کد خبر : 13451
تاریخ : 1398/8/12
گروه خبری : سلامت

سپهرغرب خطاب به مدیریت ارشد استان و نمایندگان مطرح کرد:

کمبود سونوگرافیست خانم در همدان تهدیدی برای سلامت زنان

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: وجود فقط هفت سونوگرافیست خانم در همدان، تهدید جدی برای سلامت جامعه زنان است.

صدای نفس‌نفس زدن کسی سر‌ها را به سمت در مطب می‌چرخاند. خانم باردار با دفترچه در دست، خودش را به میز منشی می‌رساند و قبل از هر چیز می‌پرسد: «دکتر خانم دارید؟» منشی می‌گوید «خیر» خانم باردار نفس بلندی از سر نارضایتی می‌کشد و روی اولین صندلی می‌نشیند و می‌گوید: «این چهارمین مطبی است که آمده‌ام. سونوگرافی اورژانسی دارم؛ چرا هیچ جا دکتر خانم ندارد؟»

منشی جوابی نمی‌دهد، اما برخی خانم‌های در صف انتظار با او همدردی می‌کنند و بعضی دیگر پیشنهاد می‌دهند که اگر کارش اورژانسی است زیاد سخت نگیرد و همین‌جا نوبت بگیرد؛ اما چهره گرفته زن، باز نمی‌شود و مردد مانده بین سونوگرافی شدن جنینش با دکتر مرد یا جستجوی مجدد برای یافتن مطبی در گوشه دیگر از شهر که با خیال راحت روی تخت سونوگرافی آن دراز بکشد.

البته انجام سونوگرافی نه‌فقط برای خانم‌های باردار بلکه برای بسیاری از مشکلات مربوط به بانوان از طرف پزشکان تجویز می‌شود به‌طوری‌که درصد مردانی که در طول عمرشان نیاز به سونوگرافی پیدا می‌کنند بسیار کم‌تر از خانم‌هاست، اما در کمال تعجب تعداد زنانی که مطب سونوگرافی دارند بسیار کم‌تر از آقایان است و این موضوع مشکلات بسیاری را برای خانم‌ها ایجاد کرده‌است.

گلایه از کمبود سونوگرافیست خانم در شهر همدان از طرف برخی خانم‌های دیگر نیز طی تماس تلفنی با تحریریه سپهرغرب مطرح شده بود اما طی روزهای اخیر یکی دیگر از بانوان که او نیز نیاز مبرم به انجام سونوگرافی داشت در تماس با تحریریه عنوان کرد که به علت بیماری زنانه در قطب سلامت غرب کشور یک ماه است که به دنبال سونوگرافیست خانم می‌گردد که بالاخره چند روز پیش مطب خانمی را در خیابان بوعلی به وی معرفی کرده‌اند اما در زمان مراجعه متوجه شلوغی بیش‌ازحد مطب شده و ازآنجایی‌که تمایلی به انجام سونوگرافی توسط آقا نداشته پس منتظرشده اما بعد از گذشت چند ساعت و معطلی 42 بیمار در صف انتظار، خانم منشی پس از یک تماس تلفنی اعلام کرده که خانم دکتر نمی‌تواند به مطب بیاید، پس بازهم روز از نو و روزی از نو و تأسف‌بارتر اینکه گویا مطب دیگر سونوگرافیست خانم نیز توسط سونوگرافیست مردم اداره می‌شود و فقط سر درب سونوگرافی به نام یک خانم است! بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با ابراهیم جلیلی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه در استان همدان 41 رادیولوژیست وجود دارد که از این تعداد فقط هفت نفر خانم هستند، اظهار کرد: در خصوص کمبود رادیولوژیست خانم، نخستین مسئله به کم بودن فارغ‌التحصیلان خانم در این رشته بازمی‌گردد.

ابراهیم جلیلی با تأکید بر اینکه این مشکل کشوری است، عنوان کرد: در حال حاضر از این هفت نفر رادیولوژیست خانم، دو نفر هم در مرخصی زایمان به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه البته در بسیاری از موارد همکاران رادیولوژیست آقا می‏‌توانند کارهای تشخیصی را انجام دهند، پس خانم یا آقا بودن رادیولوژیست فرقی در تشخیص ندارد مگر در موارد محدودی از سونوگرافی که ممکن است مخصوص بانوان باشد، ادامه داد: در این زمینه پیگیر جذب نیرو از طریق وزارتخانه هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه باید دید در حوزه توزیع نیروهای متخصص که در آذرماه انجام خواهد شد چه تعداد نیروی خانم برای تخصص رادیولوژی به استان معرفی می‌شود، تصریح کرد: استقبال از رشته رادیولوژی به دلیل مشکلاتی که ممکن است اثرات اشعه ایکس و موارد دیگر در آینده برای آن‌ها ایجاد کند از سوی بانوان اندک است، چراکه رادیولوژیست‌ها در بخش‌های مختلف همچون سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی در معرض اشعه‌های مضر قرار می‌گیرند.

جلیلی با بیان اینکه البته طی سال‌های اخیر وضعیت تخصیص نیرو و تجهیزات در حوزه رادیولوژی در استان ارتقای چشم‌گیری داشته‌است، اذعان کرد: تا چندی پیش تنها مرکز ام‌آرآی استان، مرکز خیریه مهدیه بود اما در حال حاضر هم در شهرستان‌ها و هم در بیمارستان بعثت همدان این دستگاه نصب‌شده و خدمت‌رسانی می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که نیاز به رفع این کمبود با توجه به شکل‌گیری قطب سلامت در استان همدان طی ماه‌های اخیر مشهودتر شده بنابراین با توجه به این مهم پیگیری‌ها چگونه خواهد بود، خاطرنشان کرد: این مطالبه به‌حق است اما همان‌طور که عنوان شد این مسئله کشوری بوده اما پیگیری‌ها باجدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه در فصل توزیع نیرو به استان‌ها 60 نیروی متخصص در رشته‌های مختلف به استان اختصاص می‌یابد، گفت: هدف این است که بیماران شهرستانی برای معالجه و یا تشخیص بیماری مجبور به مراجعه به مرکز استان نشود و خدمت مربوطه را در شهرستان خود دریافت کند.

جلیلی با اشاره به اینکه در خصوص کمبود متخصص رادیولوژی با توجه به محدودیت در حوزه فارغ‌التحصیلان این رشته، امکان تعیین جنسیت برای ما بنا به نیاز استان با توجه به کمبود در کادر درمانی وجود ندارد، تصریح کرد: طبق سهمیه‌ای که برای مناطق محروم در نظر گرفته شده و ازآنجایی‌که نیروی توزیع‌شده مکلف است 12 سال در منطقه ارائه خدمت کند یقیناً شرایط بهبود می‌یابد.

مع‌الوصف؛ به نظر می‌رسد با توجه به نیاز استان به رادیولوژیست زن در این زمینه نیازمند پیگیری از سوی مدیریت ارشد استان و نیز مجمع نمایندگان هستیم چراکه وجود تنها هفت رادیولوژیست زن برای نیمی از جمعیت استان همدان به‌هیچ‌وجه قابل دفاع نیست و به‌نوعی با شعار همدان قطب سلامت غرب کشود در تناقض است. بنابراین لازم است دانشگاه علوم پزشکی با همراهی مدیریت ارشد استان و نیز حمایت نمایندگان، پیگیر جذب نیروی رادیولوژیست خانم باشد زیرا برخی از سونوگرافی‌های تخصصی می‌بایست بنا به شأن و شخصیت بانوان و نیز عرف و اعتقاد قالب در جامعه دینی استان، توسط دکتر زن انجام شود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/13451