کد خبر : 46391
تاریخ : 1400/7/4
گروه خبری : استان‌ها

بیش از 48 هکتار از نیزارهای زریبار مریوان طعمه حریق شد

ابراهیم همت بلند روز شنبه اظهار کرد: آتش سوزی نیزارهای اطراف دریاچه بین‌المللی زریبار مریوان که از ساعت 17 عصر روز پنج شنبه آغاز شده بود با تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر نیروهای اداره محیط زیست در ساعت چهار بامداد روز جمعه مهار و کنترل شد.

وی افزود: در این آتش سوزی 48.8 هکتار از نیزارهای اطراف دریاچه در محدوده روستاهای "کانی سانان" و "نی" طعمه حریق شد و از بین رفت.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان مریوان یادآور شد: علت اصلی آتش سوزی عامل انسانی بود و تحقیقات برای شناسایی عامل یا عاملان این کار در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه امسال بیش از 30 مورد آتش سوزی در نیزارهای اطراف دریاچه زریوار اتفاق افتاد گفت: از این تعداد آتش سوزی چهار مورد آن گسترده بود و بقیه با حضور به موقع نیروهای اداره حفاظت از محیط زیست مهار و کنترل شد.

به گفته همت بلند در اثر آتش سوزی‌های امسال بیش از 150 هکتار از نیزارهای اطراف دریاچه زریبار طعمه حریق شد.

گفتنی است دریاچه بین‌المللی زریبار مریوان دارای یک هزار و 200 هکتار نیزار، سه هزار و 400 هکتار پناهگاه حیات وحش و 2 هزار و 300 هکتار تالاب است و هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین‌المللی رامسر است که فرآیند ثبت آن از یک دهه پیش آغاز شده بود.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.

زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از 2 طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می‌دهد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46391