کد خبر : 37975
تاریخ : 1399/12/24
گروه خبری : استان‌ها

توسعه پروژه پرشین یاقوت در گرو رعایت ضوابط دامنه شمالی الوند

ارتفاع هتل در طرح جدید تعدیل می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان از جریان بودن صدور موافقت اصولی جدید پروژه پرشین یاقوت منطبق با ضوابط دامنه شمالی الوند خبر داد.

6 سال پیش بود که ساخت شهر جواهرات آسیا در زمینی به مساحت 126 هزار متر مربع در دامنه کوه الوند و غرب شهر همدان در جوار روستای حیدره با حمایت‌های بخش خصوصی و دولتی کلنگ‌زنی شد تا این منطقه به قطب تولید جواهر در کشور بدل شود؛ اما متأسفانه طی این سال‌ها جز یک ساختمان سیمانی نیمه‌کاره آن هم در دامنه الوند چیزی عاید همدان نشده است.

حال آنکه در نقشه‌های تعریف‌شده برای این طرح قرار بود تنها در فاز نخست پروژه 114 کارگاه تراش دوطبقه در مجموع به مساحت 11 هزار و 400 متر مربع با ایجاد اشتغال برای 800 نفر احداث شود و در فازهای بعدی نسبت به احداث برج تجاری، هتل پنج‌ستاره، رستوران و موزه در مساحت 160 هزار متر مربع، اقدام کنند؛ اما همان‌طور که عنوان شد، طی این سال‌ها روند پیشرفت پروژه بنا به دلایل مختلف کُند بوده است، به‌نحوی‌که بارها و بارها این رسانه در شمارگان مختلف به انعکاس مباحث و موانع پیش‌روی این پروژه و نیز نواقص طرح پرداخته است.

به نحوی‌که طی سه سال پیگیری از مسئولان و حساس کردن مدیران به مسائل مرتبط با این پروژه بالاخره مشکل سند، منابع طبیعی و پرداخت بدهی‌های معوق تاحدودی حل شد و تنها مشکل صدور موافقت‌نامه اصولی از سوی میراث فرهنگی پیش‌روی اجرای این پروژه است به نحوی‌که مهرماه سال جاری محمدحسین عسگرپور، سرپرست دفتر تسهیلات و تأمین منابع وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور در محل پروژه به بررسی مشکلات این پروژه پرداخت و گفت: این وزارتخانه تنها در بخش گردشگری امکان صدور موافقت اصولی دارد، حال آنکه اراضی این پروژه نیز به حوزه گردشگری واگذار شده است پس سهم بخش تجاری در پروژه‌های بخش گردشگری باید حداکثر 20 درصد باشد و نه 50 درصدو درعین حال رعایت ضوابط مطالعات دامنه الوند نیز می‌بایست در طرح به‌روزرسانی‌شده از سوی سرمایه‌گذار مورد توجه قرار گیرد.

از طرفی اخیرا نیز معاون امور معادن استان همدان در نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگار سپهرغرب درباره وضعیت معدن یاقوت که به شرکت پرشین‌یاقوت واگذار شده است نیز ابراز کرد:گویا شرکت پرشین‌یاقوت تغییرات مدیریتی پیدا کرده و معدن یاقوت واگذارشده نیز هنوز به بهره‌برداری نرسیده است؛ این معدن مشکلات محلی و راه دسترسی دارد که فعلاً فرصت داده‌ایم معدن را فعال کنند، در غیر این صورت فرآیند قانونی سلب بهره‌برداری و تنفید آن به دیگری دنبال خواهد شد.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا درخصوص آخرین وضعیت این پروژه گفت‌وگویی را با ظاهر پورمجاهد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان و نیز علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون امور اقتصادی استاندار همدان با تاکید براینکه کلیه مشکلات پیش‌روی سرمایه‌گذار از مسیر پیشرفت پروژه برداشته‌شده و دراین خصوص مانع خاصی از سوی استان وجود ندارد گفت: درباره عدم دریافت موافقت اصولی جدید از سازمان میراث فرهنگی نیز طبق گفت‌وگویی که در ستاد تسهیل داشتیم، می‌بایست این شرکت منطق با دستور عمل وزارت میراث فرهنگی طرح جدید را در سامانه مربوطه ثبت‌نام و فرآیند اداری آن را طی کند.

پورمجاهد با تاکید بر اینکه طبق آخرین پیگیری‌هایی که داشتم مشخص شده این مهم انجام شده و طرح جدید در سامانه مربوطه بارگزاری و از سوی وزارت‌خانه ایرادی بر طرح وارد بوده که سرمایه‌گذار درصدد رفع آن برآمده است اذعان کرد: البته امکان برآورده شدن برخی خواسته‌های سرمایه‌گذار همچون گرفتن زمینی در کنار پروژه و نیز اخذ سند منوط به دریافت موافقت اصولی است.

وی تاکید کرد: از سوی استان همه همکاری‌های لازم با سرمایه‌گذار پروژه صورت پذیرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در ادامه با تاکید براینکه در زمان آغاز این پروژه الزاما کلیت پروژه با ماهیت گردشگری کلید نخورده بود گفت: براین اساس دستگاه‌های متولی متعددی همچون سازمان صمت با توجه به تعریف مباحث و پروژه‌هایی همچون دانشکده تخصصی تراشه‌سنگ و غیره در آن دخیل بودند که متاسفانه طی سال‌های گذشته همچنان متوقف باقی‌ماند.

علی مالمیر با اشاره به اینکه البته طی سالیان گذشته یک موافقت اصولی از اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری توسط سرمایه‌گذار گرفته شده بود که مهلت قانونی آن به سر آمدهو منقضی شده بود اذعان کرد: بنابراین با مراجعه سرمایه‌گذار جدید طی یک سال گذشته نخستین بحثی که با این دوستان داشتیم این بود که نسبت به تعیین تکلیف ماهیت پروژه اقدام کنید.

وی ادامه داد: به این دوستان (سرمایه‌گذار جدید) گفتیم اگر قرار است در حوزه گردشگری پروژه را پیش ببرید می‌بایست فرایند قانونی و اداری از طریق استانداردهای تعریف شده ازسوی این اداره کل پیگیری شود.

مالمیر با اشاره به اینکه در واقع در وهله نخست به دنبال تعیین تکلیف پروژه و جلوگیری از تداخل بین‌دستگاهی در صدور مجوزها بودیم اذعان کرد: براین اساس مشخص شد که عزم سرمایه‌گذار براین است که پروژه را در حوزه گردشگری پیش ببرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به سرمایه‌گذار اعلام کردیم که بنا به منقضی شدن مهلت قانونی موافقت اصولی قبلی طرح جدید خود را در سامانه مربوطه به موافقت اصولی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جهت گرفتن موافقت اصولی جدید بارگذاری کند تصریح کرد: دراین طرح سرمایه‌گذار می‌بایست علاوه بر مد نظر قرار دادن طرح قبلی ملاحظات مطالعات دامنه شمالی الوند را مورد توجه قرار دهد.

مالمیر با اشاره به اینکه درواقع برای دریافت موافقت اصولی جدید می‌بایست طرح به‌روز شود ابراز کرد: براین اساس پس از چند بار ارسال طرح و رفت و برگشت در نهایت اخیرا طرح نهایی در سامانه موافقت اصولی میرات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بارگذاری شد.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر موضوع صدور موافقت اصولی جدید این پروژه در جریان است،خاطر نشان کرد: در واقع تاسیسات جدید و بالاخص هتل این مجموعه که قرار است در پروژه احداث شود منطبق با قواعد، اصول و ملاحظات مطالعات دامنه شمالی الوند خواهد بود.

      امکان دخل و تصرف در ساخت‌وسازهای قبلی را نداریم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه در پی صدور موافقت اصولی بستر برای اخذ موافقت ایجاد و نیز دریافت استعلامات و درنهایت تداوم فعالیت اجرایی فراهم خواهد شد،اظهارکرد: از آنجایی‌که این پروژه قبل از مصوبه شدن مطالعات دامنه شمالی الوند کلید خورده و بخشی از ساخت و سازها متعلق به آن بازه زمانی است قوانین عطف به ماسبق نشده و اقدامات قبلی را نمی‌توان دست‌خوش تغییر قرار داد زیرا نه به لحاظ منطقی و نه به لحاظ حقوقی نمی‌توانیم در آن‌ها دخل و تصرفی داشته باشیم.

وی ادامه داد: بنابراین رعایت اصول، قواعد و ملاحظات مطالعات دامنه شمالی بر روی ساخت و سازهای جدید به ویژه در بحث ارتفاع مخصوصا درباره هتل این مجموعه حکمفرما خواهد بود و قرار است ارتفاع را بر اساس این ملاحظات تعدیل کنند.

مالمیر با تاکید براینکه سند موافقت اصولی دریافتی تا سه دوره قابل تمدید است که منجر به موافقت شود گفت: این تمدید‌ها در کل شامل 18 ماه خواهد بود.

وی ادامه داد: درصورت اخذ استعلامات و درنهایت دریافت موافقت ایجاد آن زمان است که برای اجرای عملیات بازه زمانی مشخص می‌شود.

مع‌‌الوصف با توجه به انچه گفته شد امید می‌رود در آینده نزدیک شاهد تغییر و تحول مثبتی در پروژه بزرگ پرشین یاقوت باشیم که علاوه بر توسعه استان به لحاظ اقتصادی، ایجاد اشتغال و جذب سرمایه‌گذار و تبدیل شدن به قطب سنگ‌ها قیمتی در عرصه حفظ داشته‌ها شهر همدان نیز که از جمله آن می‌توان منابع طبیعی و محیط زیست الوند اشاره کرد در سال‌های آتی به لحاظ اجرا شدن این پروژه در دامنه الوند برای نسل آینده آنچه انجام پذیرفته قابلیت دفاع داشته باشد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/37975