کد خبر : 1722
تاریخ : 1397/8/1
گروه خبری : جامعه

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان اعلام کرد

آغاز فعالیت 27 اکیپ گشت و بازرسی حفاظت از منابع آب در استان

وجود 13 هزار چاه دارای پروانه بهره‌برداری

سپهرغرب، گروه خبر: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان از آغازبه‌کار 27 اکیپ گشت و بازرسی حفاظت از منابع آب در این استان خبر داد.
آرش آریانژاد روز گذشته در جمع خبرنگاران رسانه‌های جمعی و در آئین آغازبه‌کار گروه‌های گشت و بازرسی حفاظت از منابع آب استان، اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های وزارت نیرو برای سازگاری با کم‎آبی در راستای اجرای ملی طرح تعادل‌بخشی منابع آب در سطح کشور، 11 پروژه در حال انجام است که تشکیل اکیپ‌های گشت و بازرسی از منابع آب ازجمله این پروژه‌ها به شمار می‌رود.
وی افزود: بعد از یک‌ سال، امروز 27 اکیپ گشت و بازرسی شامل اکیپ‌های آب سطحی، آب زیرزمینی و نظارت بر برداشت مصالح رودخانه‌ای در استان فعال شدند و تا پایان سال 98 با شرکت آب منطقه‌ای استان فعالیت خواهند کرد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان خاطرنشان کرد: تمامی منابع مجاز و غیرمجاز توسط اکیپ‌های یادشده در فضای جی.آی.اس بررسی می‌شوند، اضافه کشت‌ها و برداشت‌ها بررسی خواهند شد و قطعاً با این کار صیانت از منابع آب و حکمرانی وزارت نیرو در این راستا مثمرثمر است.
آریانژاد عنوان کرد: نبود اعتبار و تخصیص دیرهنگام اعتبار در کل کشور منجر شد که این کار با تأخیر چند ماهه انجام شود اما باوجود این تأخیرها، بازرسی‌هایی از دشت‌ها و محدوده‌های مطالعاتی در طول سال انجام شده‎است.
     شناسایی 200 چاه غیرمجاز در استان کردستان
وی افزود: در 6 ماهه گذشته حدود 200 حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی و بیش از 95 حلقه چاه در استان پر شدند.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به تعداد احکام صادره برای پرونده‌های متخلف در حوزه منابع آب سطحی و زیرزمینی، تصریح کرد: تعداد احکام صادره قطعی برای منابع آب 180 حکم است که توسط گروه‌های گشت و بازرسی در دو ماه آینده اجرایی خواهند شد.
آریانژاد در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر تعداد چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری در استان، اذعان کرد: در حال حاضر در سطح استان حدود 13 هزار چاه دارای پروانه بهره‌برداری داریم که از این تعداد پنج هزار و 500 حلقه چاه برقی است و مابقی سوخت‌های دیزلی مصرف می‌‌کنند.
     هفت شرکت تولیدکننده کنتور حجمی در کشور فعالیت دارند
وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو توسط هفت شرکت تولیدکننده داخلی و بومی اقدام به ساخت کنتورهای حجمی و هوشمند کردند تا بر روی چاه‌ها جهت تعیین میزان مصرف آب نصب شوند.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان اضافه کرد: مکانیزم کنتورهای هوشمند به این گونه است که به ازای هر هکتار پنج هزار و 50 مترمکعب آب را ذخیره می‌کند و به ازای حجمی که ذخیره خواهد شد کنتور برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه اقدام به قطع آب خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه قیمت کنتورهای حجمی در چند ماه اخیر چندین برابر شده‌است، گفت: این امر معضلی برای کشاورزان و شرکت آب منطقه‌ای است و چون نصب کنتورهای هوشمند الزام است پس این شرکت بدون نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب هیچ پروانه بهره‌برداری صادر و یا تمدید نخواهد کرد.
     90 درصد منابع آب زیرزمینی استان در شرق کردستان است
آریانژاد عنوان کرد: 90 درصد منابع آب زیرزمینی کردستان در شرق استان یعنی در مناطق قروه، دهگلان و چاردولی است بنابراین به دلیل افزایش فعالیت کشاورزی و صنعتی استان در این مناطق شاهد افزایش مصرف آب زیرزمینی در منطقه شرق استان هستیم.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان تصریح کرد: لوله زایی، فرونشست و فروچاله معضلاتی است که در منطقه شرق استان مشهود بوده و این بیانگر پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی است که به نابودی زمین و فرونشست آن می‌انجامد.
آریانژاد فرهنگ‌سازی در مصرف آب را ضروری خواند و اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند در این راستا فعالیت کنند و به شفاف‌سازی و آگاه بخشی بپردازند.
     وجود 7 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان
وی کل چاه‌های غیرمجاز استان را هفت هزار حلقه عنوان کرد و افزود: سه هزار حلقه از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق استان پر شده‌اند.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان همچنین به رفع تصرف 70 هزار هکتار از بستر رودخانه‌های استان در سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: رفع تصرف بستر رودخانه‌ها نیز از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه‌ای استان به شمار می‌رود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/1722