کد خبر : 43045
تاریخ : 1400/4/16
گروه خبری : استان‌ها

آغاز مرمت بنای آرامگاه حبقوق نبی (ع) در تویسرکان

اسحاق ترکاشوند با اشاره به وجود پنج هزار و 600 کارگاه صنایع دستی در این شهرستان، اظهار کرد: هشت هزار و 700 هنرمند در این کارگاه‌ها مشغول به‌کار هستند.

وی افزود: از بین این کارگاه‌های صنایع دستی در شهرستان، چهار هزار و 751 کارگاه مربوط به مبل و منبت است که بستر اشتغال‌زایی برای هفت هزار و 700 هنرمند به‌طور خاص در بخش منبت گلریز را مهیا کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری تویسرکان خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی اداره میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی در سال جاری در حوزه صنایع‌ دستی، پیگیری ثبت جهانی منبت گلریز محسوب می‌شود.

وی در ادامه به آغاز عملیات مرمت بخش گنبدی آرامگاه حضرت حبقوق نبی (ع) اشاره کرد و گفت: بخش گنبدی بنای آرامگاه حضرت حبقوق نبی (ع) با اعتباری بالغ‌بر 55 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی از ابتدای تیرماه امسال در راستای سیاست‌های کلی وزارت میراث فرهنگی با هدف حفظ و صیانت از آثار تاریخی واجد ارزش آغاز شده است.

ترکاشوند با اشاره به اینکه آرامگاه حضرت حبقوق نبی (ع) هشتم اردیبهشت‌ماه سال 53 به شماره 969 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، ابراز کرد: آرامگاه حضرت حبقوق نبی(ع) از بناهای تاریخی متعلق به دوره سلجوقیان و اساس بنای این اثر تاریخی ساخته‌شده از هشت ترکه آجری تشکیل‌دهنده ستون‌های اصلی بنا، است.

وی با اشاره به اینکه روی دیوارهای خارجی با طاق‌نما و کاشی‌کاری مزین شده است، اضافه کرد: ارتفاع بنا از سطح زمین 12 متر و نمای بیرونی آرامگاه از 16 ترکه ستون‌مانند تشکیل شده که با سطح قوسی و نیم‌دایره متصل به هم احداث شده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی و گردشگری تویسرکان با بیان اینکه طرح توسعه و مطالعاتی محوطه آرامگاه حضرت حبقوق نبی (ع) با اعتباری بالغ‌بر 250 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی در دست اقدام است، گفت: تهیه و تصویب این طرح نخستین و اساسی‌ترین گام در راستای توسعه گردشگری شهرستان تویسرکان خواهد بود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/43045