کد خبر : 45847
تاریخ : 1400/6/23
گروه خبری : استان‌ها

شهرک صنعتی اسدآباد در چنگال مشکلات زیست‌محیطی

جای نظارت محیط‌زیست خالی است شهرک صنعتی اسدآباد، فاقد زیرساخت تصفیه فاضلاب و سیستم جمع‌آوری زباله مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان: میزان فاضلاب برای ایجاد تصفیه‌خانه توجیه‌پذیر نیست

یکی از مهم‌ترین اهداف ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی، حرکت در جهت توسعه پایدار است، مسائل زیست‌محیطی در ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی اهمیت زیادی دارد، نمود این مهم در امکانات زیربنایی شهرک‌های صنعتی، ایجاد شبکه‌های جمع‌آوری و احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مرکزی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است.

علاوه بر این جهت افزایش راندمان، بهره‌وری و تلطیف محیط، 25 درصد از زمین شهرک‌ها و نواحی صنعتی به فضای سبز اختصاص می‌یابد، غرس نهال‌های مقاوم، استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار صرفه‌جو، برنامه‌ریزی جهت استفاده مجدد از پساب تصفیه‌شده فاضلاب شهرک‌های صنعتی و استقرار صنایع طبق نقشه زون‌بندی صنعتی از دیگر اقدامات زیست‌محیطی در حال انجام در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است.

به‌طورکلی به‌منظور ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها، فعالیت‌های زیست‌محیطی مختلفی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی صورت می‌پذیرد که این امر بسته به نوع زیرساخت‌های مد نظر شامل مطالعات اعم از پایه، توجیه فنی و اقتصادی و طراحی تفصیلی، اجرا و نظارت بر حسن اجرای شهرک‌ها و نواحی صنعتی و زیرساخت‌های متضمن آن، نظارت بر بهره‌برداری و هماهنگی حسن اداره امور شهرک‌ها و نواحی دارد؛ بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع برآن شدیم تا دراین‌باره و مباحث زیرساختی شهرک‌های صنعتی با تعدادی از صنعتگران مستقر در شهرک صنعتی اسدآباد استان همدان گفت‌و‌گویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرعامل یکی از واحدهای صنعتی شهرک صنعتی اسدآباد با بیان اینکه شهرک صنعتی اسدآباد متأسفانه در ابعاد مختلف دارای مشکلات زیست‌محیطی است گفت: این مشکلات از عدم رفت‌وروب معابر گرفته تا نداشتن شبکه فاضلاب برای صنعتگران این شهرک مشکل‌آفرین است.

نجفی با تأکید براینکه حتی در این شهرک در برخی مواقع با قطعی آب مواجهیم تصریح کرد: متأسفانه زیرساخت جمع‌آوری زباله نیز در شهرک وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه شبکه فاضلاب و جمع‌آوری آن در این شهرک ایجاد نشده ابراز کرد: براین اساس هر واحد برای گذران امور مجبور به حفر چاه جذبی شده است.

این صنعتگر همدانی با بیان اینکه متأسفانه حتی سطل زباله نیز برای این شهرک در نظر گرفته نشده تشریح کرد: کمترین زباله عادی تولید شده و صنعتی را مجبوریم خود به خارج از شهرک انتقال دهیم.

نجفی با بیان اینکه این شرکت در عرصه تولید سبد میوه فعال است و خوشبختانه جزء صنایع آلاینده به‌حساب نمی‌آید گفت: مسئله اینجاست که هستند واحدهایی که پساب و زباله آن‌ها برای دیگر صنعتگران در نبود شبکه فاضلاب و سیستم جمع‌آوری زباله مسئله‌ساز شده به‌طور مثال تا چندی پیش در همسایگی واحد ما یک واحد لبنی بود که پساب حاصل از تولیدات این واحد به لحاظ بصری و بوی تعفن ما را عاصی کرده بود.

دیگر صنعتگر شهرک صنعتی اسدآباد با بیان اینکه از 13 سال پیش در این شهرک فعالیت خودم را با ساخت واحدی آغاز کردم گفت: متأسفانه بنا به مباحث اقتصادی و نیز بروز تحریم‌ها تنها یک سال فعال بودیم و پس از آن ورشکست شدیم.

شاهین رشیدی با تأکید براینکه پس از گذشت این مدت‌زمان هنوز هم زیرساختی نه به لحاظ جمع‌آوری فاضلاب و نه برای ساماندهی زباله در این شهرک وجود ندارد، تصریح کرد: علیرغم دریافت هزینه شارژ سالیانه به متراژ واحد صنعتی بدون در نظر گرفتن فعال و یا غیر فعال بودن آن واحد متأسفانه زیرساخت لازم نیز در اختیار صنعتگران گذاشته نشده است.

وی با تأکید براینکه حتی برای تأمین آب نیز کنتور در واحدهای صنعتی نصب نشده بلکه به متراژ واحد صنعتی میزان آب مصرفی محاسبه و دریافت می‌شود این در حالی است که برخی از این واحدها ازجمله واحد ما غیر فعال است اما هزینه آب بالاجبار از ما دریافت می‌شود تصریح کرد: این واحد سال‌ها پیش در زمینه تولید کود ماکرو فعال بود اما همان‌طور که عنوان کردم به دلیل تحریم‌ها و سیاست‌های غلط اقتصادی از ادامه روند فعالیت بازمانده و ورشکست شدیم.

این فعال حوزه صنعت با اشاره به تولید سالانه 130 هزار تنی این واحد در سال ابراز کرد: اخذ تسهیلات به مبلغ 200 میلیون تومان و بازپرداخت 700 میلیون تومانی گفت: بنا به شرایط اقتصادی و عقب افتادن اقساط بانکی علی‌رغم دستور استاندار مبنی بر حمایت، بانک نسبت به مصادره منازل من و شریکم اقدام کرد.

رشیدی ادامه داد: شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که این واحد با سه نوبت کاری و 60 نفر اشتغال تعطیل شده، من راننده تاکسی شدم و شریکم خودکشی کرد.

دیگر صنعتگر شهرک صنعتی اسدآباد نیز با تأیید صحبت دیگر صنعتگر مستقر در شهرک صنعتی گفت: متأسفانه هنوز زیرساخت شبکه فاضلاب در این شهرک قابل بهره‌برداری نیست زیرا تصفیه‌خانه لازم به کار نیفتاده است.

رشیدی با تأکید براینکه دو سال یک واحد تولیدکننده لوازم خانگی را خریداری کرده و با تغییر نوع تولید اقدام به تولید تیر برق می‌کنیم ابراز کرد: متأسفانه در کنار شرایط اقتصادی نامطلوب نبود زیرساخت خود درد مضاعفی است که به صنعتگر وارد می‌شود.

وی نیز از نبود سیستم جمع‌آوری زباله گلایه کرد و افزود: زباله تولید شده اندک را نیز باید خودمان به خارج از شهرک انتقال دهیم.

در ادامه با توجه به اهمیت پاسخگویی به معضلات زیست‌محیطی مطرح شده برآن شدیم تا دراین‌باره گفت‌و‌گویی را با محمدرضا بادامی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

محمدرضا بادامی با تأکید براینکه شبکه جمع‌آوری فاضلاب این شهرک به اجرا درآمده اما تصفیه‌خانه هنوز به اجرا درنیامده است گفت: عدم دایر شدن تصفیه‌خانه نیز به این مسئله بازمی‌گردد که اجرای این زیرساخت خود دارای ضوابط خاصی است.

وی با تأکید براینکه برای این مهم طبق ضوابط محیط‌زیستی باید حداقل 100 میلیون مترمکعب فاضلاب در شهرک صنعتی ایجاد شود تا در پی آن احداث و ایجاد تصفیه‌خانه توجیه‌پذیر باشد ابراز کرد: در حال حاضر با توجه به تعداد و نوع واحدهای مستقر در این شهرک میزان تولید فاضلاب حتی کمتر از پنج ‌مترمکعب است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌ها صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه میزان فاضلاب تولیدشده در حد فاضلاب انسانی است، اذعان کرد: در حال حاضر در شهرک صنعتی اسدآباد کارخانه‌ای که تولید فاضلاب صنعتی داشته باشد وجود ندارد.

بادامی با اشاره به اینکه ایجاد تصفیه‌خانه برای این شهرک چه به لحاظ اقتصادی، فنی و زیست‌محیطی توجیه ندارد ابراز کرد: هر زمان که شرایط به ضوابط ضرورت ایجاد تصفیه‌خانه رسید نسبت به احداث آن اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در خصوص زباله و عدم جمع‌آوری آن نیز باید بگویم ما در فضای شهرک‌ها با دو نوع زباله عادی و پسماند صنعتی مواجهیم حال آنکه طبق قانون متولی جمع‌آوری زباله در شهرها شهرداری و در خارج از شهرها دهیاری‌ها هستند بنابراین هیچ مانعی وجود ندارد که واحدها با پرداخت هزینه خواهان هماهنگی برای جمع‌آوری زباله باشند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌ها صنعتی استان همدان با اشاره به آنکه البته در جلسه‌ای که با صنعتگران این شهرک داشتیم عنوان شد که بنا به حجم اندک زباله خود اقدام به انتقال آن به خارج شهرک می‌کنند ابراز کرد: در حال حاضر نیز این آمادگی وجود دارد که برای انتقال زباله این شهرک هماهنگی لازم صورت پذیرد.

بادامی با بیان اینکه مدیریت زباله صنعتی واحد نیز طبق قانون با خود واحد صنعتی است تصریح کرد: البته چنانکه عنوان شد میزان تولید زباله صنعتی در این شهرک اندک است.

وی افزود: در حوزه رفت‌وروب معابر و رسیدگی فضای سبز نیز باید بگویم این شهرک‌ها یکی از بهترین شهرک‌ها به لحاظ رسیدگی است البته شاید وجود چند تکه شن در یکی از معابر آن‌هم به دلیل ساخت‌وساز جدید در این شهرک را نمی‌توان انکار کرد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد ارزیابی مشکلات زیست‌محیطی یکی از محورهای اصلی مدیریت راهبردی شهرک‌های صنعتی است زیرا احداث شهرک‌های صنعتی جزو ملزومات توسعه اقتصادی در هر شهری بوده است. بااین‌حال اثرات زیست‌محیطی و آلودگی‌های ناشی از این شهرک‌ها می‌تواند به محیط‌زیست آسیب برساند. در این میان نظارت اثرات زیست‌محیطی برای شناسایی اثرات احتمالی بر روی محیط‌زیست و ارائه برنامه مدیریت زیست‌محیطی در کاهش مشکلات مربوطه نقش مهمی دارد؛ بنابراین اینکه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با استناد به اینکه حجم فاضلاب تولیدی برای ایجاد تصفیه‌خانه کافی نیست و طبق ضوابط باید حجم آن به بیش از 100 مترمکعب برسد قابل قبول نیست زیرا فاضلاب و آلودگی‌ها به‌مرور منجر به آلودگی منابع آبی زیر زمینی و خاک شده که این مهم نتیجه جبران‌ناپذیری را به‌دنبال خواهد داشت بنابراین انتظار می‌رود اداره کل محیط‌زیست نظارت قانونی خود را بر مدیریت شهرک‌ها بیشتر کرده و حتی در صورت نیاز به‌دنبال تغییر ضوابط باشد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/45847