کد خبر : 29752
تاریخ : 1399/7/14
گروه خبری : استان‌ها

ظرفیت سدهای ایلام به 3 میلیارد مترمکعب افزایش یافت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام گفت: ظرفیت ذخیره آب سدهای این استان با بهره‌برداری از چندین پروژه سدسازی به سه میلیارد و 515 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

رحمت‌الله قیصوری روز گذشته اظهار کرد: حجم مخازن سدهای استان پیش از فعالیت دولت یازدهم تنها 70 میلیون مترمکعب بود که با اجرای چندین پروژه سدسازی، این مقدار هم‌اکنون به سه میلیارد و 515 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های متعدد سدسازی و شبکه‌های آبیاری و زهکشی در استان ایلام طی دوران فعالیت دولت تدبیر و امید آغاز شد، افزود: اسفندماه سال 94 با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری سد و نیروگاه سیمره به‌عنوان بزرگ‌ترین سد غرب کشور در استان ایلام به بهره‌برداری رسید. سیمره سدی بتنی دوقوسی با ارتفاع 180 متر به‌شمار می‌رود که حجم مخزن آن دو میلیارد و 800 مترمکعب در تراز نرمال است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام یادآوری کرد: یکی دیگر از این سدهای افتتاح شده در این دولت سد گلال است. ظرفیت سرریز سد مخزنی گلال، 890 مترمکعب در ثانیه با حجم 19.35 میلیون مترمکعب و متوسط حجم تنظیم سالانه 14.3 میلیون مترمکعب است که با بهره‌برداری از این سد، کمبود آب‌ شرب مردم این استان مرتفع شد.

قیصوری تاکید کرد: سد انحرافی شهدای شرهانی دهلران دیگر پروژه حوزه سدسازی استان ایلام بود که فروردین‌ماه سال 94 افتتاح شد، این سد ظرفیت ذخیره 210 میلیون مترمکعب آب را دارد و می‌توان با استفاده از ظرفیت آن، 11 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را آبیاری کرد.

وی اضافه کرد: سد کنگیر و طرح آب‌رسانی به شهرستان ایوان نیز اسفندماه سال 94 به بهره‌برداری رسید، این سد با ظرفیت ذخیره 20 میلیون مترمکعب طول تاج 750 متر و ارتفاع 42 متر به‌منظور تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان ایوان ساخته شده است و با بهره‌برداری از آن، علاوه‌بر تامین آب شرب شهرهای ایوان و زرنه، آب موردنیاز دو هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی روستاهای تابعه بخش زرنه نیز تامین شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام گفت: پروژه آب‌رسانی به شهر ایوان با خط انتقال 32 کیلومتری نیز با هدف تامین آب شرب ساکنان شهرهای زرنه و ایوان در درازمدت و همچنین مجتمع‌های روستایی مسیر و شهرک صنعتی ایوان اجرا شده است.

قیصوری اظهار کرد: فروردین‌ماه سال 94 با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری شبکه آبیاری و زهکشی دویرج دهلران افتتاح شد، مشروب کردن 10 هزار و 680 هکتار از اراضی دشت‌های موسیان و دهلران و تامین 24 میلیون مترمکعب آب موردنیاز صنعت پتروشیمی دهلران، از اهداف اجرای شبکه آبیاری، زهکشی و سد انحرافی دویرج است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/29752