کد خبر : 46938
تاریخ : 1400/7/21
گروه خبری : استان‌ها

فصل چهارم کاوش مجموعه غار و پناهگاه «باوه‌یوان» کرمانشاه آغاز شد

این فصل از کاوش در مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای باوه‌یوان با سرپرستی مشترک «سامان حیدری گوران» و «احمد آزادی»، زیر نظر پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه و اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمانشاه درحال انجام است.

«سامان حیدری گوران» روز سه‌شنبه در این ارتباط گفت: مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای یوان در فاصله 35 کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه و در دره ناودرون واقع است.

وی افزود: در فصول پیشین علاوه‌بر کشف یک دندان شیری انسان نئاندرتال با قدمت 42 هزار سال، لایه‌های باستانی همراه با داده‌های فرهنگی از سه دوران پارینه‌‌سنگی میانی، نوین و فراپارینه‌سنگی شناسایی شده است.

این باستان‌شناس تصریح کرد: این مکان ازلحاظ توالی استقرار قابل‌ مقایسه با محوطه کلیدی و مهم پناهگاه صخره‌ای ورواسی بوده که آن نیز در منطقه کرمانشاه واقع است.

وی با بیان اینکه این پروژه تا پایان مهرماه سال جاری ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد: علاوه‌بر تعیین عرصه و حریم و مستندنگاری این مکان، با استفاده از سیستم فتوگرامتری کوه باوه یوان، شرایط نگهداری و حفظ آن به نحو مطلوب‌تری انجام شود.

وجود چهار هزار و 200 اثر ثبت‌شده ملی، یک اثر ثبت‌شده جهانی و ده‌ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده‌اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و تاق‌بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق‌وند، تکایای بیگلربیگی و معاون‌الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب‌های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری‌قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه‌عباسی و ماهیدشت و آبشار پیران، از مهم‌ترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه دو میلیون نفر جمعیت ساکن در دو هزار و 595 روستا و 35 شهر دارد.

 

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46938