کد خبر : 44502
تاریخ : 1400/5/23
گروه خبری : فرهنگی

گلایه دبیر ستاد امر به معروف استان از عالی‌ترین مقام اجرایی استان؛

استاندار همدان یک‌بار هم در جلسات ستاد امر به معروف حضور پیدا نکرد

روز سه‌شنبه گذشته نشست خبری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان در جمع خبرنگاران با عرض تسلیت به‌مناسبت ایام شهادت سید و سالار شهیدان، عنوان کرد: سیدالشهدا (ع) هدف اصلی خود از قیام را اصلاح امت معرفی کردند، چراکه با وجود فساد در جامعه به‌ویژه فساد اجتماعی، باید دست به اصلاح زد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی افزود: در هفته امر به معروف و نهی از منکر رسم بر ارائه گزارش اقدامات ستاد بوده، اما در این جلسه بهتر است با نقد عملکرد ستاد، مشکلات و کم‌کاری‌ها را شناسایی و رفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه گاهی واژه امر به معروف و نهی از منکر درست فهمیده نشده و باعث تنزل جایگاه آن می‌شود، گفت: برخی افراد فعالیت این ستاد را بیشتر ناظر به مسئه حجاب قلمداد می‌کنند، درحالی‌ که مسئله حجاب و عفاف دارای قانون بوده و ستاد امر به معروف در این عرصه وظیفه نظارتی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان خاطرنشان کرد: هر اقدامی که حرکت فطری و طبیعی جامعه را مختل کند، فساد است؛ اما گاهی در اذهان فساد به برخی از مسائل خاص طلاق می‌شود که این اشتباه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی متذکر شد: امر به معروف نظارت همگانی برای اصلاح اجتماعی است، چراکه رفع مفاسد اجتماعی راهی جز نظارت همگانی ندارد.

وی با بیان اینکه باید درک درستی از امر به معروف داشته باشیم، تشریح کرد: در حکومت‌های اسلامی که در دوران گذشته شکل گرفته نیز فساد وجود داشته و دلیل آن همین عدم وجود نظارت همگانی بوده است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با تأکید بر اینکه حقوق مردم با اجرای امر به معروف و نهی از منکر بیش از گذشته رعایت خواهد شد، یادآوری کرد: هرچه میزان این اختلالات بیشتر باشد، سطح فساد نیز بزرگ‌تر است و باید مبارزه هم بزرگ‌تر باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی در ادامه با اشاره به نقش مهم اصحاب رسانه در شناسایی مشکلات و رفع آن‌ها، بیان کرد: اصحاب رسانه برای احیای امر به معروف و نهی از منکر می‌توانند به ترویج ارزش‌های اسلامی کمک کنند و حتی باید از ما نیز مطالبه‌گری کنند.

وی دغدغه‌های اهالی رسانه در این حوزه را به‌جا و دلسوزانه خواند و افزود: رسانه مهم‌ترین ابزاری است که امروز وجود دارد و نباید از آن غافل شد، همچنان که مقام معظم رهبری بر کار و فعالیت مداوم در فضای مجازی تأکید دارند، باید مطالبه‌گری اجتماعی این موضوع را در صدر توجه خود قرار دهد.

نماینده ولی‌ فقیه در استان همدان در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه ستاد امر به معروف هیچ انتظاری جز اجرای قانون ندارد، مطرح کرد: مجموعه ستاد امر به معروف هیچ‌گاه مطالبه‌ای فراتر از قانون نداشته و ندارد. سؤال اصلی این است که وقتی ظرفیت‌های قانونی فراوانی داریم، چرا باید گروه‌های مطالبه‌گری برای حل مشکلات ورود کنند؟ مشکل نهادها و دستگاه‌های موجود چیست که این خلأ حس می‌شود؟ این یک سؤال جدی است که باید به آن پاسخ داد.

* مدیران کل برای جلسات جانشین می‌فرستند!

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان نیز در این جلسه رویکرد ستاد امر به معروف را تشریح کرده و گفت: تحول در ستاد امر به معروف و نهی از منکر مسئله مهمی بود که از ابتدای شروع کار ما در این ستاد پیگیری شد؛ قبلاً با آمدن اسم این فریضه اذهان تنها به سمت حجاب و عفاف می‌رفت، اما حالا با تلاش‌های صورت‌گرفته موارد مهم‌تری نیز در دستور کار قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام یاسر مظاهری ادامه داد: اگرچه بی‌حجابی هم از منکرات است و باید به آن حساس بود، اما منکرات بزرگ دیگری هم وجود دارند که باید به آن‌ها پرداخت و محصور در یک مقوله نشد؛ ای‌بسا اگر جلوی این جرائم بایستیم، مابقی مسائل هم حل شود.

وی با اشاره به رویکرد ستاد، عنوان کرد: دو مؤلفه مطالبه‌گری و آموزش و فرهنگ‌سازی از اولویت‌های مهم در تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی برای ما بوده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در ادامه به شکل‌گیری 23 گروه مطالبه‌گری اشاره کرده و گفت: وظیفه این گروه‌ها پیگیری مسائل مختلف از شعار سال گرفته تا موضوعات اجتماعی و اقتصادی است، چراکه معتقدیم باید انحصار را در امر به معروف شکست.

حجت‌الاسلام مظاهری اعلام کرد: در بحث توجه به شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی» با تلاش گروه‌های جهادی مشکل زمرد آسیا، کارخانه کیوان و یک گاوداری دو هزار رأسی حل و تعیین تکلیف شد. ضمن اینکه مبارزه با فساد، حفظ محیط‌زیست، پاسداشت عفاف و حجاب و مواردی از این قبیل نیز هم‌زمان توسط سایر گروه‌های جهادی پیگیری شده است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان آنکه یکی از اقدامات مهم این بود که خود ستاد امر به معروف را احیا کنیم، گفت: ستاد امر به معروف شهرستان‌ها ظهور و بروز چندانی نداشتند، خوشبختانه در این مدت یک سال تمامی شهرستان‌ها را فعال کردیم که با ستاد ارتباط مستقیم دارند.

ستاد امر به معروف استان همدان از پایلوت 10 مسجد برای فعال‌سازی شورای امر به معروف در سطح شهر خبر داد و افزود: شورای امر به معروف دستگاه‌های دولتی نیز در 12 اداره با رویکرد جدید ستاد آشنا شده‌اند.

حجت‌الاسلام مظاهری در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به انتقادات و سؤالات خبرنگاران حاضر در جلسه با بیان اینکه ما از نقد واهمه‌ای نداریم و این امر را موجب دیده شدن و رشد خود می‌دانیم، تصریح کرد: مشکل ما عدم پاسخگویی مدیران نسبت به مشکلاتی است که در سطح جامعه وجود دارد. اواخر اسفندماه سال گذشته با توجه به کمبود کالای اساسی در استان، این موضوع را با استاندار مطرح کردیم که وی حتی پاسخ ما را هم نمی‌داد؛ بالطبع وقتی شرایط این‌گونه باشد، مدیران هم واهمه‌ای از عدم پاسخگویی نداشته و در جلسات شرکت نمی‌کنند.

وی با ابراز انتقاد از عدم حضور استاندار در جلسات ستاد امر به معروف، گفت: تاکنون پنج جلسه ستاد امر به معروف برگزار شده و آقای استاندار یک‌بار هم به جلسه نیامده، در جلسه فوق‌العاده تنظیم بازار هم نیامد، درحالی که ما مختصات کار را با گزارش میدانی توسط اعضای ستاد به‌دست آورده بودیم، اما آقای شاهرخی باز هم نیامد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در پایان سخنان خود با ابراز گلایه از اینکه ستاد امر به معروف متشکل از مدیران اثرگذار است اما آن‌ها دغدغه‌ای ندارند، تأکید کرد: در نخستین جلسه‌ای که سال گذشته برگزار کردیم نیز متأسفانه مدیران کل، نماینده فرستاده بودند، درحالی که این جلسه مطابق قانون بدون حضور آن‌ها رسمیت نداشت و ملزم بودند شخصاً حاضر شوند؛ با این وصف چطور انتظار داریم مشکلات حل شود؟

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/44502