کد خبر : 45784
تاریخ : 1400/6/22
گروه خبری : استان‌ها

ابلاغیه اعتبار 208 میلیارد تومانی برای اتمام پروژه‌ای بزرگ؛

بهره‌بردای از بیمارستان اکباتان امسال یا سال دگر

سپهرغرب، گروه - آذین رضایی : بازسازی بیمارستان اکباتان همدان یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور دولت دهم در سال 1387 بود که به دنبال مصوبه، مناقصه برگزار و پیمانکار انتخاب و کار آغاز شد؛ اما پس از تخریب پروژه به این نتیجه رسیده شد که به‌جای بازسازی بخشی از آن، بازسازی کامل بیمارستان نیاز است و به این منظور قراردادهایی تنظیم و در این بازه زمانی پیمانکار در قالب این قرادادها مشغول به‌کار شد.

با گذشت حدود 13 سال از آغاز بازسازی بیمارستان اکباتان، هنوز این پروژه بزرگ به دلایل مختلف به بهره‌برداری نرسیده است، درحالی که شهریورماه سال گذشته معاون رئیس‌جمهوری در دولت دوازدهم عنوان کرده بود دو بیمارستان اکباتان و مرکز جامع سرطان همدان تا پایان بهار 1400 به پایان خواهند رسید که فاز نخست مرکز جامع سرطان به بهره‌برداری رسید، اما پروژه بیمارستان اکباتان همچنان در پیچ‌وخم وعده‌ها باقی ماند.

عدم اتمام این پروژه درحالی است که مردادماه سال گذشته معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت عنوان کرده بود دستگاه اجرایی پروژه بیمارستان اکباتان، شرکت مادرتخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی و تجهیزات پزشکی کشور بوده و درحال حاضر پروژه فعال و دارای پیشرفت فیزیکی در حدود 77 درصد است و تکمیل عملیات عمرانی این بیمارستان جزء اولویت‌های نخست وزارت بهداشت و شرکت مادرتخصصی است؛ حال ما به‌منظور اطلاع از آخرین وضعیت این پروژه با ناظر و مشاور پروژه بیمارستان اکباتان و فرماندار همدان گفت‌و‌گو کردیم:

ناظر و مشاور پروژه بیمارستان اکباتان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اسفندماه سال 1387 را ابتدای شروع بازسازی بیمارستان اکباتان دانست و اظهار کرد: این پروژه از محل طرح‌های مصوب سفرهای استانی رئیس‌جمهور دولت دهم بود.

مجتبی منتهایی با بیان اینکه به‌مرور با تخریب بیمارستان اکباتان پیمانکار شرکت تابان‌شهر در قالب سه قرارداد کار را پیش برد، گفت: قرارداد نخست با 6.8 میلیارد تومان تمام و تحویل قطعی شد و قرارداد دوم نیز با تکمیل کار (75 درصد پیشرفت) خاتمه پیمان داده شد.

وی با تأکید بر اینکه قرارداد سوم پیمانکار به‌عنوان مکمل قرارداد دوم درحال اجرا است، بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم یکباره، قرارداد مجدداً برای تکمیل پروژه به مناقصه رفت؛ همین پیمانکار مجدداً در مناقصه شرکت کرد و به‌عنوان برنده، اکنون تکمیل کار در اختیار شرکت تابان‌شهر است.

ناظر و مشاور پروژه بیمارستان اکباتان همدان افزود: پروژه در زمینی به مساحت 2.8 هکتار (28 هزار متر مربع) بوده و زیربنای پروژه 27 هزار متر مربع است؛ میزان پیشرفت فیزیکی پروژه تا به امروز 78 درصد بوده و مجموع اعتبار سند مالی شده از کارگاه 135 میلیارد تومان بوده که به‌منظور تکمیل و تحویل کار به پیمانکار پرداخت شده است.

منتهایی با بیان اینکه برنامه پیمانکار برای تحویل پروژه آبان‌ماه سال جاری است، تصریح کرد: بخشی از ساختمان در این بازه زمانی آماده و به دانشگاه علوم پزشکی به‌عنوان بهره‌بردار برای تجهیز تحویل خواهد شد؛ در کنار تجهیز، پیمانکار نیز به‌تدریج پروژه را تکمیل خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه بیمارستان جنرال بوده و تمام بخش‌ها در آن لحاظ شده است، ادامه داد: بخش‌های مختلف اورژانس، بستری داخلی، نورولوژی، نفرولوژی، آزمایشگاه تشخیص طبی، کلینیک‌های درمان و غیره در آن لحاظ شده است.

ناظر و مشاور پروژه بیمارستان اکباتان همدان خاطرنشان کرد: پیمانکار جهت تکمیل بخش‌های باقی‌مانده تا یکی دو ماه پس از آغاز سال 1401، درگیر خواهد بود، اما تلاش بر این است تا پایان سال پروژه تکمیل و برای تجهیز تحویل داده شود.

منتهایی با بیان اینکه حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس پاشنه‌کشیده حامی پروژه بوده و از محل‌های مختلف اعتبار جذب کرد، یادآور شد: در سال جاری 100 میلیارد تومان مشخصاً توسط حاجی‌بابایی پیگیری و تحویل شد.

وی با تأکید بر اینکه اکنون کارگاه و پروژه فعال و پیمانکار پیگیر است و مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: درصد باقی‌مانده کار برای تحویل 30 درصد و زمان مورد نیاز جهت تحویل 9 ماه بوده و کار باید بسیار فشرده و سریع جمع شود که از این لحاظ مقداری فشار بر پیمانکار است، اما مشکلی که پروژه را زمین‌گیر کند، وجود ندارد.

فرماندار همدان نیز در توضیح وضعیت پروژه بیمارستان اکباتان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار کرد: برای این پروژه 271 تختخوابی تا پایان سال 1398 اعتباری به مبلغ 105 میلیارد تومان هزینه شده است.

محمدعلی محمدی با بیان اینکه 208 میلیارد تومان ابلاغیه جدید با پیگیری‌های حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی به این پروژه اختصاص یافته است، گفت: از سال 1398 تا پایان سال گذشته 40 درصد پیشرفت فیزیکی پروژه بوده است.

فرماندار همدان با تأکید بر اینکه اکنون عملیات اجرایی پروژه به‌سرعت در دست پیگیری است، بیان کرد: پروژه پیشرفت فیزیکی خوبی با حدود 90 درصد پیشرفت دارد و مساحت زیربنا 29 هزار متر مربع است.

محمدی با بیان اینکه پروژه تا پایان سال 1400 به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: بحث تجهیز بیمارستان نیز توسط حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی درحال پیگیری بوده؛ رقم 200 میلیارد تومانی به این منظور در دست پیگیری است.

وی با تأکید بر اینکه بیمارستان اکباتان پروژه سنگین، آبرومندانه و مهمی در همدان است، تصریح کرد: با این روند همدان به‌عنوان یکی از مراکز و قطب‌های بهداشتی و درمانی در غرب کشور تلقی خواهد شد.

فرماندار همدان درخصوص پیمانکار پروژه نیز یادآور شد: شرکت تابان‌شهر به‌عنوان پیمانکار قابل درحال فعالیت در این پروژه بوده و سابقه خوب و درخشانی در همدان دارد و با توجه به جلسات و رایزنی‌ها، با سرعت درحال انجام کار است.

پروژه بیمارستان اکباتان در زمینی به مساحت 2.8 هکتار (28 هزار متر مربع) و زیربنای 27 هزار مترمربع با پیشرفت فیزیکی 78 درصدی به گفته ناظر و مشاور طرح تا به امروز با 135 میلیارد تومان اعتبار سند مالی شده تحویل پیمانکار شده و در دست اجرا است و برنامه پیمانکار برای تحویل پروژه آبان‌ماه امسال بوده که فرماندار از پیشرفت 90 درصدی سخن می‌گوید؛ این تفاوت رقم در میزان پیشرفت قابل توجه بوده و در زمان پایان پروژه بسیار تأثیرگذار است. همچنین ابلاغیه اعتبار 208 میلیارد تومانی تأثیر بسزایی در پیشرفت این پروژه خواهد داشت.

البته تجهیز این بیمارستان نیز موضوع مهمی است که پس از تحویل توسط دانشگاه علوم پزشکی باید انجام شود که به گفته فرماندار این موضوع توسط حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی درحال پیگیری بوده و تخصیص رقم 200 میلیارد تومانی به این منظور در دست پیگیری است.

اما باید دید با هزینه‌کرد 105 میلیارد تومانی تا پایان سال 1398 و تخصیص اعتبارهای تأمین‌شده تا به امروز، این پروژه تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و یا همچون سال‌های گذشته به سال بعد موکول خواهد شد و آینده‌ای مبهم در انتظار آن است؟!

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/45784