کد خبر : 46873
تاریخ : 1400/7/20
گروه خبری : استان‌ها

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تأکید کرد؛

ضرورت تشکیل خوشه‌های تولید تخم‌مرغ در روستاها

توزیع نهاده‌های واحدهای مرغداری از طریق سامانه بازارگاه/ کلنگ زنی بزرگترین واحد مرغ تخم‌گذار خاورمیانه در آینده ای نزدیک

به گزارش سپهرغرب، علیرضا قراگوزلو امروز به مناسبت روز جهانی تخم مرغ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سلامت انسان به نام روز تخم‌مرغ مطرح شده است، عنوان کرد: در فائو به منظور اهمیت تخم‌مرغ در رشد و سلامتی ذهنی و جسمی انسان و ترویج مصرف تخم‌مرغ برای سلامت جامعه، کمیسیونی به نام کمیسیون بین‌المللی تخم‌مرغ فعالیت دارد که 58 کشور دنیا از جمله ایران عضو این کمیسیون هستند.

وی با بیان اینکه کشور ایران از نظر تولید تخم‌مرغ دهمین کشور دنیا است اما به لحاظ میزان مصرف بسیار عقب هستیم، اظهار کرد: این موضوع نیاز به ترویج دارد چراکه با بررسی آمارها می‌بینیم که در کشوری چون برزیل مصرف تخم‌مرغ به صورت مستقیم به 325 قطعه می‌رسد اما در کشور ما مصرف تخم‌مرغ به صورت خانوار و صنعتی یعنی با احتساب مصرف غیرمستقیم به 191 مورد می‌رسد.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه در کشور ما این روزها بیشترین مصرف تخم مرغ، در حوزه صنعتی است، اظهار کرد: با ورود خوبی که داشته‌ایم امسال، نخستین سالی است که یک میلیون و 100هزار قطعه مرغ تخم‌گذار در حال تولید و یک میلیون و 300هزار قطعه مرغ تخم‌گذار در داخل سالن‌های واحدهای مرغ تخم‌گذار سطح استان داریم.

   فعالیت 44 واحد پروانه دار مرغ تخم‌گذار استان همدان

این مسئول با بیان اینکه با این روند، توانسته‌ایم ظرفیت قبل را احیا کرده و از واحدهای موجود بهترین بهره‌وری را داشته باشیم، اضافه کرد: از سویی، در حال حاضر استان همدان دارای 44 واحد پروانه‌دار مرغ تخم‌گذار با ظرفیت یک میلیون و 767 هزار و360 قطعه است؛ این درحالی است که در سال‌های گذشته واحدها در بهترین حالت ممکن بیشتر از 700 هزار قطعه مرغ تخم‌گذار نداشتند و این امر ما را با چالش‌هایی روبرو کرده بود.

وی با بیان این موضوع تصریح کرد: سعی کردیم تا بیشترین بهره‌برداری از واحدهای موجود را در پیش بگیریم بدین‌ترتیب، بایستی پتانسیل‌های قوی‌تری را مورد استفاده قرار دهیم.

قراگوزلو در این راستا به ارزش پودر تخم مرغ اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود ارزش جهانی پودر تخم مرغ در پنج سال آینده به 2.1میلیارد دلار برسد بدین سان به راستی، بایستی در این عرصه برنامه ریزی و سرمایه گذاری‌هایی صورت پذیرد.

   ایجاد سه زنجیره تولید تخم مرغ در دستور کار

وی در ادامه صحبت‌های خود، با بیان اینکه موفق شده‌ایم تا سه زنجیره تولید تخم‌مرغ را در استان همدان ایجاد کنیم، یادآور شد: با تعیین استاندار جدید نخستین کلنگ‌زنی با 800 هزار مرغ تخم‌گذار،300 هزار مرغ پولت و 50 هزار مرغ مادر تخم‌گذار انجام خواهد شد.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه این طرح‌ها به صورت زنجیره تولید خواهند بود، عنوان کرد: در این طرح‌ها، کارخانه جوجه‌کشی، کارخانه فرآوری پوکه تخم‌مرغ، کارخانه کود خشک‌کنی، کارخانه تولید تخم‌مرغ پاستوریزه و کارخانه خوراک طیور و بسته‌بندی تخم‌مرغ را شاهد خواهیم بود که کمک شایانی به تنظیم بازار خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه به همین منظور در سطح استان همدان سه زنجیره تخم مرغ تعریف کرده‌ایم که نخستین این طرح‌ها به عنوان بزرگترین واحد مرغ تخم‌گذار خاورمیانه بوده که در قهاوند همدان کلنگ‌زنی خواهد شد، افزود: دومین طرح تعریف‌شده زنجیره مرغ تخم‌گذار استان با ظرفیت 400 هزار قطعه در شهرستان بهار خواهد بود و سومین زنجیره مرغ تخم‌گذار تعریف شده نیز با ظرفیت 300 هزار قطعه در شهرستان ملایر پیش‌بینی شده است.

قراگوزلو خاطرنشان کرد: با کلنگ‌زنی و ورود این سه زنجیره به تولید میزان تولید استان همدان را در دو سال آینده به سه برابر افزایش دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به وضعیت تخم‌مرغ به لحاظ کمبود و افزایش قیمت‌های آن نیز مطرح کرد: یکی از دلایل کمبود تخم‌مرغ با وجود تولید بالای این محصول در کشور آن بوده که میزان مصرف صنعتی تخم‌مرغ در کشور ایران بالا رفته است به نوعی‌که در این عرصه شاهد صادرات غیرمستقیم تخم مرغ هم هستیم.

این مسئول در تشریح این موضوع به صنایعی که در عرصه تولید سس، ماکارونی، کیک و کلوچه و غیره مشغول هستند اشاره کرد و گفت:در حال حاضر 25 درصد تخم مرغ تولید شده در بخش صنعتی در چنین کارخانه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که با توجه به افزایش صادرات این محصولات میزان استفاده و مصرف تخم مرغ نیز افزایش داشته و این امر خود دلیلی بر کمبود تخم مرغ در بازار است.

قراگوزلو به میزان تولید مرغ تخم‌گذار و تخم‌مرغ در استان همدان نیز پرداخت و گفت: سالیانه در استان همدان با توجه به 700 هزار قطعه مرغ تخم‌گذار واحدها 19هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شد و با روندی که پیش گرفته‌ایم؛ در حال حاضر میزان تولید تخم‌مرغ استان همدان به 25هزار تن رسیده است.

وی با بیان این موضوع ادامه داد: اما با این حال، کسری سالیانه 1200 تن تخم‌مرغ استان همدان را شاهدیم که این میزان، از سایر استان‌های همجوار تامین می‌شود.

قراگوزلو با بیان اینکه 13 استان کشور، 85 درصد تخم‌مرغ کشور را تامین می‌کنند و استان همدان نیز جزء این 13 استان به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: کیفیت تخم‌مرغ کشور ایران به دلیل استفاده جیره مرغ‌های تخم‌گذار از ذرت و سویا برتر از تخم‌مرغ سایر دنیا است و در این بین، کیفیت تخ‌مرغ استان همدان نیز به دلیل وضعیت آب و هوایی خنک و ماندگاری بیشتر بالاتر از استان‌های دیگر است.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در زمینه توزیع نهاده‌های مورد نیاز نیز مطرح کرد: امروز که قیمت تخم‌مرغ اصلاح شده است، دیگر کمبودی را در کشور در این زمینه شاهد نیستیم چرا که باید در این عرصه از تولیدکنندگان حمایت شود.

قراگوزلو درخصوص توزیع نهاده‌های مورد نیاز نیز مطرح کرد: سازمان جهاد کشاورزی قسمتی از نیاز مرغداران از جمله تامین کامل ذرت و سویا را بابت هر قطعه مرغ از طریق سامانه برعهده دارد و آنان را حمایت می‌کند اما با توجه به 6 برابر شدن دارو و واکسن طیور، 4 برابر شدن میزان هزینه‌های حمل و نقل و دیگر مشکلات قیمت تخم مرغ در حمایت از تولید کننده با توجه به وضعیت بازار واقعی نبود.

این مسئول در ادامه صحبت‌های خود مطرح کرد: یکی از اقدامات و وظایف سازمان جهاد کشاورزی استان تأمین نیاز است و کشور بوده که در این زمینه ورود داشته ایم و برای ارتقا سطح مواد غنی سازی شده تخم مرغ هم باید ورود پیدا کنیم که این امر مستلزم مشخص شدن اختلاف قیمت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که در این عرصه وجود دارد این است که ما مادام تولید تخم‌مرغ را در حوزه صنعتی می‌بینیم و فشارها به این حوزه است، درحالی‌که تولید روستایی در این عرصه نیز بایستی تقویت شود، در گذشته تولید روستایی تخم مرغ را بسیار مناسب شاهد بودیم اما این روزها این روند کاهش چشمگیر داشته است.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این راستا با بیان اینکه از تولید تخم‌مرغ استان همدان تنها 13تن مربوط به تولیدروستایی بوده که رو به کاهش است، یادآور شد: باید برای ترغیب روستاییان سطح استان همدان به تولید تخم‌مرغ روستایی قدم برداریم که در این زمینه، سازمان جهادکشاورزی استان همدان امسال ورود پیدا کرد و نسبت به تهیه 15هزار مرغ بومی و واکسیناسیون آن اقدام کرد؛ اما به دلیل عدم استقبال روستائیان نتوانستیم بازار فروش این میزان مرغ بومی را تامین کنیم.

قراگوزلو با تاکید بر اینکه بایستی در کنار برگزاری کلاس‌های ترویجی در بحث افزایش تولید تخم‌مرغ روستایی، رسانه‌ها نیز همکاری داشته باشند تا بتوانیم به ترغیب روستاییان برای تولید تخم‌مرغ قدم برداریم، گفت: پتانسیل‌های خوبی به لحاظ استفاده از پسماندهای خانگی و ضایعات کشاورزی وجود دارد که می‌توان برای خوراک مرغ از آن‌ها استفاده شود و قرار نیست به صورت سنتی این تولیدات ادامه داشته باشد.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در بخش پایانی این جلسه با بیان اینکه این روند به صورت مشاغل خانگی ادامه پیدا خواهد کرد،گفت: با این روند هم تولید روستایی تخم‌مرغ را شاهد هستیم، هم مشکل تامین تخم‌مرغ در نیمه دوم سال حل می‌شود و هم می‌توان اشتغال خانگی را ایجاد کرد که در این راستا خوشه‌های تولید تخم‌مرغ در روستاهای استان شکل می‌گیرد که در این خصوص نیز کلاس‌های توجیهی تشکیل و امیدواریم نتایج آن را در ابتدای سال آینده شاهد باشیم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46873