کد خبر : 33435
تاریخ : 1399/9/22
گروه خبری : استان‌ها

هوشنگ بازوند:

ثبت جهانی اورامانات رویداد توسعه‌آفرین کرمانشاه

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه گفت: ثبت جهانی مناظر طبیعی اورامانات یکی از رویدادهای بسیار مهم و توسعه‌آفرین استان کرمانشاه است.

هوشنگ بازوند در نشست پیگیری پروژه‌های منطقه اورامانات با حضور معاون عمرانی استاندار، نماینده اورامانات در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، به پروژه‌های ذیل ثبت جهانی اورامانات اشاره کرد و افزود: جاده سلامت جوانرود یک طرح مهم و ارزشمند است که ذیل پروژه ثبت جهانی اورامانات می‌تواند به توسعه گردشگری منطقه کمک کند.

وی اظهار کرد: این پروژه برای مدیریت بهتر نیازمند یک بهره‌بردار مناسب است که پیشنهاد می‌کنیم مدیریت آن به شهرداری جوانرود واگذار شود و در کنار آن استانداری نیز کمک‌هایی را در اختیار بهره‌بردار پروژه قرار می‌دهد.

استاندار استان کرمانشاه ادامه داد: برخی از نیازهای این پروژه مانند تآمین برق روشنایی، آسفالت قسمت‌های باقی مانده و تآمین آب درختان حاشیه جاده سلامت با کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان انجام می‌شود.

بازوند در بخش دیگری از سخنانش احداث بیمارستان موقت روانسر را یکی از اولویت‌های حوزه درمان استان دانست و گفت: خوشبختانه با تصویب شورای فنی و شورای برنامه ریزی استان و موافقت جهاد کشاورزی، یک زمین پنج هزار هکتاری برای احداث این بیمارستان تحویل مجموعه دانشگاه علوم پزشکی می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر تآمین زمین، مبلغ 25 میلیارد تومان برای اجرای پروژه در نظر گرفته شده است و تجهیزات و نیروی درمان بیمارستان نیز توسط وزارت بهداشت تآمین می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: پروژه مسکن مهر پاوه طبق برنامه ارائه شده از سوی راه و شهرسازی تا پایان سال تکمیل و آماده واگذاری به متقاضیان می‌شود.

اورامانات در استان کرمانشاه با حدود 300 هزار نفر جمعیت شامل شهرستان‌های پاوه، روانسر، جوانرود و ثلاث باباجانی است.

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب‌و‌رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود در استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

واژه هورامان یا اورامان از دو بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه‌ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان‌های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می‌شود که حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد.

بخشی از اورامانات نیز در شهرستان‌های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می‌باشد.

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، 295 اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با 200 اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/33435