کد خبر : 46835
تاریخ : 1400/7/19
گروه خبری : استان‌ها

سپهرغرب گزارش می‌دهد؛

طرح اقدام ملی مسکن شهرک فرهنگیان همدان در حصار بی‌مسئولیتی

آجرهای ناامیدی روی هم چیده نشود

طرح اقدام ملی مسکن در حالی کلید خورد که بسیاری از جوانان به شرایط آن دل‌ خوش کرده و امید به خانه‌دار شدن برایشان از کابوس به روزنه‌ای روشن ختم شده بود.

این طرح در استان همدان نیز به‌سان سایر استان‌های کشور با شرایط خاصی چون اینکه متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی (از 1384/01/01 به بعد) بوده و از تاریخ 1357/11/22 از هیچ‌یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه، متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار باشد و غیره همراه بود.

واریزی اولیه این طرح 40 میلیون تومان و در استان همدان در خردادماه سال جاری با یک پیامک و درخواست واریز 50 میلیون تومانی به 90 میلیون تومان رسید.

همه این موارد در حالی رقم خورده است که یکی از پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن همدان که اتفاقاً تعداد واحدهای بیشتری را در دل خود قرار است جای دهد؛ پروژه طرح اقدام ملی مسکن در شهرک فرهنگیان و در جوار دانشگاه پیام نور است.

زمینی که گمانه‌زنی‌های بسیاری سر آن صورت گرفت، یک‌بار گفتند خاک آن مشکل دارد؛ بار دیگر مطرح شد، خاک مشکلی ندارد و اگر مشکلی داشت دانشگاه پیام نور باید تا به امروز با مشکلاتی روبرو می‌شد اما نشده است.

یک‌بار گفتند که باید خاک آن مقداری زیر و رو شود، در این عرصه مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: «آزمایشگاه مکانیک خاک زمانی که جواب مربوطه را به ما داد و مشخص شد که خاک این اِشکالات را دارد، ما بایستی این خاک را اصلاح می‌کردیم. برای این موضوع، مطالب را به ستاد اجرایی فرمان امام اعلام و عنوان کردیم که هزینه این اصلاح خاک را می‌دهیم و این اقدام با دریافتی‌های مردم کاری ندارد و هزینه آن از سوی دولت تأمین می‌شود.»

اما همه این موارد این روزها مسکوت و بلاتکلیف مانده است، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان همدان کارگزار این پروژه انتخاب شده است اما هنوز نتوانسته‌ایم به‌عنوان یک رسانه مطالبه‌گر و مردمی گفت‌و‌گویی اختصاصی دراین‌بین با مسئول مربوطه داشته باشیم، علیرغم اینکه بارها پیگیر این موضوع بوده و مشکلات و حرف‌های مردمی را به گوش این مسئول رسانده‌ایم.

اما جوانان همدانی که این روزها، با نرخ‌های عجیب و تورم‌های خاص در استان همدان دست‌وپنجه نرم می‌کنند، چه روزگاری دارند؟

سال گذشته بود که در مشخص شدن بالاترین نرخ اجاره‌بها در تابستان نسبت به بهار 99 استان همدان رکورددار شد به‌نوعی که طبق گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار بیشترین نرخ اجاره‌بهای واحدهای مسکونی شهری در تابستان نسبت به فصل بهار امسال مربوط به استان همدان با 16.2 درصد، تهران 15.3 درصد، لرستان 13.6 درصد اعلام شد.

از سویی استان همدان موفق شد تا در زمینه بالاترین نرخ اجاره‌بها تابستان نسبت به مدت مشابه سال 98 هم رکورد دیگری را به نام خود ثبت کند ضمن اینکه بررسی شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی خانوار شهری در فصل تابستان 99 نسبت به مدت مشابه سال 98 نشان می‌دهد بیشترین نرخ اجاره‌بها مربوط به استان همدان با 37 درصد، چهارمحال و بختیاری 36.8 درصد و تهران 36.7 درصد است.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و برنامه‌ریزی‌هایی در این مسیر صورت نپذیرفت تا همدان را از این وضعیت به سمت‌وسوی دیگری که آغشته به آرزوی بسیاری از جوانان همدانی بود سوق دهد و استان همدان در سال جاری نیز با همین وضعیت روبرو شد به‌نوعی که نرخ تورم اجاره‌بها در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٤٠٠ برابر 28.8 درصد مطرح شد که استان همدان با ٣٨.٣ درصد بیشترین نرخ تورم و استان سیستان و بلوچستان با ١٣.٦ درصد کمترین نرخ تورم را داشته‌اند.

  این آمارها شوخی نیست!

با این روند، سعی شد تا پای صحبت‌های چند جوان همدانی که دلسرد از ادامه کار و پیگیری‌های مسئولان استان و پیشروی طرح اقدام ملی مسکن در شهرک فرهنگیان شده‌اند نشستیم تا گوشه‌ای از دغدغه‌ها و خواسته‌های آن‌ها را به گوش مسئولان برسانیم تا شاید این طرح از حصار بی‌برنامگی و آینده نامعلوم خارج شود!

   با طلای همسرم وام گرفتم تا بتوانم این مبلغ را جور کنم/ 20 سال است که مستأجرم

علی امیری‌فر یکی از همین جوانان همدانی است که این روزها امید به پیشروی پروژه طرح اقدام ملی مسکن دارد.

وی در گفت‌و‌گو با سپهرغرب با بیان اینکه 43 سال سن دارم و این روزها در حاشیه شهر همدان مستأجر هستم، عنوان کرد: من یکی از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن و پروژه شهرک فرهنگیان هستم که واریزی‌های مربوط به این پروژه را در دو مرحله آبان ماه سال گذشته و خردادماه امسال انجام و هم‌اکنون بالغ بر 90 میلیون تومان برای پیشروی این پروژه واریز کرده‌ام.

این جوان همدانی با اشاره به اینکه برای همین واریزی‌ها نیز فرصت تعیین کردند که اگر دیرتر از موعد واریز می‌کردیم، اسم ما از فهرست حذف می‌شد؛ اظهار کرد: برای 50 میلیون تومانی که در خردادماه از ما خواستند و برای آن فرصت محدودی را مشخص کرده بودند، با طلای همسرم وام گرفتم تا بتوانم این مبلغ را جور کنم.

امیری‌فر با بیان اینکه با این اقدام انتظار داشتیم تا پروژه تکانی بخورد نه این‌که با زمین خالی روبرو شویم، گفت: متأسفانه در یک سال و نیمی که گذشته؛ اینجا تنها یک گودبرداری انجام شده و هیچ آجری روی آجر قرار داده نشده است.

وی با بیان اینکه برای این پروژه مطرح شده که خاک این محدوده سست است، گفت: چند ماه پیش که یکی از دوستانمان این موضوع را از مسئولان پیگیری کرد، عنوان شده بود که خاک به تهران رفته و آزمایش‌ها نشان داده که با مقداری تغییرات جزئی این مشکل برطرف می‌شود.

این شهروند همدانی با اشاره به اینکه موضوع به سه ماه گذشته برمی‌گردد و ستاد اجرایی فرمان امام هم گفته بود که تا یک ماه آینده این پروژه را شروع می‌کنیم، خاطرنشان کرد: این حرف‌ها یعنی باید پروژه دو ماه پیش شروع می‌شد اما نشده است! ما بلاتکلیف هستیم.

امیری‌‌فر با بیان اینکه سال 80 ازدواج کرده‌ام و تا همین الآن با دو بچه در حاشیه شهر همدان و محدوده چراغ قرمز مستأجر هستم، این روزها تنها امیدمان به پیشروی این پروژه است، گفت: پیگیری‌های ما مثل یک توپ شده که مسئولان آن را به هم پاس می‌دهند، چرا باید مسئولان در اداره راه و شهرسازی و ستاد اجرایی فرمان امام پاسخگوی ما نباشند؟

وی با اشاره به پروژه دانشگاه پیام نور و پروژه دیگری که در جوار همین پروژه مسکن ملی فرهنگیان در حال ساخت است، عنوان کرد: اگر مشکلی بود برای دانشگاه پیام نور باید طی این سال‌ها مسائلی پیش می‌آمد و از سویی، آن پروژه جدید هم نباید در حال پیشروی و ساخت بود.

   قول داده‌اند اما خبری از عملی شدن آن نیست

میلاد قانعی نژاد، جوان دیگری است که چشم به زمین خالی پروژه مسکن ملی فرهنگیان دوخته است و در گفت‌و‌گو با سپهرغرب مطرح کرد: بنده متأهل و این روزها مستأجر هستم و یک فرزند دارم.

وی با بیان اینکه این روزها مشکل ما این است که اتفاقی در این زمین نمی‌افتد، علیرغم اینکه 90 میلیون تومان پول واریز کرده‌ایم، گفت: مسئولان برای پیشروی این پروژه قول‌هایی داده‌اند اما همچنان هیچ خبری از پیشروی این پروژه نیست.

این متقاضی طرح اقدام ملی مسکن همدان با بیان اینکه دو ماه پیش قول داده بودند که مشکل خاک این محدوده را برطرف کنند، عنوان کرد: چرا این قول‌ها عملی نشده است؟

قانعی‌نژاد در پایان این گفت‌و‌گو اظهار کرد: برای واریزی‌های مربوطه وام گرفته‌ام، طلاهای همسرم را فروخته‌ام؛ امسال صاحب‌خانه من اجاره‌ام را ماهی یک‌میلیون و 200 هزار تومان کرده است و پول پیش خانه‌ام 50 میلیون تومان است.

   برای واریزی‌های طرح اقدام ملی مسکن ماشین زیر پایم را فروخته‌ام

یکی دیگر از این جوانان، با بیان اینکه برای واریزی‌های طرح اقدام ملی مسکن ماشین و طلاهای زن و بچه‌ام را فروخته‌ام، عنوان کرد: حتی حاضرم فرش زیر پایم را بفروشم اما در خانه خودم باشم و صاحب‌خانه شوم.

وی با گلایه‌مندی گفت: تا کی باید این روند ادامه داشته باشد و شاهد اتفاق خاصی در پیشروی این پروژه نباشیم؟

   هرچه این پروژه تأخیر داشته باشد، هزینه‌های آن به ما تحمیل می‌شود

سعید محمدی دیگر جوان همدانی است که در گفت‌و‌گو با سپهرغرب با بیان اینکه پروژه در طول مدت دو سال باید تمام می‌شد اما هم‌اکنون، پس از یک سال‌ونیم هیچ اتفاقی در آن نیفتاده است، اظهار کرد: مسئولان علت عدم پیشروی پروژه را مشکلات خاک و مسائل ژئوتکنیک اعلام کرده‌اند، اما حال جای سؤال است چرا پیش از آنکه این زمین را انتخاب و آن را تخصیص دهند، این مطالعات انجام نشده است؟

وی ادامه داد: با توجه به تخصصی که دارم، می‌دانم این زمین مشکلی در این زمینه ندارد و از طرفی اگر مشکلی دارد، چرا پروژه‌های اطراف آن که اجرا شده‌اند به مشکلی برنخورده‌اند؟

محمدی با اشاره به اینکه به گفته مسئولان باید زمین بهسازی شود، اما چرا این روند را شروع نکرده‌اند؟ خاطرنشان کرد: این تأخیر در اجرای پروژه هزینه‌هایی را به ما تحمیل خواهد کرد، ما با تورم 58 درصدی روبرو هستیم و این روند تماماً به من جوان تحمیل می‌شود!

وی با تأکید بر اینکه هرچه این پروژه تأخیر داشته باشد، هزینه‌های آن به ما تحمیل می‌شود، اظهار کرد: برای پیگیری این موضوع نامه‌ها و پیگیری‌هایی را در پیش گرفته‌ایم تا شاید بتوانیم نقش نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و استاندار همدان در این روند را شاهد بوده و آن‌ها را پیگیر اجرای این طرح ببینیم.

اما به‌راستی چرا باید پس از گذشت قریب به دو سال از ثبت‌نام همین جوان‌های همدانی و دل خوش شدن آن‌ها به خانه‌دار شدن، هنوز با یک زمین خالی روبرو باشیم؟

90 میلیون تومان واریزی این جوانان برای آن‌ها فروش طلا، فروش ماشین، قرض گرفتن و زیر بار وام رفتن را به همراه داشته است، این جوانان یا مستأجر هستند یا به خانه‌های پدری‌شان پناه برده‌اند و همان 90 میلیون تومان می‌توانست گره‌های بسیاری از زندگی‌شان باز کند اما آن را روانه حسابی کرده‌اند که این روزها، حتی قریب به 20 میلیون تومان آن از سوی دستگاه‌های دولتی برداشت شده است.

اما...

بازهم زمین این طرح باقی است و حتی یک گونی سیمان هم در آنجا دیده نمی‌شود! تنها یک کانکس و یک نگهبان سر پروژه است و مقداری زمین کنده شده که گویی همان هم برای آزمایش‌های ژئوتکنیک و غیره بوده است.

از طرح اقدام ملی مسکن همدان این روزها در محدوده شهرک فرهنگیان یک زمین خالی و البته بدون هیچ آینده‌ای باقی‌مانده است و دراین‌بین، پیگیری‌های جوانانی که 90 میلیون تومان اولیه را واریز کرده‌اند تنها به بن‌بست و پاس‌کاری‌های مسئولان خورده است!

استاندار همدان، فرماندار همدان، مسئولان استان در ستاد اجرایی فرمان امام و راه و شهرسازی و دادستان همدان به‌راستی این پروژه آه بسیاری از جوانانی را به همراه دارد که قطره‌قطره پولشان را برای روزهایی گذاشته‌اند که سقفی از آن خود بالای سرشان داشته باشند، این دست‌دست کردن‌ها و تعلل‌ها چه معنایی دارد؟! بهتر است در این روزها که فصل کارهای ساختمانی همدان نیز عمر چندانی ندارد، حداقل پاسخگو بوده و سخنی در خصوص سرنوشت این پروژه داشته باشید!

اگر همین روند ادامه داشته باشد، ورود دلالان و سرمایه‌گذارانی را در این پروژه خواهیم دید که امتیازها را از همین جوانان با ارقام پایین خریداری می‌کنند و وارد این طرح می‌شوند!

مسئولان محترم! این پروژه نباید پس از دو سال در خوان اول مشکلات باشد و دلسردی و ناامیدی را در دل جوانان ایجاد کند. واریزی‌های خواسته شده انجام گرفته پس چرا هنوز همتی برای شروع آن نیست؟ چه کسی دراین‌بین می‌خواهد با وجدان خود جوابگوی این افراد باشد و آستین‌های همت را بالا بزند؟ منتظر هستیم...

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46835