کد خبر : 21276
تاریخ : 1399/2/20
گروه خبری : فرهنگی

غبار بی‌پولی بر طاقچه اماکن فرهنگی لرستان

سپهرغرب، گروه خبر: نام لرستان هر‌کجا بر زبان آورده شود، نخستین تصویری که در اذهان نقش می‌بندد، به‌نوعی با فرهنگ و تمدن این منطقه مرتبط است. استانی با نمادهای فاخر و متعدد فرهنگی که متاسفانه به‌علت عدم تامین اعتبار، سرعت پیشرفت فیزیکی بسیار کندی دارد یا اصلاً متوقف شده‌اند.

در روزهای اخیر، به‌دنبال انتشار آخرین آمار و اطلاعات منتشر شده در خصوص وضعیت تورم و بیکاری در کشور، لرستان در صدر جدول شاخص فلاکت استان‌های کشور قرار گرفت، همین خبر کافی بود، تا موجی از انتقادات در فضای رسانه‌ای استان شکل بگیرد.

راه برون‌رفت لرستان از مشکلات اقتصادی هرچه که باشد، باید در کنار آن، یک مؤلفه مهم و کلیدی به‌نام فرهنگ در نظر گرفته شود.، به‌عبارت دیگر در راه پرپیچ‌وخم برون‌رفت از فلاکت، ظرفیت فرهنگی استان می‌تواند، بسان یک فانوس عمل کند.

اگرچه بیان این جمله که « یکی از شاخص‌های مهم و اساسی در بحث توسعه اقتصادی توجه به ظرفیت‌های محلی است»، را همگان می‌دانند و مانند زیره به کرمان بردن است، اما گاهی تکرار آن، می‌تواند همان تلنگر باشد.

بدون‌‌شک همه واقف هستند که مهم‌ترین ظرفیت استان‌، تاریخ و تمدن و طبیعت بی‌نظیر آن است. دراین میان هرروز از جمعیت کارشناسانی که معتقد بودند تزریق پول به بخش صرفاً صنعتی و ایجاد کارخانه‌هایی که به ظرفیت‌های استان ارتباطی ندارند، کاسته می‌شود.

فرهنگ باستانی لرستان مسئله‌ای نیست که بتوان از کنارش به‌راحتی عبور کرد. ازاین‌رو تصور توسعه اقتصادی بدون درنظر گرفتن زیرساخت‌ها و توسعه اماکن فرهنگی استان امکان‌پذیر نخواهد بود.

لرستان با داشتن فرهنگ غنی و مثال‌زدنی، اما از داشتن یک تالار فرهنگی استاندارد و درخور شان، بی‌نصیب مانده و تکمیل و بهره‌برداری از تنها تالار مرکز آن، پس از چندین سال بی‌نتیجه مانده است.

مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی استان لرستان، در جریان بازدید از تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم‌آباد گفت: عملیات نوسازی این سالن، از اواسط سال 98 از محل اعتبارات استانی و ملی آغاز گردیده و مرحله تعمیرات آن در حال حاضر به پایان رسیده و برای بهره‌برداری و اتمام نیازمند هفت میلیارد ریال اعتبار می‌باشد که در خردادماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

احمدحسین فتایی همچنین در خصوص پروژه هنرستان هنرهای زیبای خرم‌آباد، اظهار کرد: عملیات ساخت این طرح در سال 88 در زیربنایی به مساحت چهار هزارو 150 مترمربع آغاز و در سال 92 عملیات ساخت آن با پنجاه‌وپنج درصد پیشرفت فیزیکی، به‌دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده است.

وی افزود: با توجه به وجود ظرفیت‌های بالقوه هنری در سطح استان و به‌خصوص خرم‌آباد از سازمان برنامه‌وبودجه استان انتظار داریم، حمایت‌های اعتباری لازم را از این پروژه داشته و مبلغ یکصد میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و افتتاح آن را در لیست اختصاص‌های خود قرار دهد.

مدیر کل فرهنگ‌وارشاد اسلامی لرستان در خصوص پروژه تالار مرکزی خرم‌آباد افزود: پروژه ساخت تالار مرکزی خرم‌آباد در زمینی به مساحت 12 هزارو 900 متر مربع و با اعتبارات ملی و استانی در سال 90 کلید خورد، که درحال حاضر و با اینکه نزدیک به ده سال از آغاز آن می‌گذرد، تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سال گذشته با موافقت وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی، کلیه امورات آن به استان تفویض شد، لذا لازم است سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعتبارات مورد نیاز جهت آغاز عملیات اجرایی پروژه را تامین نماید.

سمانه حسن‌پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان نیز دراین خصوص گفت: تمام سعی و تلاش خود را برای مرتفع نمودن مشکلات بودجه‌ای پروژه‌های مذکور، مصروف خواهیم کرد تا بتوانیم، اعتبارات لازم را از محل‌های استانی و ملی برای این طرح‌ها در سال جاری، تامین نماییم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/21276