کد خبر : 46361
تاریخ : 1400/7/4
گروه خبری : استان‌ها

کشاورزان دانه‌های روغنی در کرمانشاه حمایت می‌شوند

«کیوان فرهنگ‌آسا» روز شنبه با بیان اینکه کشت قراردادی دانه‌های روغنی این شرکت با کشاورزان محصولات دانه‌های روغنی شروع شده است، افزود: شرکت کشت و صنعت روغن نباتی ماهیدشت در راستای حمایت از تولید ملی محصولات دانه‌های روغنی را از کشاورزان پنج استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و مازندران خریداری می‌کند.

وی دانه‌های روغنی را از محصولات اساسی کشور و حمایت از کشاورزان این بخش را حمایت از تولید ملی دانست و اظهار کرد: این شرکت، کشت قراردادی کلزا، سویا و آفتابگردان روغنی را در استان‌های مورد نظر در سال زارعی جاری برنامه‌ریزی کرده است.

فرهنگ‌آسا در ادامه در راستای حمایت از بهره‌برداران دانه روغنی تأکید کرد: این شرکت تحویل نهاده‌هایی شامل کودهای پایه و سرک، بازدید از زمین‌های کشاورزی در هر سه مرحله فصل کاشت، داشت و برداشت با ارائه مشاوره‌های لازم و مهم‌تر از همه خرید تضمینی محصول به نرخ ابلاغیه دولت را در دستور کار دارد.

وی ابراز امیداوری کرد که کشت قراردادی منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح و رضایتمندی کشاورزان از کشت دانه‌های روغنی شود تا زمینه توسعه کشت این محصولات در سال‌های آینده بهتر فراهم باشد.

   سال گذشته 464 تُن‌ دانه روغنی از کلزاکاران کرمانشاهی خریداری شد

مدیر زراعت شرکت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه گفت: از ابتدای فصل برداشت دانه کلزا در استان کرمانشاه بیش از 460 تُن دانه روغنی از کشاورزان خریداری و 100 درصد مطالبات آن‌ها نیز پرداخت شده است.

فرهنگ‌آسا افزود: سال گذشته شرکت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه طی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت جهاد کشاورزی جهت خرید محصول در سطح 14 هزار و 200 هکتار اراضی کشت‌شده، با کشاورزان قرارداد منعقد کرد و در راستای اجرای تعهدات نسبت به پرداخت به‌موقع وجوه کشاورزان هم‌زمان با تحویل محصول، اقدام و مطالبات آن‌ها را تسویه کرد.

وی اضافه کرد: این شرکت پنج درصد بیشتر از اعلام نرخ دولتی کلزا را از کشاورزان خریداری می‌کند و با ارائه خدمات رایگان، موجب رضایت کشاورزان شده است.

فرهنگ‌آسا در ادامه با توجه به عملکرد این شرکت در راضی نگه داشتن کشاورزان، اشاره و پیش‌بینی کرد: سطح زیر کشت کلزا در استان طی سال‌های آینده افزایش یابد.

   کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که علاوه‌بر تأمین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تأمین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با 25 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود؛ به‌طوری که 70 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تُن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن 11 اقلیم آب‌وهوایی، بارش‌های دوبرابری نسبت به میانگین کشوری، چهارفصل بودن و تولید بیش از 98 درصد محصولات زراعی و باغی در استان، ازجمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده می‌شود.

از مجموع جمعیت استان حدود 125 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه دو میلیون نفر جمعیت ساکن در 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان و دو هزار و 595 آبادی دارد و 2.4 درصد جمعیت کشور در این استان سکونت دارند که از این تعداد 75 درصد در نقاط شهری و 25 درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46361