کد خبر : 46836
تاریخ : 1400/7/19
گروه خبری : استان‌ها

ایجاد گرمخانه در منطقه مسکونی اشتباه است؛

انتقال گرمخانه، چشم‌انتظار تعیین مدیریت شهری همدان

ضعف شورای ششم همدان، بی‌خبری از یک معضل شهری

گرمخانه مکانی برای افراد بی‌خانمان، کارتن‌خواب و آسیب‌دیده اجتماعی است که پناهگاه و غذای رایگان به این افراد ارائه می‌دهد، هزینه‌های آن از راه دولتی یا خدمات گروه‌های اجتماعی تأمین می‌شود و معمولاً حالت اردوگاهی دارند و تعداد زیادی از افراد بی‌سرپناه را پذیرش می‌کنند؛ مردان بیشتر از زنان در گرمخانه‌ها حاضر هستند و نرخ افزایش تعداد مردان نسبت به زنان بیشتر است.

عددها نشان می‌دهد گشت‌های اجتماعی در دوره ابتدای شیوع کرونا تا 90 درصد جذب بیشتری داشته‌اند و در فروردین‌ماه سال 99 نسبت به اسفندماه سال 98، حدود 90 درصد افزایش جذب ثبت شد و آمار از حدود چهار هزار و 500 نفر به حدود هشت هزار و 400 نفر رسید.

با توجه به افزایش آمارها در این حوزه به‌طور قطع نیاز به ایجاد گرمخانه‌ها در سراسر کشور و به‌ویژه مراکز استان‌ها ضروری است که البته نکات و مواردی ازجمله منطقه و ظرفیت ایجاد گرمخانه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

در همدان نیز گرمخانه‌ای با زیربنای 200 مترمربع در آرامگاه باباطاهر پشت سازمان آتش‌نشانی در سال 95 راه‌اندازی شد که امروز به‌واسطه عدم ساماندهی درست آن و جانمایی نامناسب و قرارگیری در منطقه مسکونی مشکلات و معضلات بسیاری را برای اهالی و ساکنان این منطقه‌ایجاد کرده است.

گلایه‌مندی اهالی این منطقه از آسیب‌های ایجاد شده به دلیل وجود گرمخانه و تهدید آن برای فرزندان جوان و نوجوان آن‌ها، سبب شد تا این گلایه‌ها فرماندار و برخی مسئولان را برای سرکشی به این منطقه بکشاند. اسفندماه سال 99 بود که فرماندار همدان با حضور در منطقه و در بین اهالی، وعده انتقال این گرمخانه طی دو ماه آینده را داد که با وجود پایان اردیبهشت‌ماه سال 1400 هیچ اقدامی در این خصوص نشد و ساکنان کوچه قصابان از این موضوع گلایه‌مند هستند.

نه‌تنها معضل گرمخانه برای این منطقه تا به امروز به مکان دیگری منتقل نشده بلکه در اظهارنظری جدید رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر عنوان کرده گرمخانه جدید دیگری در منطقه فرات ایجاد خواهد شد که این موضوع نیز واکنش اهالی این منطقه را در مخالفت با ایجاد گرمخانه به‌دنبال داشته است. با توجه به این امر برآن شدیم با محمدعلی محمدی؛ فرماندار همدان و حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی؛ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر به‌منظور بررسی این مهم گفت‌و‌گو کنیم.

فرماندار همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در خصوص گرمخانه همدان و گلایه‌مندی اهالی و ساکنان کوچه‌قصابان اظهار کرد: برای انتقال گرمخانه از این منطقه منتظر تعیین تکلیف مدیریت شهری همدان هستیم.

محمدعلی محمدی با بیان اینکه البته از قبل مهیا کردن مکان برای انتقال گرمخانه را به مدیریت شهری متذکر شده‌ایم، گفت: این موضوع یکی از دغدغه‌های ما بوده و مدیریت شهری نیز به‌منظور فراهم کردن مکان مناسب در حال اقدام است.

وی با تأکید بر اینکه هرچه سریع‌تر باید گرمخانه از این منطقه جمع‌آوری و به مکان دیگری منتقل شود، بیان کرد: اهالی و ساکنان این منطقه با توجه به شرایط ایجاد شده به‌واسطه وجود این گرمخانه حق گلایه‌مندی دارند.

فرماندار همدان به محل جدید در نظر گرفته شده برای انتقال گرمخانه اشاره کرد و افزود: شهرداری محل اتوبوسرانی قدیم را به این منظور در نظر گرفته است و باید آخرین وضعیت به‌منظور رصد انجام کار بررسی شود.

محمدی در پاسخ به طرح این موضوع که اهالی آن منطقه نیز به ایجاد گرمخانه در آنجا معترض هستند، تصریح کرد: منطقه در نظر گرفته شده برای انتقال گرمخانه تجاری بوده و محل تعمیرات خودرو و بازار پرندگان است.

وی با تأکید بر اینکه کارهای انتقال گرمخانه به مکان جدید در حال انجام است، اما زمان دقیقی برای انتقال عنوان نشده و این موضوع باید از طریق شهرداری پیگیری شود ادامه داد: با توجه به گلایه‌مندی مردم منطقه کوچه قصابان و بروز آسیب‌ها و مشکلات در این منطقه به‌طور قطع گرمخانه باید منتقل شود.

فرماندار همدان در خصوص انتقال شیلتر بانوان از منطقه کنونی نیز یادآور شد: این پناهگاه‌ شبانه بانوان در اختیار بهزیستی بوده و این نهاد باید مدیریت کند، البته شهرداری در این خصوص اعلام آمادگی کرده است اما باید ابتدا مکانی در نظر گرفته شود و سپس انتقال صورت گیرد.

محمدی با بیان اینکه برای انتقال شیلتر بانوان باید توافق بین دو دستگاه بهزیستی و شهرداری صورت گیرد، همچنین گرمخانه آقایان باید هرچه سریع‌تر منتقل شود خاطرنشان کرد: در خصوص گرمخانه برای پذیرش فصل سرمای امسال در مکان جدید تأکید شده و امید است این مهم هرچه سریع‌تر انجام شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار سپهرغرب با ابراز بی‌اطلاعی از موضوع انتقال گرمخانه و همچنین ایجاد یک گرمخانه جدید در حوالی منطقه فرات به گفته یکی از اعضای شورا، بیان کرد: به‌منظور اطلاع از وضعیت این گرمخانه و مردم منطقه باید سرکشی از این محل داشته باشم.

حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی افزود: واقف به گلایه‌های مردم این منطقه به دلیل ایجاد گرمخانه هستیم و شورای کنونی تصمیمی مبنی بر ایجاد گرمخانه دیگری در منطقه فرات نداشته است.

وی با بیان اینکه در خصوص ایجاد گرمخانه دیگر هنوز مطلبی به صحن شورا نیامده است، تصریح کرد: شاید این موضوع در کمیسیون خدمات شهری به‌عنوان کمیسیون مربوطه مطرح شده و مطلب عنوان شده نیز نظر شخصی رئیس این کمیسیون بوده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر همدان ادامه داد: قبل از طرح چنین موضوعی در صحن شورا، نمی‌شود در خصوص آن اظهارنظر کرد؛ ایجاد گرمخانه در مناطق مسکونی اشتباه بوده و آسیب‌هایی را برای مردم این منطقه و خانواده‌ها به‌دنبال داشته است.

عدم تحقق وعده انتقال گرمخانه تا اردیبهشت‌ماه نارضایتی شهروندان در منطقه میدان باباطاهر را به‌دنبال داشته و فرماندار دلیل آن را عدم تعیین مدیریت شهری عنوان کرده است که البته با توجه به روال برگزاری انتخابات شورا و تغییر مدیریت شهری این موضوع باید تا قبل از تعیین تکلیف مدیریت جدید به نتیجه می‌رسید که متأسفانه این‌گونه نشد و اکنون باید منتظر روی کار آمدن شهردار جدید ماند و تا طی شدن فرآیند و روال اداری در این موضوع مشخص نیست چه زمانی به نتیجه برسد و ابراز امیدواری فرماندار برای پذیرش گرمخانه در مکان جدید در فصل سرما با توجه به شرایط موجود عملاً ناممکن است چراکه هنوز شهردار مشخص نشده و فصل سرد سال نیز آغاز شده است.

نکته جالب‌تر موضوع این است که متأسفانه شورای ششم همدان با اظهارنظرهای ضدونقیض در خصوص مسائل مختلف به خصوص این موضوع این تصویر را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده‌اند که گویا شورای جدید به‌دنبال پیگیری و حل مشکلات شهر و شهروندان نبوده و در مواردی حتی اظهار بی‌اطلاعی اعضا با وجود گذشت حدود دو ماه از آغاز به کار رسمی این دوره توجیه مناسبی برای بی‌توجهی به مشکلات، مسائل و معضلات شهری نیست.

فرماندار بر انتقال گرمخانه تأکید دارد و حتی از مکان جدید پیش‌بینی شده به این منظور دفاع می‌کند و این در حالی است که اهالی این منطقه نیز از انتقال گرمخانه به این محل ناراضی هستند و یک نفر از اعضای شورا در عین بی‌خبری دیگر اعضا از ایجاد گرمخانه در خیابان فرات خبر می‌دهد که این ناهماهنگی زیبنده شورا نبوده و بی‌اطلاعی از چنین موضوع مهمی ضعفی بزرگ در کار پارلمان شهری و منتخبان مردم است که نه‌تنها باید در این موضوع بلکه در سایر موارد نیز رفع شود.

ایجاد گرمخانه در مناطق مسکونی و بی‌توجهی به این موضوع آسیب‌ها و معضلات جبران‌ناپذیری را برای مردم، خانواده‌ها و به‌ویژه جوانان و نوجوانان به‌دنبال دارد که به‌دنبال آن آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه رشد کرده و هزینه از بین بردن و کاهش آن بسیار بیشتر از چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی قبل از آن است؛ امید است مسئولان امر با توجه به نارضایتی شهروندان در این مناطق مسکونی فکری برای انتقال گرمخانه به مکانی دور از منطقه مسکونی بکنند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46836