کد خبر : 42439 تاریخ : 1400/4/3 گروه خبری : فرهنگی |
|
«قلف» را به دلیل محتوای سیاسیاش از کافه بازار حذف کردند |
|
پیمان غفاریپناه، فعال فرهنگی و طراح و ایده پرداز بازی «قلف» گفت: «قلف» یک بازی طنز سیاسی بود که از پاییز 99 ایدهاش شکل گرفت. ایده خوبی بود، اما باید روی آن کار میشد، اما به طور کل بازی با محتوای طنز سیاسی پیشتر در فضای اپهای ایرانی وجود نداشت. وی افزود: پس از شکل گیری ایده ما چشم اندازی از تولید نهایی نداشتیم. به همین دلیل نیز گروهی برای همفکری تشکیل و ایدههای مختلف جمع آوری شد تا اینکه در نهایت در اسفند 99 ما به ایده اصلی رسیدیم که در قالب حدس کلمات بود. البته برای آن از بازیهای دیگری چون غلطنامه هم الهام گرفتیم. همچنین برای محتوا نیز از ظرفیتهای «باشگاه طنز» بهره بردیم و آنها دست ما را از نظر محتوایی باز گشتند و از نظر متن و تصویر بسیار کمک حالمان بودند. غفاری پناه ادامه داد: بازیهای مشابه «قلف» همه تصویری با معماهای تصویری بودند، اما ما قالبهای متنی را هم به کار اضافه کردیم و این نوآوری باعث شد تا بازی از حالت کلیشهای بیرون بیاید. «قلف» داستان هم دارد، البته ابتدا قرار نبود به صورت داستانی طراحی شود، اما میانه مسیر طراحی ایده داستانی بودن داده شد و ما داستان انتخابات را برای آن برگزیدیم. تلاش هم کردیم که پیش از انتخابات منتشر شود که با کمی تاخیر این اتفاق رخ داد. این فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به این نکته که پس از آغاز سال جدید تیم طراحی بازی برای تولید تمام وقت کار کردند، گفت: پس از اتمام فرآیند طراحی در سال جدید با صرف حدود دو ماه کار گروهی، بازی تولید و در کافه بازار ارائه شد، اما متاسفانه آن را حذف کردند. علت این کار هم محتوای سیاسی «قلف» بود. غفاری پناه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که محتوای بازی «قلف» هیچگونه توهینی به اشخاص و سیاستمداران را دربر ندارد، گفت: در فرآیند تولید تلاش کردیم تا هرگونه محتوایی را که شائبه توهین یا تهمت پیش میآورد، حذف کنیم، اما متاسفانه بدون هیچ مبنایی به ما گفتند که نباید منتشر شود. پس از کافه بازار ما بازی را به مایکت هم ارائه دادیم و آنها هم احساس خطر کرده و بازی را منتشر نکردند. وی همچنین با اشاره به این نکته که انواع بازیهای ضعیف و خلاف اخلاق در پلتفرمهای ایرانی ارائه میشود، ادامه داد: اما همین پلتفرمها تا بحث سیاسی پیش میآید، بدون دلیل احساس خطر میکنند. متاسفانه تمام زحمت ما برای تولید این بازی تاکنون هدر رفته است. غفاری پناه اضافه کرد: بازی قلف ایده نویی است. در فرآیند تولید هم گروه بازیهای هونا شکل گرفت و ما امیدوارم تا بتوانیم با ارتقا دانش فنیمان بازیهای بهتر و با کیفیتتری را ارائه دهیم. ما متوقف نخواهیم شد و کار را ادامه خواهیم داد. هم اکنون این بازی در سایت راه راه ارائه شده است، اما انشالله تعالی به زودی سایتی اختصاصی برای این بازی راه اندازی خواهد شد تا مرجعی برای دانلود آن باشد. |
لینک | |
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/42439 |