کد خبر : 46948
تاریخ : 1400/7/21
گروه خبری : استان‌ها

خبر خوب؛

تحقق 209 درصدی اشتغال طی سال گذشته در رزن

واحدهای جدیدالاحداث با کمبود کارگر مواجه هستند

فرمانداران به‌عنوان مسئولان اصلی دولت در شهرستان‌ها وظیفه اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌ها را به عهده دارند و این اقدام نیز در راستای برنامه‌های استانداران در استان‌های مختلف است و در استان همدان نیز فرمانداران شهرستان‌ها با توجه به اجرای سند توسعه سه‌ساله برنامه‌ها و اقدامات مؤثری داشته‌اند.

رزن در مسیر جاده اصلی همدان به قزوین قرار گرفته و با مساحت دو هزار و 729 کیلومترمربع در شمالی‌ترین و شرقی‌ترین نقطه استان همدان قرار دارد و به‌عنوان یکی از شهرهای در مسیر مواصلاتی غرب کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

با توجه به اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف دولت‌ها طی سال‌های گذشته در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف در شهرستان رزن نیز اقدامات مؤثری انجام شده که دستاوردهایی را به‌دنبال داشته است و به‌منظور آگاهی از آن‌ها با فرماندار شهرستان رزن به گفت‌و‌گو نشستیم.

رضا سلامتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به اقدامات و دستاوردهای یک سال گذشته در شهرستان رزن اظهار کرد: در سایه وحدت، انسجام و هماهنگی بین تمام ارکان شهرستان اعم از مجموعه دستگاه اجرایی شهرستان، نماینده مردم در مجلس، اعضای شورای تأمین و اداری، ائمه جمعه و تمام ارکان در کنار مردم شهرستان و کارآفرینان با مدیریت خوب و برنامه‌ محور استاندار دستاوردهای خوبی حاصل شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به اجرای سند توسعه سه‌ساله در استان اقدامات مؤثری شکل گرفت، گفت: در حوزه اجتماعی هیچ‌گونه مشکلی در این بخش در شهرستان رزن نداشتیم؛ با توجه به شیوع کرونا امکان بروز برخی مشکلات اجتماعی بود که با کمک مردم موفق به مدیریت این حوزه شدیم.

فرماندار رزن با اشاره به اقدامات در حوزه زیرساخت‌ها و مباحث عمرانی بیان کرد: سال گذشته در بحث بهسازی روستایی، 12 روستای شهرستان، شامل 6 روستا در بخش مرکزی و 6 روستا در بخش سرد رود را بر اساس اولیت‌بندی بهسازی و آسفالت کردیم؛ 25 کیلومتر روکش آسفالت راه‌های روستایی اجرا و مشکل اکثر محورها حل شد.

سلامتی، به اختصاص اعتبار حدود 20 میلیارد تومانی نقدی برای 12 روستای مذکور از محل تلاش‌های نماینده مردم در مجلس و اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اشاره کرد و افزود: معادل همین مبلغ نیز قیر رایگان در استان دریافت کردیم؛ 60 درصد کل اعتبارات قیر رایگان استان را شهرستان رزن دریافت کرده و دستاورد مهمی است چراکه تحول بزرگی را در روستاها ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه به‌دنبال اقدام انجام شده در بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی هشت روستای دیگر نیز امسال در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: پنج روستا در بخش سردرود و سه روستا در بخش مرکزی در این برنامه دیده شده است که اعتبار لازم مصوب و پیگیری نماینده مردم در مجلس منجر به جذب اعتبارات ملی، اخذ قیر رایگان و متمرکز کردن اعتبارات شهرستان به تحقق این امر کمک کرده است.

فرماندار رزن به اقدامات در حوزه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به وضعیت کرونا و مشکلات، عملیات اجرای اسکلت و سفت‌کاری بیمارستان 150 تختخوابی رزن در پنج طبقه به پایان رسید و اخیراً مناقصه تیغه‌بندی و اجرای داخلی با برنده شدن پیمانکار قبلی انجام و فاز دوم به‌زودی آغاز خواهد شد.

سلامتی بزرگ‌ترین دغدغه شهرستان با توجه به شیوع کرونا را نبود اکسیژن‌ساز برشمرد و خاطرنشان کرد: توانستیم اکسیژن‌ساز 600 لیتری را با پیگیری‌های علوم پزشکی، نماینده مردم در مجلس و استاندار تهیه و در بیمارستان نصب کنیم؛ تأمین تخت‌های بیمارستانی و وندیلاتورهای مورد نیاز نیز از دیگر اقدامات بوده و اطمینان خاطر داریم که در پیک پنجم شیوع مشکلی نداشته باشیم.

وی تجهیز و راه‌اندزای بخش سی‌تی‌اسکن را از دیگر اقدامات دانست و یادآور شد: ساختمان این بخش خیرساز بود و سال قبل مرکز همودیالیز راه‌اندزای و امسال تجهیز و مشکل برطرف شد.

فرماندار رزن با اشاره به اقدامات در حوزه‌های راه و شهرسازی، اظهار کرد: پروژه کنارگذر و کریدور رزن ازجمله پروژه‌ها در این حوزه بوده و در کنارگذر با توجه به عدم مشکل تملک در دو قطعه اول، زیرسازی و آسفالت به پایان رسیده است و 2.5 کیلومتر کریدور باقی مانده که پیگیر انجام آن هستیم.

سلامتی با بیان اینکه کریدور قطعه ویَر به دمق در حال اتمام است، گفت: طبق وعده باید تا یک ماه آینده و قبل از شروع فصل سرد تا سه‌راهی خنجرآباد آسفالت به پایان برسد همچنین ابنیه مابقی نیز به پایان رسیده و در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه کشاورزی نیز برای سومین سال متوالی همایش رازیانه را برگزار کردیم، بیان کرد: 95 درصد رازیانه کشور در شهرستان رزن تولید شده و برند شهرستان است؛ از سه هزار هکتار از اراضی مستعد شهرستان حدود هشت هزار تن برداشت داریم.

فرماندار رزن با بیان اینکه امسال از 200 هزار تن گندم تولیدی تحویل شده به سیلوهای استان، 25 درصد متعلق به شهرستان رزن بوده است، افزود: 50 هزار تن از این میزان متعلق به این شهرستان بوده است؛ در بحث گلخانه‌ها نیز در دو سال پیش حدود پنج هکتار بود که اکنون گلخانه 30 هکتاری مهندس پیروی در دست احداث و 21 هکتار سطح زیرکشت گلخانه‌هاست.

سلامتی با اشاره به اقدامات در حوزه مخابرات و زیرساخت‌های ارتباطی تصریح کرد: از مجموع سال گذشته و 6 ماهه امسال حدود 31 میلیارد تومان در بحث توسعه زیرساخت‌ها اعم از بخش ارتباطات، فیبر نوری در همراه اول از آنتن‌دهی، پهنای باندی و... هزینه شده و اکنون زیرساخت‌های مخابراتی برای سامانه شاد بسیار خوب و رضایت‌بخش است.

وی در ادامه به بحث تأمین آب در شهرستان رزن اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به تکمیل چهار مجتمع آب‌رسانی در سال‌های اخیر در هیچ روستایی آب‌رسانی با تانکر نداشتیم؛ در بحث فاضلاب نیز سیستم فاضلاب و تصفیه‌خانه تکمیل شده و فقط در حدود سه خیابان و کوچه در شهرک فرهنگیان به‌دنبال رفع مشکل هستیم.

فرماندار رزن با بیان اینکه در حوزه برق نیز مسیر 17 کیلومتری ملابداغ تا دمق رفع مشکل شد، خاطرنشان کرد: مردم این منطقه از نوسان برق و آسیب به لوازم خانگی گلایه‌مند بودند که با دو میلیارد و 500 میلیون تومان، تقویت و رفع مشکل شد.

سلامتی با تأکید بر اینکه در حوزه گازرسانی نیز مشکل خاصی نداریم، ادامه داد: روستاها و شهرهای شهرستان 100 درصد از گاز بهره‌مند هستند.

وی با اشاره به وجود چهار تعاونی مسکن در شهرستان اظهار کرد: این تعاونی‌ها با وجود تعداد اعضای بالا ازجمله تعاونی‌های سیمان هگمتان، شبکه بهداشت، ایثارگران و فاز دوم فرهنگیان سال‌ها با مشکل مواجه بودند و سال گذشته مشکل کارکنان سیمان هگمتان را حل کنیم و اخیراً نیز جلسه‌ای در دفتر معاون عمرانی برگزار شد که تا حدودی مشکل تعاونی شبکه بهداشت و تعاونی ایثارگران را حل و بعد از 25 سال تعیین تکلیف شدند.

فرماندار رزن با اشاره به دستاوردها در حوزه اشتغال شهرستان نیز گفت: سال گذشته حدود 209 درصد تحقق اشتغال را داشتیم و رتبه اول استان را به خود اختصاص دادیم و امسال نیز با تعهد 6 ماهه اول تحقق 149 درصدی اشتغال ثبت در سامانه رصد و 75 درصد سهم کل رتبه سوم را پس از کبودراهنگ و فامنین داریم.

سلامتی با تأکید بر اینکه در شهرستان‌های رزن واحدهای جدیدالاحداث اخیراً با کمبود کارگر مواجه هستند، بیان کرد: در کمیته امداد از محل وام‌های تبصره 16 از حدود 30 میلیارد تومان سهمیه بخش مرکزی، موفق به جذب 65 درصد شدیم و سال گذشته جذب 100 درصدی داشتیم.

وی با بیان اینکه از استان‌های موفق در جذب اعتبار بوده‌ایم، افزود: در معرفی افراد به بانک رتبه اول و در جذب اعتبار رتبه دوم را در استان به خود اختصاص داده‌ایم که نشان از حمایت‌های خوب دارد؛ وام‌های تبصره 16 با سود چهار درصد است.

فرماندار رزن با تأکید بر اینکه اگر واحدهایی به‌عنوان پشتیبان بتوانند از مددجویان کمیته امداد مشغول به کار کنند به ازای هر فرد 100 میلیون تومان وام به کارفرما ارائه می‌شود، تصریح کرد: این کارفرمایان مدتی نیز از مالیات معاف خواهند بود.

سلامتی با بیان اینکه سال گذشته دو مرکز اورژانس بین جاده‌ای را با ارائه آمبولانس‌های مجهز راه‌اندازی کردیم، ادامه داد: حذف نقاط حادثه‌خیز در شهرستان از دیگر اقدامات مؤثر در این بازه زمانی بوده است.

وی با بیان اینکه شهرستان رزن در حوزه خدمات نیروی انتظامی طی سال‌های گذشته یک مشکل عمده داشت، خاطرنشان کرد: صدور گواهینامه، تعویض پلاک، تشخیص هویت و اجراییات چهار خدمت دارای مشکل در شهرستان بود که به شهرستان آمد.

فرماندار رزن به عدم وجود انجمن حمایت از زندانیان در گذشته در شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: با پیگیری‌ها اکنون این انجمن به‌منظور حمایت از خانواده‌های زندانیان راه‌اندازی شده است.

سلامتی ایجاد حاشیه‌ها را از عمده مشکلات برای خدمت دانست و اظهار کرد: شهرستان رزن جزء بی‌حاشیه‌ترین شهرستان‌های استان بوده و توانستیم امنیت داشته باشیم و هیچ‌یک از مدیران ما مشکل مالی و اخلاقی نداشته است که در صورت تداوم این شرایط جامعه می‌تواند منتفع باشد.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: در بحث مسکن امید 150 متقاضی در شهرستان داشتیم که زمین معرفی شد؛ در دمق مشکل مسکن مهر فاقد متقاضی بوده که شهرداری معرفی کرد و 60 واحد متقاضی داشت و اکنون اختلافی ایجاد شده و طی نشستی قرار بر حل مشکل است؛ برای ایجاد یک‌میلیون مسکن توسط دولت نیز آماده هستیم و تمام ظرفیت‌های شهرستان را به‌کار می‌گیریم.

فرماندار رزن در خصوص حوزه گردشگری نیز بیان کرد: چهار مرکز گردشگری به‌عنوان محل‌های اقامتی رفاهی برنامه‌ریزی شد که سه مرکز کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی شروع و پیشرفت خوبی دارند و اخیراً نیز یک مرکز دیگر در خورونده با 50 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌گذار در برنامه است.

سلامتی با اشاره به تعیین تکلیف هتل شهرستان پس از مشکلات بسیار افزود: این پروژه در حال اتمام بوده و پیش‌بینی می‌شود در دهه فجر افتتاح شود.

وی با بیان اینکه در بحث شهدای گمنام شهرستان رزن جزو شهرستان‌های معدود کشور بوده که در مرکز شهرستان شهید گمنام دفن نشده است، تصریح کرد: اخیراً طی جلسه‌ای زمین این مکان تأمین و اعتبار آن نیز در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان در نظر گرفته شده است تا میزبان شهدای گمنام در شهر رزن باشیم.

فرماندار رزن در بخش دیگری از سخنانش به شهرک صنعتی رزن اشاره کرد و ادامه داد: حدود هفت واحد در زمان ورودم به این شهرستان فعال و نیمه فعال بودند که با حداقل ظرفیت اسمی کار می‌کردند و اکنون 24 واحد در شهرک صنعتی به استثنای سه واحد در تملک بانک‌ها، فعال شده‌اند؛ سال گذشته کارخانه مس در شهرستان به‌عنوان دستاورد بزرگ افتتاح شد و اکثر واحدهای تولیدی نیز توسعه داشته‌اند.

سلامتی با تأکید بر اینکه هیچ واحد تولیدی و صنعتی در شهرستان رزن در جریان تحریم و کرونا تعطیل نشده است، خاطرنشان کرد: توانستیم از بستر پنجره واحد سرمایه‌گذاری در شهرستان واحدها را فعال کنیم و شهرستان رزن در تمام شاخص‌ها ممتاز بوده است.

طی یک سال گذشته اقدامات مؤثری در حوزه‌های عمرانی، کشاورزی و خدماتی در شهرستان رزن انجام شده است و با اختصاص اعتبار حدود 20 میلیارد تومانی راه‌های 12 روستا بهسازی شد و بهسازی و آسفالت هشت روستای دیگر نیز در دستور کار امسال قرار دارد؛ تحقق اشتغال 209 درصدی طی سال گذشته و 149 درصدی در سال جاری از دیگر اقدامات مؤثر بوده که به گفته فرماندار کمبود کارگر در واحدهای تولیدی و صنعتی جدیدالاحداث گواه بر این اقدام است.

اقدامات در حوزه مسکن، گردشگری، شهرسازی، ارتباطات، خدمات و درمانی نیز قابل توجه بوده با توجه به این دستاوردها امید می‌رود در شهرستان رزن به‌عنوان یکی از موفق‌ترین شهرستان‌های استان در بخش‌های مختلف شاهد پیشرفت و توسعه باشیم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46948