کد خبر : 46933
تاریخ : 1400/7/21
گروه خبری : استان‌ها

صف 12 هزار نفری جوانان کرمانشاهی‌ برای یک وام!

در روزهایی که ویروس کرونا، فشار اقتصادی و دیگر موانع اجتماعی و فرهنگی راه را برای ازدواج جوانان ناهموار کرده، تأخیر بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج نیز به مشکل تازه جوانان تبدیل شده است.

طبق اعلام ثبت احوال استان کرمانشاه در 6 ماهه نخست امسال هشت هزار و 452 مورد ازدواج در استان ثبت شده که با احتساب موارد ازدواج‌ از سال گذشته، امسال 33 هزار و 756 نفر در استان متقاضی دریافت وام ازدواج بوده‌اند که از این تعداد 14 هزار و 130 نفر موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند و هفت هزار و 91 نفر نیز در مرحله گرفتن قراداد و معرفی به بانک عامل هستند.

درحال حاضر 12 هزار و 435 جوان کرمانشاهی در انتظار دریافت وام ازدواج هستند. شواهد و شکایات برخی در این زمینه، حاکی از آن است که بعضی از متقاضیان حدود دو ماه یا بیشتر برای دریافت وام ازدواج در صف انتظار هستند. برخی نیز با وجود اینکه شعبه آن‌ها برای دریافت وام مشخص شده، از سخت‌گیری بانک‌ها برای ضامن معتبر گله‌مند هستند.

آقای (س‌.ح) جوان 22 ساله کرمانشاهی با پوشه‌ای از مدارک که در یکی از بانک‌های شهر کرمانشاه متقاضی دریافت وام ازدواج بود، برای دقایقی کوتاه با ما هم‌صحبت شد.

وی اظهار کرد: ساکن یکی از روستاهای جلالوند هستم و دو روز قبل از محرم عقد کرده‌ام و منتظر دریافت وام ازدواج هستم تا زندگی مشترک خود را آغاز کنم.

این جوان ادامه داد: اکنون مدارک تکمیل شده و معطل ضامن معتبر هستم، بانک دو کارمند با یک بازاری خوش‌حساب را برای ضمانت می‌خواهد که من ندارم، تقاضا دارم زیاد سخت‌گیری نکنند، با یک کارمند هم می‌شود وام را پرداخت کنند تا هرچه زودتر چند قلم وسیله بخریم و سر زندگی برویم.

از آنجا که با پایان ماه محرم و صفر تعداد ازدواج‌ها افزایش می‌یابد، مطمئنا تعدادی دیگر نیز به این حجم جوانان در صف انتظار نیمه نخست سال اضافه می‌شوند، صفی که انگار قصد ندارد کوتاه شود تا معطل‌های آن به حق خود برسند.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه اظهار کرد: با گذشت 6 ماه از سال، تعداد 12 هزار و 435 نفر در صف انتظار دریافت تسهیلات ازدواج، خیلی بالا است، از بانک‌ها درخواست داریم که نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدام کنند.

محمد حسین‌زاده یادآور شد: زوج‌هایی که متقاضی دریافت تسهیلات هستند با در دست داشتن عقدنامه که کمتر از دو سال از زمان ثبت آن گذشته است، می‌توانند به سامانه تقاضای تسهیلات ازدواج مراجعه و ثبت‌نام کنند.

حسین‌زاده گفت: میزان تسهیلات ازدواج برای زوج‌های زیر 23 سال 100 میلیون تومان و برای زوج‌های بالای 23 سال 70 میلیون تومان با کارمزد چهار درصد درنظر گرفته شده است.

تجربه ثابت کرده که گوش بانک‌ها نه به درخواست بدهکاره است و نه به دستور، در این سال‌ها حمایت بانک‌‌ها از تولیدکنندگان در تعطیلی واحدها برای همه به‌خوبی مشهود است، اما در امر ازدواج دیگر بهانه‌ افزایش تعداد متقاضیان، مشکل در تأمین اعتبار بانک‌ها و سختگیری برای ضامن معتبر جواب مناسبی برای زوجین با هزار آرزو برای تشکیل زندگی مشترک نیست.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46933