کد خبر : 13505
تاریخ : 1398/8/13
گروه خبری : جامعه

اسراف آب، بی‌توجهی ارگان‌های مربوطه و تشنگی در ایلام

آب در ایلام مایه حیات نیست

سپهرغرب، گروه خبر: درحالی‌که مدت‌ها از قطعی و همچنین شکستگی لوله آب و اسراف آن در ایلام می‌گذرد، ارگان‌های مربوطه با خونسردی تمام موضوع را نادیده می‌گیرند و پیگیری لازم نیز در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

طی سال‌های اخیر همه ما کم‌وبیش این جمله و توصیه‌ را از سوی مسؤولان مبنی بر اینکه «آب مایه حیات است، آن را هدر ندهیم» «آب سرمایه زندگی» و غیره را شنیده‌ایم؛ توصیه‌هایی که علاوه بر آنکه می‌بایست توسط شهروندان رعایت شود ضروری است توسط مسؤولان نیز مورد توجه قرار گیرد.

باوجود اینکه اکثر مناطق کشور طی سال‌های گذشته با کمبود ذخایر آبی مواجه بوده‌اند اما متأسفانه در برخی مناطق ازجمله شهر ایلام شاهد هدر رفت این مایه حیاتی هستیم که این اتلاف آب بیشتر به دلیل شکستگی شبکه‌های آب‌رسانی شهری و همچنین آبیاری فضاهای سبز رخ می‌دهد و آب به‌صورت گسترده هدر می‌رود.

درواقع مسؤولان مربوطه آن‌گونه که باید جهت بهبود شبکه توزیع آب این شهر حرکت نمی‌کنند و این مسئله سبب گلایه‌هایی از سوی شهروندان شده‌است.

     هدر رفت آب شرب

زهرا تنهایی یکی از ساکنان منطقه کمربندی هانیوان، گفت: در اکثر روزها شاهد شکستگی خطوط انتقال آب در این منطقه هستیم که گاهی این شکستگی‌ها ساعت‌ها و در برخی موارد روزها سبب جاری شدن آب شرب و هدررفت آن می‌شود.

وی اظهار کرد: متأسفانه تماس‌های پی‌درپی ساکنان با آب و فاضلاب نیز بی‌نتیجه است و درحالی‌که مسؤولان دائماً به کمبود آب اشاره و توصیه‌های کاهش مصرف را به شهروندان می‌کنند خود برای جلوگیری از هدر رفت آب هیچ تلاشی نمی‌کنند.

     لزوم بهسازی شبکه آب‌رسانی

یکی دیگر از شهروندان عنوان کرد: در برخی از فضاهای سبز و میدان‌های سطح شهر نیز شاهد اتلاف آب هستیم و شکستگی لوله‌های آب در فضاهای سبز سبب هدر رفت آب به میزان بسیار زیادی می‌شود.

وی با بیان اینکه باید هرچه سریع‌تر بهسازی شبکه‌های آب‌رسانی این نقاط در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: ضروری است که مسؤولان برای رفع این مشکل اقدام کنند تا ساعت‌ها شاهد روان شدن آب از سطح میدان‌ها و بلوارها به خیابان‌ها نباشیم.

این شهروند ایلامی خاطرنشان کرد: یکی از این انشعاب‌ها در کمربندی شهر ایلام شکسته شده و سه روز پیش با آب و فاضلاب تماس گرفتیم که تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و این نعمت الهی کماکان در حال هدر رفتن است. این در حالی است که خانه‌های پایین‌دست این شکستگی، آب آشامیدنی ندارند!

     وجود انشعابات غیرمجاز

درحالی‌که مسؤولان وزارت نیرو تلاش می‌کنند با به‌کارگیری ظرفیت رسانه‌ها، مردم را به کاهش مصرف آب ترغیب کنند اما هنوز در برخی از مناطق شکستگی خطوط انتقال آب سبب هدر رفت صدها لیتر آبی است که این روزها کمبود آن در برخی استان‌ها به یک معضل تبدیل شده‌است.

افشین مظاهری، مدیرکل آب و فاضلاب استان ایلام نیز گفت: به دلیل عدم ارائه مجوز جهت واگذاری انشعاب آب، سال‌ها با انشعابات غیرمجاز در منطقه کمربندی هانیوان مواجه بودیم اما از سال گذشته با اخذ تعهد، مجوزهایی از سوی آب و فاضلاب صادر شده‌است.

وی یادآوری کرد: از سال گذشته در حال نصب شبکه‌های آب‌رسانی هستیم و امسال تقریباً اکثر خطوط اصلی انتقال آب نصب‌شده و مراحل واگذاری انشعاب‌ها در حال انجام است و پس از مراجعه ساکنان نصب آن انجام می‌شود.

این اظهارات در حالی است که بیشتر قطعی‌های آب مردم در مناطقی است که انشعاب غیرمجازی در آنجا نیست و در منطقه قانونی شهری واقع‌شده‌اند.

     رفع مشکل شکستگی‌های خطوط انتقال آب

مدیرکل آب و فاضلاب استان ایلام خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خطوط غیرمجاز آب توسط ساکنان به‌صورت روکار انجام‌شده شاهد شکستگی‌های بسیاری در این منطقه هستیم که پس از نصب انشعاب‌ها این مشکل مرتفع خواهد شد.

مظاهری ضمن تأیید هدر رفت آب در سطح شهر، گفت: در سطح شهر نیز گاهی به دلیل فرسودگی شبکه آب‌رسانی در برخی نقاط شاهد شکستگی‌های خطوط انتقال هستیم که در صورت گزارش، اکیپ‌های این شرکت در محل حاضر و مشکل را مرتفع می‌کنند.

    تصمیم داریم برای خطوط شکسته شده اقدام کنیم

رئیس فضای سبز شهر ایلام نیز عنوان کرد: خطوط فرسوده انتقال آب در سطح شهر شناسایی‌شده و در نظر داریم جهت جلوگیری از اتلاف آب اقدام به بهسازی این خطوط کنیم.

نظام کارزانی با بیان اینکه فرسودگی خطوط انتقال آب به فضاهای سبز در ایام تابستان سبب بروز مشکل شده، ابراز کرد: برای بهسازی خطوط انتقال آب از اعتبارات داخلی سازمان استفاده خواهد شد.

رئیس فضای سبز شهر ایلام تصریح کرد: گاهی نیز به دلایل مختلف ازجمله حفاری‌ها شاهد شکستگی خطوط انتقال آب هستیم که نیروهای این سازمان سریعاً نسبت به رفع مشکل در اسرع وقت اقدام می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ بی‌شک با توجه به کمبود منابع آبی باید مدیران مربوطه از هدر رفت آب جلوگیری کرده و در اسرع وقت نسبت به ترمیم لوله‌های شکسته اقدام کنند تا از هدر رفت هزاران لیتر آب جلوگیری شود و گام مهمی جهت صرفه‌جویی در مصرف آب به‌عنوان مایه حیات برداشته شود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/13505