کد خبر : 34066
تاریخ : 1399/10/2
گروه خبری : استان‌ها

300 هزار نفر از جمعیت بی‌سواد استان کردستان باسواد شدند

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل آموزش‌وپرورش کردستان گفت: حدود 300 هزار نفر از جمعیت بی‌سواد استان در طول 40 سال بعد از انقلاب اسلامی باسواد شده‌اند.

رشید قربانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌مناسبت آغاز هفته نهضت سوادآموزی برگزار شد، ضمن تبریک و تقدیر از فعالان این حوزه، اظهار کرد: از همان سال‌های نخست انقلاب اسلامی با توجه به اهمیت سواد، پیشرفت و توسعه جامعه، سازمان نهضت سوادآموزی با دستور بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در کشور تأسیس شد و سال به سال این نهاد نوپا توانمندتر شد و اکنون وضعیت کم‌سوادی به روند قابل قبولی رسیده است.

وی با بیان اینکه اکنون درصدی از جامعه کم‌سواد و بی‌سواد است، افزود: استان کردستان براساس سرشماری سال 95 بالای 270 هزار نفر 6 تا 100 ساله داشته که جامعه هدف آموزش‌وپرورش نیست.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کردستان با تأکید بر اینکه همه باید در امر سوادآموزی همراهی و مشارکت داشته باشند، تصریح کرد: جامعه هدف آموزش‌وپرورش 10 تا 49 سال را زیر پوشش خود قرار داده که اکنون جمعیتی کمتر از یک‌پنجم بی‌سواد سال 95 را در جامعه هدف خود دارد، با تلاش تمامی همکاران سطح استان برای رسیدن به شاخص‌های هدف از سال 92 به بعد، این روند به‌صورت جدی پیگیری شده است.

وی گفت: از سال‌های 95 و 96 هر ساله شاخص‌های هدف‌گذاری‌شده تقریباً به صددرصد برنامه‌های تعین تکلیف رسیده و افراد زیر پوشش با تلاش معاونت سوادآموزی استان و تلاش و حمایت استاندار، فرمانداران، دهیاران، بخشداران و اعضای شهر و روستا به شاخص هدف خود رسیده‌اند.

قربانی با تأکید بر اینکه باید تلاش بیشتری برای ریشه‌کنی بی‌سوادی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه میانگین باسوادی در رده سنی 10 تا 36 سال استان کردستان نسبت به کل کشور بهتر است و قطعاً در هشت سال آینده سطح سواد در کردستان از میانگین کشوری بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در بی‌سوادی جمعیت بالای 40 سال به بالا جزء 10 استان آخر کشور هستیم، ابراز کرد: از سنوات گذشته اقدامات اساسی در جهت انسداد مبادی بی‌سوادی در کردستان و عدم اجازه خارج شدن دانش‌آموزان ابتدایی انجام شده، به‌طوری ‌که از 158 هزار نفر دانش‌آموز ابتدایی تنها 540 نفر، یعنی حدود 340 نفر به‌دلیل مشکلات فیزیولوژی و 200 نفر نیز به‌دلیل مهاجرت کودکان کار و غیره در مدارس حضور ندارند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کردستان با بیان اینکه خوشبختانه بالای 96 درصد دانش‌آموزان در مدارس هستند، عنوان کرد: کردستان در پوشش ابتدایی جزء استان‌های برتر است.

قربانی با بیان اینکه حدود 300 هزار نفر از جمعیت بی‌سواد در طول 40 سال بعد از انقلاب اسلامی باسواد شده‌اند، یادآور شد: قطعاً در 6 سال آینده میانگین سواد استان کردستان از کل کشور بیشتر خواهد شد.

      میزان باسوادی در مناطق روستایی استان کردستان بیش از 50 درصد افزایش یافت

معاون سوادآموزی اداره ‌کل آموزش‌وپرورش کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: هرسال از یک تا هفتم دی‌ماه به‌عنوان هفته نهضت سوادآموزی نام‌گذاری شده و برنامه‌هایی در این هفته اجرا می‌شود.

وی در ارتباط با روزشمار هفته سوادآموزی گفت: روز اول سوادآموزی و رسانه، روز دوم سوادآموزی و تقدیر از فعالان سوادآموزی و روز سوم سوادآموزی و فرهنگ کتاب‌خوانی و جهش تولید نام گرفته که در این روز سه برنامه و مسابقه انشاءنویسی، شعار سال و جهش تولید و یادمان سرباز وطن برگزار می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره‌ کل آموزش‌وپرورش کردستان افزود: روز چهارم با عنوان ایثار و شهادت (تقدیر از خانواده شهدا، کمک‌های مؤمنانه به نیازمندان و توزیع اقلام بهداشتی)، پنج دی‌ماه سواد آموزی و ترویج نماز و 6 دی‌ماه سوادآموزی و مسئولان نام‌گذاری شده که در این روز اعضای کارکنان نهضت سوادآموزی با استاندار، ائمه جمعه و جماعت دیدار خواهند کرد.

وی ادامه داد: هفتم دی‌ماه نیز روز سوادآموزی و تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره) و تجدید بیعت با رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در این روز اعضای کارکنان نهصت سوادآموزی با نماینده ولی فقیه دیدار خواهند کرد.

یوسفی در ادامه به وضعیت رشد سواد در استان اشاره و بیان کرد: استان کردستان در محدوده 6 تا 120 سن در سال 51 قبل از انقلاب حدود 30 درصد و اکنون وضعیت باسوادی 86 درصد بوده، یعنی حدود 53 درصد رشد داشته است.

وی با ذکر اینکه جامعه هدف 10 تا 49 سال نیز در سال‌های 55 حدود 68 درصد و اکنون به 94 درصد رسیده است، خاطر نشان کرد: خوشبختانه فعالیت سوادآموزی و آموزش به میانگین کشوری رسیده است.

معاون سوادآموزی اداره ‌کل آموزش‌وپرورش کردستان با توجه به اهمیت سواد در قرآن کریم و تأکید پیامبر بزرگ اسلام (ص) به موضوع سواد و زنان، عنوان کرد: در سرشماری سال 55 جامعه، سطح سواد زنان حدود 14 درصد و بسیار نامطلوب بوده، اما امروزه این رنج به 80 درصد رسیده که 64 درصد جمعیت ما را زنان تشکیل داده و خوشبختانه به نزدیک سطح سواد مردان بسیار نزدیک شده؛ اما درحال تلاش هستیم که تا سال 1402 جامعه بی‌سواد در استان کردستان نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه اختلاف سواد میان زنان و مردان کردستانی امروزه به 8.55 درصد رسیده است، گفت: میزان باسوادی در مناطق روستایی استان 50.76 درصد افزایش یافته و اختلاف بی‌سوادی در جامعه شهری و روستایی به حداقل خود رسیده است.

معاون سوادآموزی اداره‌ کل آموزش‌وپرورش کردستان بیان کرد: تغییر نام نهضت سوادآموزی به آموزش بزرگسال در دستور کار قرار گرفته و آموزش با عنوان مراکز یادگیری محلی به‌عنوان سواد و پیوند سواد و زندگی انجام خواهد شد.

وی با عنوان اینکه هشت مرکز در استان کردستان برنامه‌های پیوند سواد و زندگی با ویژگی‌های خاصی را اجرایی می‌کنند، افزود: آموزش فعالیت‌های اجتماعی، مهارت‌های زندگی اجتماعی، حقوق شهروندی، آموزش و حرفه‌آموزی براساس ظرفیت منطقه شهر و روستا سنجیده می‌شود تا با پیوند سواد و زندگی در آینده معیشت خانواده، توسعه اقتصاد کشور، تحقق شعار سال و فعالیت‌های اجتماعی گسترش یابد.

یوسفی تصریح کرد: کردستان به‌عنوان تنها استان کشور در تولید محتوای آموزشی توانسته در قالب (24 دی‌وی‌دی) به‌خوبی برای تمامی دروس عمل کرده و حتی برای سطح کشور نیز می‌توان ارسال کرد.

وی گفت: در حوزه سوادآموزی کشور پنج مؤلفه عالی، بسیارخوب، خوب، متوسط و ضعیف با 30 شاخص برای ارزیابی درنظر گرفته شده که خوشبختانه کردستان جزء استان‌های برتر و پنج استان نخست کشور در سال‌های 98 و 99 بوده است.

یوسفی میانگین هرساله سوادآموزی استان کردستان در سه دوره سوادآموزی، دوره انتقال، و دوره تحکیم را 12 هزار نفر خواند و یادآور شد: میانگین آموزش‌دهندگان سوادآموزی در استان حدود یک‌هزار و 800 نفر است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/34066