کد خبر : 22422
تاریخ : 1399/3/9
گروه خبری : کاردانش

توسط برگزیده جایزه مصطفی (ص) محقق شد؛

ساخت حسگری برای جداسازی افراد مشکوک به کرونا از افراد سالم

سپهرغرب، گروه کاردانش: محققان کشور برای تشخیص سریع ویروس کووید-19 موفق به عرضه حسگری شدند که به گفته آن‌ها درحال حاضر این حسگر مراحل ارزیابی در وزارت بهداشت را طی می‌کند.

محمد عبدالاحد، برگزیده جایزه مصطفی (ص) مجری طرح دستگاه حسگر تشخیص کرونا در نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری که به‌صورت برخط برگزار شد، گفت: این ویروس پس از ورود به بدن با فعال کردن میتوکندری سلول‌ها شرایطی را برای تولید مثل خود آماده می‌کند.

وی با بیان اینکه در همین راستا توانستیم حسگری را بسازیم که مرحله اولیه کرونا را تشخیص دهد، افزود: در این دستگاه از سنسورهایی استفاده کردیم که برای ردیابی کرونا ویروس از طریق خلط به‌کار گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه روی 500 بیمار این کارآزمایی بالینی را انجام دادیم، بیان کرد: با کمک بیمارستان امام خمینی، لقمان، نورافشان و امام حسین از 300 تا 500 بیمار استفاده کردیم؛ طی بررسی‌های این دستگاه 250 نفر مبتلا به کرونا نبودند.

مجری طرح با بیان اینکه تست‌های مثبت با این حسگر به‌خوبی تشخیص داده شد، اذعان کرد: اما تست‌های منفی با مشکلاتی مواجه بود، برای مثال افراد بعد از جواب تست نخست، حاضر به انجام تست‌های بعدی نشدند، زیرا بیم داشتند که در تست‌های بعد مبتلا به کرونا شوند.

وی بیان کرد: درحال حاضر تست‌های بالینی را به پایان رسانده‌ایم و نتایج تست‌ها توسط وزارت بهداشت در دست بررسی است تا درصورت تأیید، استانداردها را گرفته و در اختیار مردم قرار بگیرد.

این محقق خاطرنشان کرد: فناوری بعدی که معرفی می‌کنم، استفاده از خون برای تشخیص کرونا با استفاده از این حسگر است؛ تاکنون از خلط بیمار استفاده می‌کردیم که نیاز به اتاق تمیز داشت و ایمن نبود و شاید باعث تشدید اپیدمی می‌شد، بنابراین نتیجه گرفتیم که از خون استفاده کنیم و همه تحقیقات خود را در این موضوع متمرکز کردیم.

وی تأکید کرد: به این واسطه فرد را سریع‌تر برای تست‌های بالینی بیشتر معرفی می‌کنیم؛ یعنی با این دستگاه مشخص می‌شود که فرد مبتلا به کرونا است و به تست‌های بعدی ارجاع داده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این روش‌ها یک روش مکمل است، عنوان کرد: این حسگر می‌تواند روشی مفید باشد که افراد مشکوک را از غیر مشکوک جدا کند.

 

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/22422