کد خبر : 27927
تاریخ : 1399/6/16
گروه خبری : استان‌ها

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان:

74 کیلومتر از شبکه برق استان اصلاح شد

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی مهوش: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به اینکه در مانور جهادی شبکه توزیع 6 فیدر برقی اصلاح شد، گفت: این مهم با هزینه 215 میلیون تومانی 74 کیلومتر از شبکه برقی استان همدان را شامل می‌شود.

در مراسم افتتاحیه مانور جهادی شبکه توزیع برق استان همدان که با همراهی بسیج و مشارکت شرکت توانیر در محل شرکت توزیع برق استان همدان برگزار شد، مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر کشور با اشاره به اینکه مانور جهادی ایمن‌سازی شبکه برق در سراسر کشور به‌صورت یک سیاست کلان برگزار می‌شود، افزود: هدف اصلی این است که با استفاده از امکانات موجود (بالقوه) و درعین‌حال برنامه و انسجام‌بخشی داشته‌ها، شرکت‌های توزیع را از طریق مانور جهادی به یک ظرفیت بالفعل بدل کنیم.

مسعود صادقی با تأکید بر آنکه این رویکرد منجر به افزایش بهره و ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی به مردم و جامعه هدف خواهد شد، اذعان کرد: خوشبختانه در این راستا شاهد برنامه‌ریزی خوبی در سطح استان همدان هستیم.

وی با تأکید بر اینکه طبق برنامه چندماهه در استان فیدرهای پُرعارضه شناسایی شده‌اند، عنوان کرد: بر این اساس از طریق اجرای مانور با تکیه بر بضاعت شرکت هم در عرصه منابع مالی و هم نیروی انسانی، قرار است بخش قابل توجهی از این ایرادات و خطرات مرتفع شود.

صادقی با بیان اینکه توسعه مانورهای جهادی حوزه توانیر جزء سیاست‌های کلان در این شرکت بوده و اقدام مبارکی است، خاطرنشان کرد: این مهم شاخص‌های اقتصاد مقاومتی و هم الزامات جهش تولید را رقم می‌زد.

* افزایش تاب‌آوری و بهبود قابلیت شبکه‌های توزیع اصلی‌ترین هدف ما است

مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر با بیان اینکه افزایش تاب‌آوری و بهبود قابلیت شبکه‌های توزیع از اصلی‌ترین اهداف است، گفت: علاوه‎بر این افزایش ایمنی شبکه برق برای بالا بردن درصد ایمنی مشترکین و جامعه در برابر شبکه برق از دیگر اهدافی است که در این مانور دنبال می‌شود.

صادقی با تأکید بر افزایش بهره‌وری در این صنعت به‌ویژه در مواقع بحرانی، افزود: مشترکین برق می‌توانند با مشارکت در اطلاع‌رسانی نقاط حادثه‌خیز، صنعت برق را در خدمات‌رسانی بهتر یاری کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع شرکت توانیر ادامه داد: درواقع برق درعین‌حال که یک نعمت محسوب می‌شود، درصورت بی‌توجهی می‌تواند خطرآفرین نیز باشد؛ بنابراین مشترکین برق می‌توانند درصورت مشاهده نقاطی که احتمال بروز حادثه وجود دارد مانند باز بودن درب پایه‌های روشنایی برق در پارک‌ها، با شماره 121 و 1521 امداد فوریت‌های برق تماس گرفته و مورد را گزارش دهند.

صادقی افزود: استفاده از شبکه مستلزم داشتن مهارت است، بنابراین اشخاص درصورت نداشتن مهارت لازم از دست زدن به این شبکه باید خودداری کنند.

وی با تقدیر از عملکرد شرکت توزیع برق استان همدان در شرایط اوج مصرف طی فصل تابستان، گفت: استان همدان در این زمینه سربلند از کارزار بیرون آمد و جالب‌تر اینکه بلافاصله پس از عبور از این مرحله، وارد دیگر فازهای کاری خود شد.

* همدان با 24 مخاطره دست‌وپنجه نرم می‌کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان نیز در ادامه با بیان اینکه استان همدان در مخاطرات با وجود اینکه تنها 1.2 وسعت کشور را به خود اختصاص داده اما براساس ارزیابی‌های سازمان مدیریت بحران تقریباً با 26 مخاطره طبیعی مواجه است، گفت: این درحالی بوده که در سطح ملی کشور با 34 مخاطره مواجه است.

علیمردان طالبی با تأکید بر اینکه ازجمله مخاطراتی که شرکت‌های خدمات‎رسان و به‌ویژه شرکت توزیع برق با آن درگیر هستند برف، طوفان و کولاک است، اذعان کرد: خوشبختانه با وجود این بحران شرکت‌های مذکور از آمادگی بالایی برای مواجه با آن‌ها برخوردار هستند.

وی با تأکید بر اینکه همراهی شرکت توزیع برق همدان با دیگر استان‌ها برای رفع مشکل در مواجه با بحران علاوه‌بر مدیریت شرایط داخل استان قابل تقدیر است، گفت: نمونه‌های بسیاری در این بحث قابل شمارش است که ازجمله آن‌ها می‌توان به سیل سال 98 و فروردین‌ماه امسال اشاره کرد؛ در مخاطره مذکور خوشبختانه این شرکت علاوه‌بر مدیریت وضعیت در همدان، به کمک استان‌های غربی و شمالی رفت، البته اکیپ‌های این شرکت‌ها در استان‌های یادشده نیز پای کار بودند.

طالبی با بیان اینکه یقیناً استان همدان با توجه به ظرفیت و پای کار بودن نیروی انسانی در بحث صنعت آب و برق می‌تواند با همکاری مدیریت بحران استان به‌عنوان پایلوت اجرای مشترک مانورهای این صنعت (آب و برق) در سطح ملی باشد، تأکید کرد: گرچه اجرای مانور برای بهبود شبکه یقیناً بهره‌وری و درعین‌حال آمادگی نیروها را افزایش خواهد داد و این عملکرد ستودنی است، اما به نظر می‌رسد می‌بایست در سطح ملی مانورهایی مشترک از طریق وزارتخانه برای بهبود شبکه و شریان به‌صورت هم‌زمان اجرا شود تا علاوه‌بر بهبود عملکرد شبکه‌ها، گره‌ای از گره‌های استان باز کند.

وی با تأکید بر اینکه در استان آسیب‌پذیری خطوط فوق توزیع تأثیرگذاری بیشتری نسبت به شبکه توزیع دارند، گفت: برای نمونه چند سال پیش (95) بر اثر بارش برف سنگین یکی از دکل‌های فوق توزیع دچار مشکل شد و افتاد و در پی آن چندین دکل دیگر نیز واژگون شدند و نیمی از جریان برق استان را تحت تأثیر قرارداد که خوشبختانه در کوتاه‌ترین زمان ممکن شرکت توزیع برق مشکل را مرتفع کرد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه هماهنگی بین دستگاهی در استان بسیار بالا است، تشریح کرد: برای نمونه یکی از مخاطراتی که همواره شرکت توزیع و خطوط برق را دچار مشکل می‌کرد، عدم حرس به‌موقع درختان بود که با همکاری و هماهنگی ایجادشده با شهرداری‌ها در استان، مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

*تقویت پدافند غیر عامل وظیفه ذاتی ما است

مدیرکل آب منطقه‌ای استان همدان نیز با بین اینکه یکی از اهداف مهمی که از برگزاری چنین مانورهایی دنبال می‌شود بحث تقویت پدافند غیر عامل است، گفت: حساسیت و شرایط خاص کشور برای تقویت بنیان‌های این مهم درواقع جزء وظایف ذاتی ما در عرصه صنعت آب و برق در مواجه با بحران‌ها است.

منصور ستوده با بیان اینکه طی سال‌های اخیر بهترین مانوری که ما به‌صورت عملی وارد آن شدیم بحث سیل 98 و فرودین 99 بود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با درایت مدیران استانی شاهد عملکرد خوبی در مواجه با این مخاطره بودیم.

وی با بیان اینکه با وجود اوج گرما که طی فصل تابستان کشور درگیر آن بود و به سبب آن در بسیاری از استان‌ها متأسفانه شاهد خاموشی‌های مکرر بودیم به همت شرکت توزیع برق استان ما خاموشی را در همدان احساس نکردیم، اذعان کرد: یقیناً پیشنهاد برگزاری مانور مشترک صنعت آب و برق را در یکی از جلسات مشترک در وزارتخانه مطرح خواهم کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه مانور جهادی تعمیر شبکه‌های توزیع برق استان در پنج شهرستان به‌صورت هم‌زمان و ضمن هماهنگی لازم با دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه استاندار و معاون عمرانی اجرا می‌شود، گفت: هدف از اجرای این مانور در وهله نخست سنجش آمادگی نیروی انسانی جهت ورود و حضور در مواقع بحرانی است.

شیرزاد جمشیدی ادامه داد: در مرحله بعدی انجام کار عملیاتی برای تأسیسات و شبکه‌ها پیش از فرا رسیدن فصل سرد و مخاطرات احتمالی است.

وی با اشاره به اینکه تأمین ایمنی شهروندان برای شرکت توزیع برق استان همدان از اولویت ویژه‌ای برخوردار بوده، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها برای تأمین ایمنی، رفع کانون‌های خطر است.

جمشیدی با تأکید بر اینکه افزایش قابلیت بهره‌وری و درعین‌حال تاب‌آوری شبکه‌ها جزء اهداف تعریف‌شده برای این مانور است، عنوان کرد: کاهش خاموشی‌ها و بهره‌برداری از انرژی‌های توزیع‌نشده از دیگر هدف‌های اجرای این مانور است.

وی با تأکید بر آنکه در این مانور 74 کیلومتر شبکه طی چهار ساعت اصلاح خواهد شد، اظهار کرد: یقیناً در خارج از فرآیند مانور اجرای این حجم از اصلاح چندین هفته به طول می‌انجامید.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان با اشاره به اینکه در کنار مزیت‌های فوق‌الذکر برای اجرای این مانور استفاده هدفمند و بهینه از اعتبارات و نقدینگی حوزه بهره‌برداری در شرایط فعلی از دیگر رویکردهایی است که در این مانور جهادی دنبال شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه استان همدان همواره در مواجه با بحران‌ها با تکیه بر داشته‌های خود در حوزه شرکت توزیع و مدیریت بحران استان دست به کار شده و از جایی کمک دریافت نکرده و حتی به یاری دیگر استان‌ها نیز رفته است.

وی افزود: این وفاق و همدلی در استان منجر به ایجاد جایگاه ویژه برای شرکت توزیع برق استان در سطح ملی شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان با تأکید بر آنکه در این مانور چهارساعته 6 فیدر پُرعارضه با هزینه‌کرد بالغ‌بر 215 میلیون تومان هم از طریق تعمیرات خطر سرد و هم گرم رفع نقص خواهند شد، تصریح کرد: این مهم از طریق 59 اکیپ به اجرا درخواهد آمد.

وی افزود: طی کار عملیاتی این مانور در شهرستان همدان دو فیدر و در دیگر شهرستانی هرکدام یک فیدر بی‌خطرسازی خواهند شد.

رئیس شورای مدیریت بحران صنعت آب و برق استان همدان نیز با بیان اینکه انجام مانور براساس دستورالعمل وزارت نیرو و یکی از سیاست‌های مدیریت بحران و پدافند غیر عامل است که در شرایط و مقیاس مختلف برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این مانور علاوه‌بر رفع مشکلات، تمرین هماهنگی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی نیز صورت می‌گیرد.

جعفری ضمن بیان اینکه با انسجام صنعت برق گذر از بحران اوج مصرف برق و کاهش قطعی‌ها در استان را شاهد هستیم، گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام‌شده قطعی برق کمتر در تولید آب و پساب انجام شده که در کوتاه‌ترین زمان اکیپ‌ها حضور یافته و مشکلات را حل کرده‌اند.

فرمانده بسیج ادارات استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه همواره شرکت توزیع برق با تدارک رزمایش‌های این‌چنینی میزان آمادگی خود را برای مواجه با بحران‌ها افزایش می‌دهد، افزود: خوشبختانه این مهم منجر به آن شده که عملکرد مثبتی را از این شرکت طی مخاطرات حتی در دیگر استان‌ها شاهد باشیم.

احد امیری بیان کرد: معمولاً شرکت‌های خدمات‌رسان با طراحی مانورها میزان آمادگی خود را در بحران‌ها بالا می‌برند که یکی از شرکت‌های موفق در این زمینه نیروی برق استان است.

وی با بیان اینکه چندسال پیش در یک روز شاهد قطع برق اکثر مشترکین بودیم اما با همراهی بسیج و روحیه جهادی در کمترین زمان رفع و از خسارت سنگین جلوگیری شد، گفت: خوشبختانه هماهنگی بسیار خوبی در ارکان اجرایی صنعت همدان وجود دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امیدواریم این رزمایش‌ها کمک کند تا نقاط حادثه‌خیز استان را شناسایی و رفع کنیم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/27927