانه کرمانشاه- نجف و بالعکس 17 مهرماه فراهم‌شده و تا چهارم آبان‌‍ماه برقرار خواهد بود.

بیاتی گفت: امکان انجام 6 پرواز مستقیم از کرمانشاه به نجف به‌صورت روزانه وجود دارد؛ مردم برای رزرو بلیت می‌توانند به سایت ایران‌ایر و یا دفاتر فروش بلیت شرکت‌های هواپیمایی مراجعه کنند.

      بررسی هوایی وضعیت پارکینگ‌ها

امسال 50 هزار هکتار پارکینگ در نزدیکی مرز خسروی برای پارک خودروهای شخصی درنظر گرفته شده که این پارکینگ‌ها درحال تکمیل شدن هستند.

استاندار کرمانشاه و فرمانده انتظامی استان هم طی روزهای اخیر در بازدید هوایی از این مرز، وضعیت پارکینگ‌ها را بررسی کردند.

      پیاده‌روی 15 کیلومتری زوار برای رسیدن به مرز خسروی

زوار طی روزهای اخیر از سه‌راهی نصرآباد به‌دلیل کمبود اتوبوس مسیر 15 کیلومتری باقی‌مانده تا مرز را پیاده طی کردند.

مسعود بهرام‌نژاد، دبیر قرارگاه اربعین در مرز خسروی درخصوص مسئله کمبود اتوبوس‌ها در این مسیر گفت: مسئله کمبود اتوبوس یک مشکلی است که در تمام مرزها وجود دارد و درصدد رفع این موضوع با کمک استان‌های معین هستیم.

      خروج 28 هزار زائر اربعین از مرز خسروی

به گفته مسئولان تا روز گذشته بیش از 28 هزار زائر اربعین از مرز خسروی وارد خاک عراق شده‌اند و دلیل قفل شدن مرز در برخی ساعات این است که در طرف عراقی زیرساخت‌ها پاسخگو نیست.

طی روزهای گذشته جمعیت زیادی از مردم در پایانه مرزی خسروی و در محورهای مواصلاتی قصر شیرین و سرپل ذهاب حضور پیدا کردند که علت حضور این جمعیت عدم پذیرش طرف عراقی بوده است.

این درحالی است که به گفته فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، با هماهنگی‌های صورت‌گرفته هر 10 ثانیه یک زائر از گیت مرز خسروی خارج می‌شود.

همچنین براساس آخرین تحلیل از داده‌های هواشناسی، موجی ناپایدار از امشب تا اوایل دوشنبه جو منطقه را تحت تأثیر قرار داده که علاوه بر وزش باد نسبتاً شدید، در برخی ساعات سبب بارش‌هایی در سطح استان کرمانشاه نیز خواهد شد.

اگرچه این بارش‌ها چشمگیر نیست، اما با توجه به اینکه نخستین بارش سال زراعی محسوب می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون آبفای شهری استان کرمانشاه هم گفته است که درحال حاضر 25 تانکر آب‌رسان در مسیر تردد زوار مستقر هستند. مدیرعامل مخابرات منطقه کرمانشاه نیز از رفع مشکل نقاط کور در مسیر تردد زائران اربعین در این استان خبر داده است.

بنا بر این گزارش، مرز خسروی شمالی‌ترین مرز رسمی عبورومرور زائران ایرانی است؛ ضمن اینکه قدیمی‌ترین مرز اعزام زائران به عراق نیز محسوب می‌شود و به این دلیل دارای امکانات بیشتری نسبت به سایر پایانه‌های مرزی عراق است.

زائران بعد خروج از ایران وارد منطقه مرزی منذریه، شهر خانقین، مقدادیه، منطقه بعقوبه و سپس وارد بغداد شده و پس‌ از آن به زیارت کاظمین مشرف می‌شوند.

این مرز رسمی تا بغداد (پایتخت عراق) 190، نجف 380، کربلا 315، کاظمین 203 و سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.

این نخستین تجربه مرز خسروی در پذیرایی از زوار اربعین است که قاعدتاً با کاستی‌هایی همراه بوده و باید سعی کنیم هرچه سریع‌تر این مشکلات رفع شوند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/12951