کد خبر : 1300
تاریخ : 1397/7/21
گروه خبری : فرهنگی

مدیرکل توسعه و نوسازی مدارس کردستان خبر داد

غیراستاندارد بودن 1073 فضای آموزشی

تحقق 16 میلیارد تومانی تعهدات خیران مدرسه‌ساز

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل توسعه و نوسازی مدارس استان کردستان از غیراستاندارد بودن یک هزار و 73 فضای آموزشی در سطح استان خبر داد و گفت: از این تعداد 929 مدرسه نیازمند مقاوم‌سازی هستند.
ماجد احمدی اظهار کرد: فضاهای آموزشی قابل بهره‌برداری استان دو هزار و 875 ساختمان است که از این تعداد یک هزار و 73 ساختمان غیراستاندارد هستند.
وی با اشاره به اینکه میانگین فضاهای آموزشی غیراستاندارد کشور 30 درصد است، تصریح کرد: این رقم در استان کردستان نیز به همین اندازه است.
مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان کردستان خاطرنشان کرد: تمام مدارس نوساز استان تجهیز می‌شوند و امسال 52 پروژه در قالب 218 کلاس درس تحویل داده ‌شده‌است که این مدارس به آخرین روش‌های آموزشی تجهیز شده‌اند.
احمدی یادآوری کرد: میز و نیمکت، تجهیزات آزمایشگاهی، اداری، کارگاهی و کلاس‌های هوشمند ازجمله تجهیزات مدارسِ نوساز استان هستند.
وی در خصوص مشارکت‌های مردمی، گفت: از 20 سال گذشته تاکنون جامعه خیران مدرسه‌ساز کشور تأسیس‌شده و در استان‌ها نیز این جامعه با نام مجمع خیران مدرسه‌ساز فعالیت دارد که هرساله جشنواره‌ای برای تکریم آن‌ها برگزار می‌شود.
مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان کردستان بیان کرد: در تیرماه امسال بیستمین جشنواره خیران برگزار و تعهدات 16 میلیارد تومانی آن‌‌ها محقق شد و با رایزنی‌های انجام‌شده حدود دو میلیارد دیگر نیز در حال دریافت است.
احمدی با بیان اینکه تعهدات خیران در قالب مدرسه، زمین، تجهیزات و کمک‌های نقدی دریافت می‌شود، اضافه کرد: سعی بر این است کمک‌های خیران در مناطق محروم به‌ویژه مدارس تخریبی جذب شود اما در برخی مواقع خود خیران تعیین‌کننده مکان موردنظر برای احداث مدرسه هستند.
وی تعداد خیران حقیقی استان را 32 نفر برشمرد و اعلام کرد: از این تعداد 26 خیر آقا و سه خیر خانم هستند و سه خیر نیز شامل واحدهای حقوقی ازجمله کانون‌های مردم‌نهاد هستند.
مدیرکل توسعه و نوسازی مدارس کردستان گفت: تعداد مدارسی که تاکنون توسط خیران ساخته‌شده 68 باب است که در قالب 186 کلاس درس احداث‌شده‌اند.
احمدی با بیان اینکه متأسفانه مناطق حاشیه شهر سنندج به‌طور سرسام‌آوری در حال رشد جمعیت است، اضافه کرد: در ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج ساخت 18 کلاس درس آغازشده و در روستاهای حسن‌آباد و ننله سنندج نیز به ترتیب ساخت 18 و 15 کلاس درس در حال انجام است که تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی عنوان کرد: همچنین مدرسه‌ای 9 کلاسه نیز از سوی اداره کل راه‌ و شهرسازی استان در محله نایسر سنندج در حال ساخت است.
مدیرکل توسعه و نوسازی مدارس کردستان، آموزش‌وپرورش، خیران مدرسه‌ساز و نوسازی مدارس را سه ضلع یک مثلث برشمرد و خاطرنشان کرد: این سه در کنار هم و با تعامل یکدیگر می‌توانند کارها را پیش ببرند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/1300