کد خبر : 28495
تاریخ : 1399/6/24
گروه خبری : ورزشی

آغاز رسمی ((هوگام)) در بین ورزشکاران همدانی

هوگام، لذت ورزش با امداد و ماجراجویی

ورزش هیجانی و جذاب هوگام به طور رسمی در همدان آغاز به کار کرد تا فرصت فعالیت در این عرصه را برای جوانان پرانرژی، چابک و ماجراجو مهیا کند.

هوگام به معنی هنر ورزشی عبور از موانع در سال 90 در ایران پایه‌گذاری شد و سال 97 به تایید وزارت ورزش درآمد و از سال گذشته در راستای بسط و توسعه آن در سطح کشور، جزء رشته‌های زیرمجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی قرار گرفت.

هنر گذر از موانع در طبیعت، با نام ایرانی هوگام مردادماه امسال با حکم ریاست محترم فدراسیون ورزش‌های همگانی افشین مولایی فعالیت خود را آغاز کرد.

هوگام یا هنر ورزشی گذر از موانع، ورزشی مفرح با قابلیت‌های مختلف آمادگی جسمانی در رده‌های مختلف سنی در محیط‌های طبیعت است و بانی این رشته نوین مقداد کامرانی از قهرمانان و ملی‌پوشان سابق ورزش‌های رزمی کشور است که توانست تاییدیه‌های وزارت ورزش برای فعالیت را اخذ کند و حالا زیر نظر انجمن ورزش‌های طبیعی فدراسیون ورزش‌های همگانی فعالیت خود آغاز کرده است.

هوگام به همدان رسید

هر چند در سال‌های اخیر به صورت پراکنده شاهد یکسری فعالیت‌های مشابه هوگام در همدان بودیم اما با تصمیم هیئت ورزش‌های همگانی همدان این مهم رسمیت گرفت.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی همدان در این‌باره گفت: به هر حال هوگام جزو رشته‌های رسمی و شناخته شده از سوی وزارت ورزش و فدراسیون همگانی به شمار می‌رود و تابع قوانین هستیم.

هادی سبزواری افزود: هیئت همگانی همدان همواره در تلاش برای حمایت از رشته‌های زیرمجموعه به خصوص نوپا است و اکنون زمینه موفقیت این ورزش پرهیجان را در همدان مهیا ساخته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در نخستین اقدام نیز رئیس و نایب رئیس کمیته هوگام همدان را منصوب کرده‌ایم و حدیثه رنجبر از فعالان این ورزش ریاست کمیته را برعهده دارد و رضا احمدی قهرمان چندین دوره پرورش اندام، مچ‌اندازی، کشتی و از مربیان بدنسازی نایب رییس این کمیته منصوب شد.

سبزواری خاطرنشان کرد: همدان باتوجه به موقعیت اقلیمی زمینه پیشرفت این رشته ورزشی را دارد و از کمیته هوگام خواسته شده تا برنامه ریزی لازم را صورت بدهد.

هوگام، ورزش امدادگر

رئیس کمیته هوگام همدان با تشریح فعالیت این رشته ورزشی گفت: مسابقات ورزش هوگام در 2 سطح آماتور در سالن‌های ورزشی و حرفه‌ای در طبیعت بکر با ویژگی‌های خاص که مشتمل بر انواع مختلف موانع سالنی و طبیعت انجام می‌شود.

حدیثه رنجبر افزود: این رشته ورزشی در افزایش قابلیت‌های جسمانی، چابکی، انعطاف، تمرکز، تعادل هماهنگی عصب و عضله، استقامت، سرعت و همچنین ویژگی‌های روحی روانی با هدف یاری رساندن و کمک به یکدیگر در شرایط خاص و بحرانی بسیار موثر است.

ورزش هوگام در افزایش قابلیت‌های جسمانی، چابکی، انعطاف، تمرکز، تعادل هماهنگی عصب و عضله، استقامت، سرعت و همچنین ویژگی‌های روحی روانی با هدف یاری رساندن و کمک به یکدیگر در شرایط خاص و بحرانی بسیار مثمرثمر است.

به گفته وی، این ورزش به اعتقاد کارشناسان فراتر از یک ورزش بوده و می‌تواند دریچه‌ای برای بشر دوستی با رویکرد امدادگر ورزشی باشد.

هوگام، ورزش امداد برای نجات

رنجبر خاطرنشان کرد: ورزش هوگام در 10 سطح با آموزش‌های فنی و تخصصی، نظیر کمپ اضطراری و جان‌پناه، جنگل‌پیمایی، کوه‌پیمایی، شنا، کمک‌های اولیه، راپل، زندگی در شرایط سخت، اطفای حریق در طبیعت و عبور از موانع مختلف طراحی شده است.

وی افزود: در واقع این ورزش زمینه‌ای را فراهم کرده تا ورزشکاران ورزیده هوگام همانند یک تیم امدادی به هنگام بروز حوادث نظیر غرق‌شدگی، سقوط از ارتفاع، آتش‌سوزی، مقابله با حیوانات وحشی، تصادفات جاده‌ای، مارگزیدگی، سیل، طوفان، آسیب‌دیدگی‌ها، فشارهای روانی و سایر اتفاق‌های غیرقابل پیش‌بینی، حافظ جان مردم باشند.

در واقع این ورزش زمینه‌ای را فراهم کرده تا ورزشکاران ورزیده هوگام همانند یک تیم امدادی به هنگام بروز حوادث نظیر غرق شدگی، سقوط از ارتفاع، آتش سوزی، مقابله با حیوانات وحشی، تصادفات جاده‌ای، مار گزیدگی، سیل، طوفان، آسیب دیدگی‌ها، فشارهای روانی و سایر اتفاق‌های غیرقابل پیش بینی، حافظ جان مردم باشند.

رئیس کمیته هوگام همدان یادآور شد: روش امتیازدهی بازی در مسابقات بر اساس رکورد زمان مسابقه هر تیم یا فرد است و تیم‌هایی که سریع‌تر به خط پایان برسند امتیاز بیشتری بدست خواهند آورد.

وی افزود: در روش تیمی نیز امتیازی در کار نبوده و افراد با خطاهایی که از قبل تعریف شده بر رکورد زمان تیمی خود می‌افزایند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/28495