کد خبر : 1566
تاریخ : 1397/7/27
گروه خبری : جامعه

میلیاردها تومان ثروت ملی بر اثر فقر فرهنگی و اقتصادی دود می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: هر درخت بلوط حدود 200 میلیون ارزش دارد درحالیکه سوداگران زغال این درختان را فقط برای کسب چند هزار تومان قطع می‌کنند.
رشته‌کوه‌های زاگرس با دارا بودن وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران برای منابع طبیعی کشور قابل توجه بوده که در دل این رشته کوه‌ها، استان کرمانشاه با دارا بودن 527 هزار هکتار جنگل‌های بلوط ایرانی، بنه، آلبالوی وحشی، زالزالک و گلابی وحشی سهمی بسزایی را در این خصوص در غرب کشور به خود اختصاص داده‌است.
درختان بلوط این منطقه همواره در طول دوران تاریخی از بیماری «زغال بلوط» گرفته تا زغال کردن بلوط‌های توانمند، مورد بی‌رحمی‌هایی از سوی عوامل طبیعی و انسانی قرار گرفته‌است.
کوه‌ها و طبیعت زیبای منطقه سر فیروزآباد شهرستان کرمانشاه پوشیده از درختان تنومند بلوط ایرانی است که گاهی بر اثر سهل‌انگاری مردم در راستای تأمین سوخت و یا حتی کسب درآمد چند هزار تومانی، تبر بی‌رحمی بر تنه درختانش فرود می‎آید و آن‌ها را از صحنه جنگل محو می‌کنند.
یکی از این دهستان‌های سر فیروزآباد که اخیراً هشدار محمدحسین صادقی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه را نیز به همراه داشته، عثمانوند است که با دارا بودن 50 آبادی در منطقه کوهستانی پوشیده از درختان بلوط در جنوب خاوری کرمانشاه واقع‎شده و این روزها هر رهگذری به وضوح شاهد قطع درختان این منطقه و بلند شدن دود از کوره‌های زغال در دل کوهستان زیبای آن است.
برخی از مردمان این دیار به علت فقر فرهنگی و اقتصادی تبر بر تنه این درختان زده و شاخه‌هایی که قطر بیشتری دارند در کوره دست‌ساز تهیه زغال، می‌اندازند و به‎عنوان تولیدکنندگان زغال در اراضی یاد شده، زغال‌های خود را با جاسازی‌های ماهرانه به‎صورت قاچاق به اقصی نقاط استان ارسال می‌کنند.
مقابله با قطع درختان و تخریب جنگل‌ها، دغدغه اصلی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه است که از دی‌ماه گذشته تاکنون با انهدام 19 کوره و دستگیری 93 نفر، 9 تن زغال را در استان کشف کرده‌اند.
کارشناسان معتقدند هر درخت بلوط حدود 200 میلیون ارزش دارد حال با حسابی سرانگشتی 9 تن زغال کشف شده در استان توسط صاحب‌نظران معادل 413 درخت بلوط تخمین زده شده که ارزش ریالی آن برابر 82 میلیارد و 600 میلیون تومان می‌شود. این در حالی است که سودگران زغال، آن را کیلویی سه تا پنج هزار تومان به فروش می‌رسانند.
حال آنکه دادستان کرمانشاه از قطع یک‌هزار و 850 اصله درخت و نهال در منطقه عثمانوند طی 9 ماه گذشته خبر داده و برای حل مشکل معیشت و شغل مردم این منطقه نسبت به دستگاه‌های ذی‌ربط متذکر شده که اقداماتی جدی انجام دهند تا علاوه بر پایداری جمعیت در روستاها، از تخریب جنگل این منطقه نیز جلوگیری شود.
نیاز است همگان نسبت به این ثروت ملی احساس مسؤولیت داشته باشیم، صیانت از این ثروت خدادادی و این ذخیره ارزشمند صرفاً با استفاده از سازوکارهای اداری امکانپذیر نیست و به گفته مدعی‌العموم کرمانشاه، مشارکت عموم مردم را می‌طلبد.
به نظر می‌رسد، باید در صندوق توسعه ملی برای توانمندسازی روستائیان این منطقه به‌خصوص جوانان و برای شغل جایگزین تدابیری اندیشیده شود تا وابستگی اهالی به جنگل کمتر شود.
چند سالی است که علاوه بر تبر بی‌رحمی انسان‌ها، گیاه انگلی لورانتوس نیز بلای جان جنگل‌های بلوط استان کرمانشاه شده که با آلوده شدن درختان، ضررهای جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست و گردشگری وارد کرده و اقتصاد معیشتی عشایر را نیز به‌صورت جدی تهدید می‌کند.
این گیاه انگلی، بذر خود را بر روی شاخه‌های درختان بلوط قرار داده که با جوانه‌زدن آن، درخت را آلوده و خشک می‌کند.
در این مورد نیز صندوق توسعه ملی باید به یاری درختان بلوط بشتابد تا با اختصاص اعتباری در راستای پاک‌سازی این درختان توسط دستگاه ذی‌ربط اقداماتی مؤثر صورت گیرد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/1566