کد خبر : 35425
تاریخ : 1399/10/29
گروه خبری : استان‌ها

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام:

اتان با خلوص 98 درصد در پالایشگاه گاز ایلام تولید می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از تولید گاز اتان با خلوص 98 درصد در این مجموعه صنعتی خبر داد و گفت: اتان یکی از محصولات باارزش پالایشگاه بوده که در طراحی اولیه به‌عنوان خوراک پتروشیمی ایلام درنظر گرفته شده است.

روح‌اله نوریان روز شنبه اظهار کرد: گاز اتان با خلوص 98 درصد در این واحد صنعتی تولید و درحال حاضر تحویل واحد الفین پتروشیمی ایلام می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام تأکید کرد: قبل از راه‌اندازی واحد الفین پتروشیمی ایلام، این محصول به‌عنوان گاز سوخت پالایشگاه مصرف و مابقی آن به همراه گاز طبیعی به خط سراسری تزریق می‌شد.

نوریان یادآور شد: اتان یکی از پنج محصول پالایشگاه گاز ایلام است که براساس طراحی به همراه دو محصول میعانات گاز و گاز مایع خام برای ایجاد ارزش‌افزوده به‌عنوان خوراک در اختیار پتروشیمی ایلام قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به آنکه این محصول توسط خط لوله 12 کیلومتری به پتروشیمی ارسال می‌شود، اضافه کرد: ظرفیت طراحی پالایشگاه گاز ایلام در فاز نخست به میزان 330 هزار متر مکعب در روز و در فاز دوم 550 هزار متر مکعب در روز است.

این مقام مسئول ادامه داد: این ماده در پتروشیمی ایلام به محصول با ارزش اتیلن تبدیل خواهد شد.

پالایشگاه گاز ایلام یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین‎کننده گاز در منطقه غرب کشور است.

منطقه غرب کشور از نقاط حساس شرکت ملی گاز ایران است و استمرار تولید پالایشگاه گاز ایلام به‌عنوان تنها پالایشگاه تولیدکننده گاز در غرب کشور دارای اهمیت زیادی است.

شرکت پالایش گاز ایلام به‌منظور تأمین گاز مصرفی استان ایلام و استان‌های غربی کشور و همچنین تأمین خوراک پتروشیمی ایلام و تقویت فشار گاز غرب کشور در 25 کیلومتری شمال غرب شهرستان ایلام و 12 کیلومتری غرب بخش چوار به دست متخصصان جوان ایرانی راه‌اندازی شده است.

ظرفیت اسمی پالایشگاه گاز ایلام 6.8 میلیون متر مکعب در روز است که خوراک آن از مخزن گازی تنگ بیجار واقع در استان ایلام به فاصله 40 کیلومتری پالایشگاه تأمین می‌شود.

طی 12 سال گذشته از زمان راه‌اندازی پالایشگاه ایلام تاکنون به‌طور کلی فروش ال‌پی‌جی خام نزدیک به 85 هزار تُن بوده که 75 هزار تُن آن در سه سال اخیر تولید شده است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/35425