کد خبر : 36384
تاریخ : 1399/11/18
گروه خبری : کاردانش

جلیقه ضدگلوله فناور همدانی، روی دست ‌پرفروش‌ترین برند آمریکایی بلند شد

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :
سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: شرکت دانش‌بنیان همدانی «میرانکو پارس» توانسته است با تولید جلیقه ضدگلوله کلاس IIIA به لحاظ کیفیت در دو بخش سبک‌سازی و سطح پوشش روی دست پرفروش‌ترین برند نظامی آمریکایی بلند شد.
از زمانی که موضوع حمله و دفاع در تاریخ بشری شکل‌گرفته، نقش پوشش‌های محافظ نیز مطرح و مورداستفاده است چه آن زمان که از پوست حیوانات برای حفاظت استفاده می‌کرند و چه آن زمان که کاربرد فلز برای آدمی عیان شد. لباس‌ها و سپرهای خاص تلاش می‌کردند بدن انسان را از گزند آسیب‌ها مصون نگه‌دارند براین اساس توجه به این مقوله همواره برای کشورها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و همه‌ساله شاهد بهبود کیفی تولیدات در این بخش بوده و هستیم.
دراین‌بین منطبق با آمارها، سالیانه نزدیک به صد هزار جلیقه ضدگلوله در کشور ما مورداستفاده قرار می‌گیرد.
نیروهای نظامی و انتظامی، نیروهای محافظت ویژه، حافظان محیط‌زیست، حافظان جنگل‌ها و حیات‌وحش و همچنین ورزشکاران رشته‌های تیراندازی ازجمله افرادی هستند که به‌واسطه تهدیدات احتمالی و به‌منظور محافظت از جانشان به جلیقه‌های ضدگلوله نیاز دارند اما بر اساس آمارها، سالیانه نزدیک به صد هزار جلیقه ضدگلوله در کشور ما مورداستفاده قرار می‌گیرد.
اما مسئله اینجاست که در حال حاضر بخش اعظمی از این جلیقه‌ها وارداتی است حال‌آنکه طی روزهای اخیر هم‌زمان با آغازین روزهای دهه فجر یک شرکت دانش‌بنیان همدانی اقدام به تولید نسل جدید جلیقه ضدگلوله کلاس IIIA زده است بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «میرانکو پارس» گفتگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
میلاد بداغی‌آراسته با بیان اینکه مرکز نوآوری و شتاب‌دهی کسب‌وکار «آدلان» نیز دیگر شرکت دانش‌بنیانی است که مدیریت آن را بر عهده دارم گفت: در شرکت دانش‌بنیان «میرانکو پارس» یک بازه زمانی پنج‌ساله صرف تحقیق و توسعه یک محصول شد که خروجی آن ساخت یک جلیقه ضدگلوله با استاندارد کلاس IIIA است.
وی ادامه داد: اگرچه این شرکت به‌صورت رسمی در سال 97 به ثبت رسیده ولی فعالیت ما در این زمینه از سال‌ها پیش آغازشده بود اما ازآنجایی‌که این محصول جزء تجهیزات نظامی محسوب می‌شد به‌دنبال ثبت شرکت نبودیم تا فضای موردنیاز فراهم شود.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «میرانکو پارس» با تأکید بر اینکه پس از سپری کردن مراحل آزمایش‌های اولیه فرایند اخذ تأییدیه‌ها آغاز شد گفت: از دو مجموعه آزمایشگاه بالستیک شهید احمدی‌مقدم و سپاه پاسداران با پیگیری و گذراندن مراحل آزمایشی تأییدیه‌ها لازم را منطبق با استانداردهای تعریف‌شده اخذ کردیم.
بداغی‌آراسته با بیان اینکه پس اخذ این تأییدیه‌ها فرایند تجاری‌سازی آغاز شد خاطرنشان کرد: این فرایند چیزی حدود هفت‌ماه به طول کشید تا بتوانیم یک محصول آزمایشگاهی را به شکل یک محصول تجاری‌سازی شده تولید کنیم.
وی با اشاره به اینکه ساخت جلیقه ضدگلوله را در مسیر تحقق شعار «ما می‌توانیم» پیش بردیم گفت: در حال حاضر محصولاتی که در کشور از سوی نیروهای مسلح، امنیتی و مورداستفاده قرار می‌گیرد از خارج از کشور تأمین می‌شود.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «میرانکو پارس» با اشاره به مزیت‌های محصول تولیدشده در این شرکت گفت: نخستین مشکل به مسائل مالی و جلوگیری از خروج ارز بازمی‌گردد زیرا در حال حاضر ازآنجایی‌که این محصولات جز محصولات ممنوعه وارداتی هستند تنها به‌صورت محدود و قیمتی گزاف به دست مصرف‌کننده (نیروهای نظامی و امنیتی) می‌رسد.
بداغی‌آراسته با تأکید بر اینکه در حال حاضر قیمت هر جلیقه وارداتی علاوه بر دشواری واردات آن چیزی حدود (هزار تا یک هزار و 200 دلار) 30 میلیون تومان است ابراز کرد: خوشبختانه قیمت تمام‌شده محصول تولیدشده داخلی چیزی حدود 13 میلیون تومان است که با یک حساب سرانگشتی از خروج بخش اعظمی ارز جلوگیری می‌کند.
وی با اشاره به اینکه مزیت بعدی این محصول به وزن محصول تولیدشده مرتبط است خاطرنشان کرد: در محصول تولیدشده ما توانستیم وزن جلیقه را نسبت به کالای مشابهی که در ایالات متحده آمریکا (به‌عنوان پرفروش‌ترین برند جلیقه ضدگلوله) تولید می‌شود تا 40 درصد کاهش دهیم.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «میرانکو پارس» با تأکید بر اینکه خوشبختانه علی‌رغم سبک‌سازی 40 درصدی توانستیم سطح پوشش را در مقایسه با نمونه مشابه چیزی حدود 50 درصد افزایش دهیم عنوان کرد: به‌محض رسیدن به مرحله تولید انبوه این جلیقه‌ها پس از اخذ مجوزهای صنعتی این شرکت برای چیزی حدود 42 نفر اشتغال‌زایی به‌صورت مستقیم ایجاد خواهد کرد.
بداغی‌آراسته با بیان اینکه مجموعه تولیدی این شرکت در اراضی پارک علم و فناوری همدان مستقر خواهد شد ابراز کرد: در خصوص میزان سرمایه موردنیاز باید بگویم طبق قرارداد برای تولید هر هزار قطعه چیزی حدود 13 میلیارد تومان اعتبار تعریف شده است.
وی با بیان اینکه بخشی از منابع مالی مجموعه از طریق بخش خصوصی و بخشی نیز از طریق اعطای تسهیلات از صندوق شکوفایی امید تأمین خواهد شد گفت: رایزنی که با پارک علم و فناوری استان داشتیم قرار است تا سقف 10 میلیارد تومان را از طریق این صندوق به‌صورت تسهیلات دریافت کنیم.
مدیر مرکز نوآوری و شتاب‌دهی کسب‌وکار «آدلان» با اشاره به اینکه خوشبختانه در این مسیر حمایت بی‌شائبه مجموعه سپاه پاسداران را شاهد بوده و هستیم اذعان کرد: این حمایت‌ها هم در عرصه اخذ مجوزها و هم در حوزه تأییدیه راه گشا بوده و خوشبختانه اخیراً نیز قول حمایت مالی به ما داده شده است.
بداغی‌آراسته در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در پیشبرد اهداف توسعه کشور چگونه ارزیابی می‌کنید اظهار کرد: نمود واقعی تأثیرگذار بودن شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌وضوح در پاندمی ویروس کرونا مشاهده کردیم زیرا در قطع روابط به‌دلیل شیوع بیماری کلیه محصولات وارداتی موردنیاز در کشور توسط این شرکت‌های دانش‌بنیان و از طریق مهندسی معکوس بومی‌سازی شد.
وی با تأکید بر اینکه تولید واکسن کرونا توسط مؤسسه دانش‌بنیان برکت یکی از صدها نمونه کالا محصولی است که طی چند ماه اخیر در عرصه‌ها مختلف در کشور بومی‌سازی شده است ابراز کرد: براین اساس می‌توان چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را برای آن‌ها ترسیم کرد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چیزی حدود پنج هزار و 400 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد این شرکت‌ها تضمین‌کننده توسعه کشور هستند.
این فناور همدانی با اشاره به اینکه خوشبختانه صندوق نوآوری و شکوفایی با 110 خدمت به‌صورت کامل حمایت لازم را از فناوران در بخش‌های مختلف در دستورکار خود قرار داده است اذعان کرد: بخشی از این خدمات مالی و بخشی غیرمالی است.
بداغی‌آراسته با بیان اینکه مجموعه خدمات ارائه‌شده از سوی صندوق را می‌توان در شرایط فعلی فوق‌العاده ارزیابی کرد گفت: در حال حاضر هر شرکت فناور می‌توان در بخش‌های مختلف تأمین سرمایه، فروش و بازاریابی روی کمک این صندوق حساب کند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در حوزه صادرات این محصول نیز برنامه‌ریزی صورت پذیرفته است گفت: درواقع اصل کار بر مبنای صادرات بنا نهاده شده است.
مرکز نوآوری و شتاب‌دهی کسب‌وکار «آدلان» افزود: ازآنجایی‌که در حال حاضر ایران در بین هفت کشوری قرار گرفته که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر جنگ هستند علی‌رغم تأسف‌بار بودن شرایط اما در حوزه تأمین اقلام و تجهیزات نظامی استفاده بازار موجود یک فرصت است.
بداغی‌آراسته با بیان اینکه در حال حاضر کلیه اقلام و تجهیزات موردنیاز این جنگ‌ها از کشور ایالات متحده آمریکا تأمین می‌شود اذعان کرد: حال آنکه در پی استفاده از فرصت رایزنی‌ها در دستورکار قرار گرفت تا بتوانیم در این عرصه نسبت به بازاریابی اقدام کنیم و یقیناً در سال 1400 شاهد صادرات این محصول به کشورهای اطراف درگیر جنگ خواهیم بود.
وی با شاره به اینکه در پی رایزنی و حمایت‌هایی که مجموعه سپاه پاسداران از این شرکت داشته است به‌طورقطع این مهم در سال آتی محقق خواهد شد اذعان کرد: علاوه بر بازار داخلی حوزه صادرات نخستین بازار هدف تعریف‌شده کشور سوریه است.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد تحقق شعار جهش تولید در بازه زمانی یک‌ساله، رفع گلوگاه‌های فناورانه در حوزه‌های صنعت دفاعی، تحرک و چابکی در تولید اقلام موردنیاز و ضروری نیروهای مسلح و در مجموع تقویت قدرت رزم و تأمین نیازهای اساسی نیروهای مسلح ازجمله اهداف راهبردی است همواره جزو اولویت‌های اساسی هر کشوراست.
براین اساس استفاده حداکثری از ظرفیت علم و فناوری برای تولید محصولات مورد درخواست و موردنیاز ملی، تلاش در جهت داخلی‌سازی و بومی‌سازی کلیه قطعات و تجهیزات، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مراکز دانش‌بنیان دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تعامل مؤثر با صنایع تولیدی در کشور می‌بایست جزو اولویت‌های تعریف‌شده باشد بنابراین اینکه یک شرکت دانش‌بنیان همدانی توانسته است در گام نخست با تولید جلیقه ضدگلوله آن‌هم به‌مراتب به لحاظ کیفی مطلوب‌تر از کالا مشابه تولید کند که نشان‌دهنده وجود توان و علم کافی در این رسته است بنابراین انتظار می‌رود این حمایت‌ها همچنان تا رسیدن به نتیجه مطلوب در بخش‌های مختلف و به خودکفایی رسیدن ادامه داشته باشد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/36384