کد خبر : 18519
تاریخ : 1398/12/24
گروه خبری : استان‌ها

حفظ سلامت جامعه در اولویت قرار دارد؛

بیانیه شورای عالی افتاء کردستان در راستای ممنوعیت اقامه نماز جمعه

سپهرغرب، گروه خبر: با عنایت به انتشار ویروس کووید 19 و شیوع بیماری کرونا در کشور، شورای عالی افتاء استان کردستان بیانیه‌ای در راستای لغو برپایی نمازجمعه و جماعت در مساجد این استان را صادر کرد.

متن بیانیه شورای عالی افتاء استان کردستان به شرح زیر است.

مردم متدین استان کردستان

با عنایت به انتشار ویروس کووید 19 و شیوع بیماری کرونا در کشور و سرایت آن به استان کرستان و با توجه به ضرورت مقابله همگانی با این بیماری خطرناک، توجه شهروندان دیندار استان را به نکات ذیل معطوف می‌دارد.

ازآنجایی‌که به گفته متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت، میان اجتماع و ازدحام جمعیت از یکسو و گسترش این بیماری مرموز و سرایت آن به سایر افراد از سوی دیگر رابطه مستقیم وجود دارد، بنابراین توصیه اکید متولیان حوزه سلامت و بهداشت استان این است که شهروندان عزیز از هرگونه اجتماع حتی برای اقامه نماز جمعه که از واجبات مسلم دینی و از شعائر مهم اسلام است، اجتناب کنند.

روحانیان، ائمه جمعه و جماعات استان کردستان نیز به‌عنوان متولیان امور دینی جامعه ضمن تقدیر از جهد بی‌امان ستاد مبارزه با کرونا، نه‌تنها مانع مبازره بی‌امان با این ویروس مرموز نیستند، بلکه خود به حکم شریعت و به حسب وظیفه دینی، پیشرو و پیشگام این مبارزه خواهند بود و اگر به عبادات و مراسم‌های دینی مردم حساس و به سلامت، صحت و عافیت مردم حساس‌تر هستند.

به اتفاق فقهای مذاهب اربعه اهل سنت و جماعت، یکی از شرایط وجوب نماز جمعه انتفای خوف است، به این معنی که هرگونه خوف و نگرانی بر جان و مال نمازگزار، عذر محسوب می‌شود و هرگونه عذری موجب سقوط تکلیف است، بنابراین کسانی که بر سلامت و عافیت خود بیمناک هستند، مکلف به حضور در نماز جمعه نیستند.

در شرایط عادی، مبتلایان به بیماری‌های مسری نه‌تنها مکلف به حضور در نمازهای جمعه و جماعت نیستند، بلکه با توجه به احتمال جدی انتشار بیماری و درگیر کردن سایر نمازگزاران، شرعاً مجاز به شرکت در نماز جمعه و جماعت نیستند، همان‌گونه که زنان، کودکان، بیماران و سالمندان نیز در شرایط عادی مکلف به حضور در نماز جمعه نیستند.

اما هم‌اکنون سلامت همگان در خطر است، بنابراین عمل به توصیه‌ها، توجیهات وقائی و بهداشتی پزشکان و متخصصان این حوزه واجب و تخطی از آن‌ها خلاف شرع است. مسؤولان و متولیان امور نیز به مفاد حدیث «کلکم مسئول عن رعیته» در قبال سلامت جامعه مسؤول هستند، پس هرگاه پای سلامت و امنیت شهروندان و مصالح جامعه در میان باشد بایستی به تکلیف خود عمل کنند، بنابراین انتظار می‌رود روحانیان معزز، هیئت‌های امناء و متولیان مساجد به تصمیمات ستاد استانی مبارزه با کرونا که با مشورت و موافقت شورای عالی افتاء استان کردستان اتخاذ شده‌است، احترام بگذارند و در روند مبارزه میدانی با این بلای فراگیر خللی وارد نکنند.

هر یک از روحانیان بزرگواری که هنوز خطر ویروس کرونا را جدی تلقی نکرده‌اند و همچنان بر اقامه نماز‌های جمعه اصرار می‌ورزند، چنانچه با نظرات و فتاوای خود موجب اتلاف نفوس و اخلال در روند مهار این بیماری شوند، در قبال این نفوس ضامن و در پیشگاه خداوند مسؤول و پاسخگو خواهند بود.

به همه نمازگزاران توصیه اکید می‌شود که در نمازهای یومیه خود قنوت نازله بخوانند و ادعیه مأثوره مرتبط با دفع این بلیه همگانی را ورد خویش قرار دهند و برای موفقیت متولیان این مبارزه دشوار به‌خصوص جامعه درمانی کشور دعا کنند.

روحانیان محترم نیز در خلال تعطیلی موقت مساجد و اماکن عبادی منطقه با بهره‌گیری از امکانات ارتباطی و فضای مجازی به تعلیم ادعیه وارده و آموزش فقه نوازل به جامعه مخاطب بپردازند و همگان را به توبه، استغفار و خشوع و انکسار دعوت کنند.

اعاذنا الله مِنْ جَهْدِ الْبَلَاءِ، وَدَرَکِ الشَّقَاءِ وَسُوءِ الْقَضَاءِ، وَشَمَاتَةِ الْأَعْدَاءِ

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/18519