کد خبر : 45851
تاریخ : 1400/6/23
گروه خبری : استان‌ها

کارآفرینان فناور حمایت معنوی می‌خواهند؛

عدم نقدینگی و عدالت مالیاتی مشکل کارآفرینان حوزه فناوری

کارآفرینی در حوزه فناوری و IT امروزه به یکی از مباحث مهم در بحث کارآفرینی تبدیل شده و با توجه به نیاز روز و توسعه این بخش، یکی از جذاب‌ترین و البته پرچالش‌ترین موارد با توجه به مشکلات و مسائل مربوط به آن است؛ این روزها فناوری اطلاعات و فعالیت‌های حول این محور، موتور محرک به ‌حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصادی و اشتغال بوده و رونق آن، رونق تولید، اقتصاد و اشتغال را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

یکی از مشکلات جوامع درحال‌توسعه و حتی کشورهای صنعتی مشکل اشتغال و اقتصاد بوده و راه‌حل‌های کنونی برای رفع این مشکلات کارآفرینی است که تازه‌ترین و به‌روزترین حوزه در این مبحث نیز کارآفرینی فناوری است که بسیاری از کشورهای پیشرفته به آن روی آورده و توانسته‌اند بازارهای جهانی را به‌خوبی به دست گرفته و حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشند.

در پی صحبت با تعدادی از کارآفرینان در شماره‌های گذشته به این نکته اشاره شد که حوزه فناوری و IT یکی از حوزه‌های پرطرفدار امروزی است که البته به‌طور قطع نیاز به توجه و حمایت دارد و پیشرفت در این حوزه توسعه را به‌دنبال خواهد داشت؛ تعدادی از کارآفرینان در استان همدان به وجود تولیدکنندگان محصولات حوزه فناوری اشاره داشتند که اکنون تولیدات خود را به سایر کشورها ارائه می‌دهند و این موضوع باید ساماندهی شود. به‌منظور پرداختن به این بخش و کارآفرینان فعال در این حوزه با مدیرعامل شرکت نوین رایانه همدان به گفت‌و‌گو نشستیم.

عباس ملونی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه فارغ‌التحصیل مهندسی کامپیوتر گرایش سخت‌افزار از دانشگاه علم و صنعت در سال 1375 است، اظهار کرد: کار تخصصی در این حوزه را از سال 74 - 75 آغاز کردم و شرکت در سال 1377 به ثبت رسید و قریب به ربع قرن در همدان فعالیت داریم.

وی با بیان اینکه شرکت سعی داشته همواره همسو با نیازهای جامعه و فنّاوری‌های روز خود را به‌روزرسانی کند و یکی از عوامل موفقیت نیز همین موضوع بوده است، گفت: اوایل کار، وظیفه شرکت تنها عرضه سخت‌افزار بود و با فعالیت خوب و اعتماد ایجاد شده، توانست جزو شرکت‌های برتر باشد.

مدیرعامل شرکت نوین رایانه همدان بیان کرد: سپس بحث شبکه به‌عنوان نیاز سازمان‌ها و ادارات به خدمات شرکت افزوده شد و پس از حوزه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی تا سال‌های 83 - 84 به‌عنوان یک ضرورت توسط شرکت دنبال شد.

ملونی با بیان اینکه شرکت طی سال‌های 83 – 84 بر اساس ارزیابی‌ها در حوزه نرم‌افزار نیز موفق به کسب عنوان دوم در استان شد، افزود: پس‌ازآن با توجه به تخصصی شدن کارها حوزه نرم‌افزار از شرکت حذف و حوزه‌های دیگر اضافه شد.

وی با تأکید بر اینکه شرکت نیاز به فضای بیشتری داشت و با خرید ساختمانی در چهار طبقه، خدمات توسعه یافت، تصریح کرد: امروزه وظایف شرکت در چند حوزه با فعالیت بسیار خوب و کامل جزو شرکت‌های برتر و شاید اولین شرکت در استان باشیم.

مدیرعامل شرکت نوین رایانه همدان ادامه داد: یکی از حوزه‌های فعالیت بحث فروشگاه است که وظیفه آن عرضه تجهیزات سخت‌افزاری از لپ‌تاپ، چاپگر و سایر اکسسوری‌ها و تجهیزات جانبی مورد نیاز به اشخاص حقیقی و حقوقی است.

ملونی بخش دیگر شرکت را بخش خدمات و پشتیبانی دانست و خاطرنشان کرد: کارهای روزمره از نصب ویندوز، عیب‌یابی سیستم، تعمیرات سخت‌افزاری و تعمیرات حرفه‌ای سخت‌افزار در این بخش انجام می‌شود.

وی بحث امنیت شبکه را از دیگر خدمات شرکت با توجه به نیاز روز برشمرد و یادآور شد: با توجه به گسترش فوق‌العاده شبکه و اینترنت در سازمان‌های امنیتی آن نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای یافته و شرکت با کادر بسیار متخصص و انگشت‌شمار در همدان توانسته با سازمان‌های مختلف قراردادهای خاصی از مجازی‌سازی تا طراحی دیتاسنتر، ارائه فایروال‌ها و یو.تی.ام‌ها در مقابله با هکرها داشته باشد.

مدیرعامل شرکت نوین رایانه همدان اظهار کرد: ارائه خدمات شبکه و دیتاسنتر از دیگر مباحث مطرح در شرکت بوده و از وظایف عمده شرکت طراحی، اجرا و نظارت بر پروژه‌های ICT است؛ طراحی و اجرای دیتاسنترها یکی از پارامترهای مهم در اقدامات تخصصی این شرکت است.

ملونی با بیان اینکه به دلیل علاقه وارد کارآفرینی در این حوزه شدم، گفت: نیروهای فعال طی این سال‌ها در حوزه IT خود را به‌روز کرده و شاید صدها نفر از طریق شرکت تحت عنوان کارآموز و یا کارمند در حوزه شبکه، تعمیرات و پشتیبانی با فعالیت کارهای لازم را فراگرفتند و در شرکت و یا حوزه‌های مختلف در حال فعالیت هستند.

وی تعداد نیروهای بیمه‌شده شرکت را حدود 22 نفر دانست و بیان کرد: ظرفیت اشتغال بیش از این تعداد نیز در شرکت وجود دارد و وضعیت کرونا و عدم بودجه در سازمان‌های کمی حوزه فعالیت ما را محدودتر کرده است؛ البته یکسری گروه‌ها نیز در کنار شرکت به‌صورت مستقیم فعالیت داشته و ایجاد اشتغال کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت نوین رایانه همدان افزود: به اهداف پیش‌بینی شده شرکت دست یافته‌ایم اما به این میزان بسنده نکرده و سعی بر دستیابی به اهداف جدیدتر داریم چراکه در حوزه IT توقف به معنای مرگ سازمان بوده و در بسیاری از شرکت‌ها این اتفاق افتاده است.

ملونی با تأکید بر اینکه با همت و تلاش تمام نیروها همواره سعی بر به‌روزرسانی شرکت داریم، تصریح کرد: سعی بر این داریم از فنّاوری‌های جدید عقب نمانیم و بتوانیم خدمات جدید را از طریق شرکت ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه مشکلات وجود دارد اما نباید آن‌ها را برگزار کنیم، ادامه داد: کسی که در حوزه کارآفرینی ورود می‌کند باید بداند مشکلات وجود دارد و درصدد حل آن‌ها باشد.

مدیرعامل شرکت نوین رایانه همدان خاطرنشان کرد: عدم نقدینگی یکی از مشکلات کارآفرینان است که از طریق صندوق‌های مختلف فناوری این موارد تأمین می‌شود.

ملونی عدم عدالت مالیاتی را از دیگر مشکلات کارآفرینان واقعی دانست و یادآور شد: البته یکسری شرکت‌ها به‌صورت مخفی و یا غیرشفاف کار کرده و مالیت پرداخت نمی‌کنند اما کارآفرینان واقعی با مسائلی همچون مالیات و تأمین اجتماعی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه سیستم کشور، دولتی‌محور است و قراردادهای اکثر افراد با سازمان‌های دولتی بوده و آن‌ها نیز به علت عدم مدیریت یا عدم وجود بودجه طلب شرکت‌ها را پرداخت نمی‌کنند، اظهار کرد: این موضوع سبب شده این شرکت‌ها برای حل مشکلات خود، اقدام به دریافت وام با سودهای بالا کرده و با مشکلاتی مواجه شوند.

مدیرعامل شرکت نوین رایانه همدان گفت: شرکت جزو صندوق پژوهش و نوآوری و پارک علم و فناوری بوده و شاهد حمایت‌های مادی خوبی ازاین‌دست شرکت‌ها هستیم؛ اگر شرکت‌ها حداقل‌های لازم را داشته باشند می‌توانند تسهیلات خوبی دریافت کنند.

ملونی با تأکید بر اینکه حمایت معنوی بسیار مهم است، بیان کرد: اینکه حداقل محصولات و خدمات شرکت‌ها در داخل استان مورد استفاده قرار گیرد، حمایت معنوی است که می‌تواند کمک بزرگی به فعالان در این عرصه باشد؛ بسیاری موارد شاهد وجود افراد توانمندی در استان هستیم اما متأسفانه برخی سازمان‌ها، شرکت‌های خصوصی و... خدمات خود را از خارج استان می‌گیرند.

وی با بیان اینکه استفاده سازمان‌ها و شرکت‌های داخل استان از محصولات و تولیدات شرکت‌های داخل استانی بهترین حمایت است، افزود: شرکتی که بتواند خدمات و محصولات خود را به فروش برساند کمتر به حمایت‎های مادی نیاز خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت نوین رایانه همدان در پایان تصریح کرد: این شرکت دارای مجوز شورای عالی انفورماتیک کشور، پروانه کسب از اتحادیه خدمات فنی و یارانه‌ای استان، عضو پارک علم و فناوری استان و دارای 14 درصد سهام صندوق پژوهش و فناوری استان است.

عدم نقدینگی و عدم عدالت مالیاتی از مشکلات عمده کارآفرینان در حوزه فناوری و IT بوده و شرکت‌های واقعی فعال در این حوزه با مشکل مالیات و تأمین اجتماعی مواجه هستند و این در حالی است که برخی شرکت‌ها به‌صورت مخفی و غیرشفاف فعالیت داشته و علاوه بر فرار مالیاتی مشکل تأمین اجتماعی نیز ندارند که این موضوع باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد؛ فعالان این حوزه که معتقدند سیستم کشور دولتی‌محور بوده و قراردادهای اکثر افراد با سازمان‌های دولتی است این نکته را نیز یادآور شدند که به علت عدم مدیریت یا عدم وجود بودجه، طلب شرکت‌ها را پرداخت نمی‌کنند و این موضوع سبب شده این شرکت‌ها برای حل مشکلات خود، اقدام به دریافت وام با سودهای بالا کرده و با مشکلاتی مواجه شوند.

برای ورود به حوزه فناوری و IT و مهم‌تر از آن کارآفرینی در این حوزه نیاز به فراهم کردن بسترها و حمایت‌هایی است که در صورت تحقق شاهد پیشرفت و توسعه کشور در ابعاد مختلف و رونق اقتصاد و اشتغال خواهیم بود که این مهم باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد و علاوه بر حمایت مادی شاهد حمایت‌های معنوی و استفاده از محصولات و تولیدات این شرکت‌ها توسط سازمان‌ها و ادارات باشیم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/45851