کد خبر : 26437
تاریخ : 1399/5/19
گروه خبری : فرهنگی

غدیر در بیان آیت‌الله بهجت؛

چرا «غدیر» بالاترین عید اسلام است؟

سپهرغرب، گروه خبر :رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌فرمود: «مقام و منزلت علی علیه‌السلام نسبت به من، همانند منزلت من نسبت به پروردگارم است».

عید غدیر به‌منزله عید بزرگ شیعیان و اعلام امامت حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام را باید به‌حق بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین عید در جهان دانست؛ چراکه با اعلام ولایت، اسلام به کمال ابلاغ شد و بعد از آن روز هیچ بهانه و حجتی برای مردم در طول تاریخ باقی نماند که بگویند حق را ندیدیم و نشناختیم. بلکه در آن روز که به وسعت همه روزها در جهان گسترده شد، پیام حق و اسلام ابلاغ شده و امام و پیشوا در جهت یکتاپرستی و وحدانیت، برای کل جهانیان معرفی شد.

با مرور نکات ارزشمندی از بیانات گهربار آیت‌الله‌العظمی محمدتقی بهجت رحمه‌الله‌علیه، به آموزه‌های غدیر در کلام این عالم بزرگ و عبد صالح خدا پرداخته‌ایم. آن‌طور که آیت‌الله بهجت در سخنان خود اشاره می‌فرمودند، عید غدیر بالاتر از همه اعیاد اسلامی است، به اعتبار اینکه کسی که قائل به ولایت بوده، قائل به اسلام است و برعکس.

* برترین عید اسلام

به حسب ظاهر آیا می‌شود انسان بگوید عید غدیر، عیدی است که در عیدیت بالاتر از همه اعیاد اسلامی بوده؟ چطور می‌شود که بالاتر از همه این اعیاد باشد؟ با اینکه آن‌ها عید اسلامی‌اند و این عید تشیع، عید وصایت و عید ولایت است.

چطور این بالاتر شد؟ به اعتبار آن که: «چون که صد آمد، نود هم پیش ماست.» چون کسی که قائل به ولایت است، قائل به اسلام بوده و برعکس. کسی که این روز را عید بداند، آن سه تا (عید قربان، فطر و روز جمعه) را هم عید می‌داند و برعکس و از طرفی، خاص بالاتر از عام است.

* کتاب الغدیر

هنگامى که مرحوم امینى (علامه عبدالحسین بن احمد تبریزى امینى) جلد نخست کتاب الغدیر را در نجف اشرف چاپ و به بازار عرضه کرد، مصر از وزیر اطلاعات و فرهنگ عراق خواست که از طبع آن جلوگیرى کند. در جواب گفته بود: «هرچه در آن هست، از کتاب‌های خود شما است».

مرحوم سیدعبدالحسین شرف‌الدین (عالم بزرگ، عبدالحسین بن یوسف شرف‌الدین موسوى عاملى) و آقا سیدمحسن امین در کلام و اعتقادات خیلى زحمت کشیدند و مقامشان خیلى عالى است. از میان متأخرین نیز مرحوم آقاى علامه امینى، صاحب الغدیر فرموده است: «براى تألیف الغدیر صد هزار کتاب از کتب عامه (اهل سنت) را مطالعه کرده‌ام».

* فضائل امام علی علیه‌السلام شرق و غرب عالم را پُر کرده است

خلیل (عالم و ادیب بزرگ) یک شخص عجیب و غریبی بوده است. در بین سنی و شیعه، مثل این ادیب پیدا نشده، از او سؤال کردند: «دلیل بر اینکه حضرت علی علیه‌السلام امام همگان در همه امور است، چیست؟» گفت: «احتیاج همگان به او در همه امور و بی‌نیازی‌اش از همگان در همه کارها».

او می‌گوید: «علی بن ابی‌طالب، دوستانش فضائلش را از ترس مخفی کردند و دشمنانش فضائلش را از روی حسد مخفی کردند؛ مع‌ذلک فضائلش شرق و غرب عالم را پُر کرده است».

* چندین روایت ناب از اهل تسنن درباره امیر مؤمنان علیه‌السلام

عده‌ای از روایاتی که عامه در فضل حضرت امیر علیه‌السلام نقل کرده‌اند، در درجه نخست و اعلی قرار دارد، نظیر: «أَنْتَ مِنی بِمَنْزِلَةِ هارُونَ مِنْ مُوسی إِلا أَنهُ لا نَبِی بَعْدی؛ تو نسبت به من به‌منزله هارون به حضرت موسی علیهماالسلام هستی، تنها با این تفاوت که بعد از من پیامبری نخواهد بود».

و نیز روایت طیر مشویّ: «أَللهُم! آتِنی بِأَحَب خَلْقِک إِلَیک یأْکلُ مَعِی مِنْ هذَا الطیرِ فَجاءَ عَلِی؛ خداوند، محبوب‌ترین اشخاص در نزد خود را حاضر کن تا این پرنده را همراه با من بخورد... ناگاه علی علیه‌السلام فرا رسید».

و نیز روایت: «أَنَا مَدینَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِی بابُها؛ من شهر علم هستم و علی علیه‌السلام درب آن است».

همچنین این روایت که صاحب صواعق محرقه آن را از کتب خودشان نقل می‌کند و سند آن را هم به خلیفه اول می‌رساند که حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: «مَنْزِلَةُ عَلِی مِنی مِثْلُ مَنْزِلَتی مِنْ رِبی؛ مقام و منزلت علی علیه‌السلام نسبت به من، همانند منزلت من نسبت به پروردگارم است».

و نیز این حدیث از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در روز غدیر خم: «أَلَسْتُ أَوْلی بِکمْ مِنْ أَنْفُسِکمْ؟ قالُوا: بَلی. قالَ صلی‌الله علیه و آله و سلم: مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِی مَوْلاهُ. أَللهُم والِ مَنْ والاهُ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ؛ آیا من نسبت به جان شما سزاوارتر نیستم؟ عرض کردند: بله. فرمود: هرکس من به او ولایت دارم و مولای اویم، این علی علیه‌السلام مولای او است. خداوندا، هرکس که او را مولای خود بداند و دوست دارش باشد، دوستش بدار و هرکس با او دشمنی ورزد، دشمنش باش».

همه را نقل می‌کنند و درباره روایت اخیر می‌گویند: «لَوْ أَرادَ الْخِلافَةَ، لَقالَ صلی‌الله علیه و آله و سلم: عَلِی خَلیفَتی مِنْ بَعْدی؛ اگر مقصود رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله خلافت بود، قطعاً می‌فرمود: علی علیه‌السلام خلیفه و جانشین من است.»

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/26437