کد خبر : 41835
تاریخ : 1400/3/22
گروه خبری : استان‌ها

20 درصد چاه‌های آب دارای مجوز کردستان به کنتور هوشمند مجهز است

سپهرغرب، گروه خبر: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در حال حاضر و براساس آخرین آمار دریافتی، 20 درصد چاه‌های آب دارای مجوز استان به کنتور هوشمند مجهز شده است.

عرفان مؤمن‌پور روز پنجشنبه اظهار کرد: هم‌اکنون 13 هزار و 803 حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد که دو هزار و 714 حلقه آن به کنتور هوشمند مجهز است.

وی تعداد چاه‌های غیرمجاز استان را هفت هزار مورد اعلام کرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته 6 هزار و 849 حلقه چاه مجاز در مرحله اول و به تدریج به کنتور هوشمند مجهز خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: این طرح شامل چاه‌های کشاورزی دارای دبی سه لیتر در ثانیه و بیشتر و تمام چاه‌های شرب و صنعتی می‌شود.

مؤمن‌پور با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های مجاز به‌منظور ممانعت از برداشت اضافه آب انجام می‌شود، اضافه کرد: اولویت نصب کنتورهای هوشمند حجمی در استان تا پایان برنامه ششم توسعه، بر روی چاه‌های کشاورزی دارای دبی سه لیتر بر ثانیه تعیین شده است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/41835